تاکید امارات بر ضرورت مقابله کشورهای عرب با نفوذ ایران و ترکیه در سوریه

By | ۱۳۹۷-۱۰-۰۷

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عربی روز پنجشنبه ششم دیماه در توییتی بر ضرورت ایفای نقش کشورهای عرب در سوریه برای مقابله با نفوذ ایران و ترکیه در این کشور تاکید کرده است.

وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عربی در توییتر خود نوشته است: ایفای نقش کشورهای عرب در سوریه برای مقابله با نفوذ ایران و ترکیه بیش از هر زمانی ضرورت یافته است و امارات می‌کوشد با حضور فعال در دمشق چنین نقشی را ایفا کند چرا که حضور کشورهای عرب می‌تواند تاثیر مثبتی در راستای پایان دادن به جنگ، تقویت فرصت‌های جهت برقراری صلح و ثبات برای مردم سوریه داشته باشد.

امارات متحده عربی روز پنجشنبه پس از هفت سال قطع رابطه با سوریه سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرد.

امارات متحده عربی سفارتش را در دمشق بازگشایی کرد

با گسترش درگیری‌ها در سوریه در سال ۲۰۱۱، امارات متحده عربی سفارت خود را در دمشق تعطیل کرد.

با این حال روز پنجشنبه عبدل حکیم نعیمی، کاردار سفارت امارات متحده عربی در دمشق، از این سفارت امارات بازدید کرد و شاهد برافراشته شدن پرچم کشور خود بر فراز آن شد.

عبدل حکیم نعیمی گفته بود که بازگشایی سفارت امارات در دمشق اولین گام در جهت بازگشایی سفارتخانه‌های دیگر کشورهای عربی است.

بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عرب همچنین در یک مصاحبه گفته است، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نیازمند اجماع کشورهای عضو این اتحادیه است.

به گزارش رویترز، انور قرقاش این اظهارات را در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العربیه، وابسته به عربستان سعودی مطرح کرده است.

رسانه‌ها روز پنجشنبه از بازگشایی سفارت امارات در دمشق به عنوان مقدمه‌ای برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب یاد کردند.

اتحادیه عرب سال ۲۰۱۱ و به دنبال گسترش اعتراضات مردمی در سوریه و سرکوب این اعتراضات توسط حکومت بشار اسد، عضویت سوریه را تعلیق کرده بود.

این در حالی است که رویترز پیشتر به نقل از یک دیپلمات عرب گزارش داده که اکنون اکثریت کشورهای عضو اتحادیه عرب، به جز سه چهار کشور می‌خواهند که سوریه به اتحادیه بازگردد، اگرچه تاکنون طرحی رسمی در این زمینه ارائه نشده است.

پیش از این نیز احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب که یک دیپلمات مصری است، گفته بود که تعلیق سوریه از این اتحادیه اقدامی «شتاب‌زده» بوده است.

با آغاز اعتراضات در سوریه در سال ۲۰۱۱، امارات متحده عربی همچون شمار دیگری از کشورهای عرب منطقه خلیج فارس از مخالفان حکومت بشار اسد حمایت کرد.

جنگ داخلی سوریه صدها هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشت.

در حالی که مخالفان در سال‌های اولیه درگیری توانسته بودند بخش های وسیعی از سوریه به تصرف خود در آورند، دخالت نظامی روسیه در سوریه درسال ۲۰۱۵ و همچنین حضور شبه نظامیان مورد حمایت ایران تعادل قوا را به نفع حکومت بشار اسد تغییر داد.

هم اکنون حکومت بشار اسد بخش وسیعی از کشورو شهرهای اصلی را درکنترل داردو تلاش‌هایی برای برقراری صلح در این کشور با همکاری روسیه، ترکیه، و ایران در جریان است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، توییتر و رادیو فردا؛ خ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *