جزئیات مکانیسم مالی اروپا برای مقابله با تحریم‌های ایران “روشن نیست”

By | ۱۳۹۷-۱۰-۰۵

بنا براظهارات یکی ازمسئولان اقتصادی ایران راه‌اندازی مکانیسم مالی اروپا باعث بهبود بازرگانی خارجی ایران می‌شود. او از تماس برخی ازشرکت‌ها برای همکاری با ایران سخن گفته است. جزئیات این مکانیسم مالی اما هم‌چنان ناروشن است.

در آستانه سال جدید میلادی گزارش‌هایی پیرامون مکانیسم مالی اروپا در ارتباط با تراکنش‌های مالی جمهوری اسلامی در سایه تحریم‌های آمریکا منتشر شده است.

اروپا بر آن است تا از طریق SPV (مکانیسم مالی ویژه) ایران را به پایبندی به الزام‌ها و تعهدات پیش‌بینی شده در توافق هسته‌ای به‌رغم خروج آمریکا از برجام متقاعد سازد. اما، جزئیات دقیق این مکانیسم تا کنون منتشر نشده است.

خبرگزاری کار ایران “ایلنا” روز سه‌شبه ۵ دی (۲۵ دسامبر) با انتشار گزارشی به سخنان محمدرضا بختیاری، معاون امور بین‌المللی اتاق بازرگانی جمهوری اسلامی پرداخته است.

دویچه وله:

بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار “ایلنا” از تاثیرات مثبت این مکانیسم مالی بر بازرگانی خارجی ایران سخن گفته است. او گفته است: «من معتقدم با راه‌اندازی این مکانیزم شاهد پیشرفت محسوسی در تجارت خارجی ایران خواهیم بود.»

معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران حتی از تماس برخی از شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی برای همکاری با ایران خبر داده است. بنا بر اظهارات او، این شرکت‌ها به‌منظور هماهنگ کردن و برنامه‌ریزی فعالیت‌های اقتصادی خود در ایران پس از اجرایی شدن مکانیسم مالی ویژه با مسئولان جمهوری اسلامی تماس گرفته‌اند.

بختیاری توضیح بیشتری در مورد این شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی در اختیار رسانه‌ها قرار نداد و تنها به گفتن این موضوع بسنده کرد که این شرکت‌ها “ستون فقرات اقتصاد کشورهای اصلی اروپایی” محسوب می‌شوند.

جزئیات مکانیسم در پرده ابهام

معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران درباره تاثیرات برخاسته از تحریم‌ها گفت: «واقعیت این است که از زمان ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا تهدید ایران و خروج از برجام تا حدود زیادی در طرف‌های تجاری ما اثرگذار بوده، ما نمی‌توانیم منکر این اثرات باشیم؛ البته در برخی از کشورها این تاثیرات بیشتر و در برخی دیگر کمتر بود.»

این در حالی است که این مقام اقتصادی جمهوری اسلامی مدعی شده است که قائل شدن معافیت برای هشت کشور از دامنه تاثیرگذاری تحریم‌ها بر اقتصاد ایران کاسته است.

محمدرضا بختیاری از ترس اولیه مسئولان ایران از فلج شدن اقتصاد ایران در اثر تحریم‌ها سخن گفته و مدعی شده است که برخلاف تصور، تحریم‌ها ناکارآمد بوده است.

معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران بر این باور است که اجرایی شدن مکانیسم مالی اروپا عملا باعث شکست سیاست‌ تحریم ایران از سوی دولت ترامپ خواهد شد. او حتی از بهبود بازرگانی خارجی ایران در سایه این مکانیسم مالی سخن گفته است.

بختیاری درباره زمان و دامنه این مکانیسم به خبرنگار “ایلنا” گفته است: «قاعدتا پس از پایان تعطیلات سال نو میلادی این مکانیسم اجرا خواهد شد. اما جزئیات آن هنوز مشخص نیست.»

باید یادآور شد که در گزارش‌هایی که پیش از این از سوی رسانه‌های غربی منتشر شده‌اند، به دشواری‌های ناظر بر اجرای این مکانیسم اشاره شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *