خبرهای ضد و نقیض رسانه‌های ایران از درگذشت هاشمی شاهرودی

By | ۱۳۹۷-۱۰-۰۳

شماری از رسانه‌های داخل ایران از درگذشت محمود هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی، در سن هفتاد سالگی خبر داده‌اند، ولی ایسنا و ایرنا می‌گویند او در کما است.

فارس، مهر و تسنیم خبر درگذشت آقای شاهرودی را منتشر کرده‌اند، اما ایسنا می‌گوید این خبر هنوز تائید نشده‌است. خبرگزاری رسمی ایرنا نیز به نقل از مدیر بیمارستان خاتم‌الانبیا خبر درگذشت را تکذیب کرده است.

ایرنا به نقل از پیرحسین کولیوند نوشته است «البته ایشان در کما و در بخش ICU بستری هستند و حالشان وخیم است».

با این حال خبرگزاری فارس به نقل از یکی از اعضای تیم پزشکی می‌گوید «از لحاظ پزشکی امکان حیات ایشان وجود ندارد اما خبر فوت را باید خانواده ایشان اعلام کنند».

محمود هاشمی شاهرودی ده سال ریاست قوه قضائیه را برعهده داشت؛ عضو شورای نگهبان بود، نایب رئیس مجلس خبرگان، رئیس هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه و در نهایت از سال ۱۳۹۶ به این سو، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام.

با این حال از تیرماه سال ۹۷ در انظار همگانی حضوری نداشته و محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز گفته بود «با توصیه پزشک باید در صحبت کردن مراعات کند».

طی ساعت‌های گذشته رسانه‌های رسمی و دولتی ایران از «نامساعد بودن» حال او خبر داده و خواستار «دعا» برای او شده‌ بودند.

هاشمی شاهرودی در اردیبهشت سال پیش در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد. در آن زمان شماری از مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای نیز به عیادتش رفتند.

بیماری آقای هاشمی شاهرودی در رسانه‌های داخل ایران یک «بیماری گوارشی نسبتا شایع» توصیف شده بود، اما پس از چندی یک روزنامه آلمانی خبر داد که در بنیاد علمی بین‌المللی علوم مغز و اعصاب در هانوفر آلمان بستری شده‌است.

موضوع بستری‌شدن این مقام ارشد جمهوری اسلامی در آلمان با واکنش‌هایی روبه‌رو شد و شماری از ایرانیان و معترضان به سیاست‌های جمهوری اسلامی دست به تجمع در مقابل کلینیک زدند. با ادامه تجمع و طرح شکایت قضایی علیه رئیس پیشین قوه قضائیه در یکی از دادگاه‌های آلمان، او به ایران بازگشت.

دادستانی آلمان تأیید کرده بود که شکایاتی را علیه آقای هاشمی شاهرودی دریافت کرده و گزارش شده که بازگشت پیش از موعد وی به ایران، به دلیل «ترس از تعقیب قضایی» بوده است. از جمله شواهدی که برای تعقیب قضایی آقای شاهرودی در آلمان به دادستانی این کشور ارائه شده بود، نقش او در صدور «هزاران حکم اعدام» در دوران تصدی‌اش در قوه قضائیه ایران بود.

هاشمی شاهرودی در مرداد ۱۳۲۷ در نجف، عراق، زاده شد؛او از موسسان «مجلس اعلای انقلاب اسلامی» بود، گروهی که در ایران برای مبارزه با حکومت صدام تاسیس شده بود.

گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت که ممکن است پس از علی خامنه‌ای، محمود هاشمی شاهرودی رهبری جمهوری اسلامی را در دست گیرد.
رادیو فردا :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *