هرجلسه مجلس ایران ‘بیش از ۵ میلیارد تومان هزینه دارد’/ هر ۱۰ روز بطالت کاری مجلس مساوی با فرصت سوزی در خرید ۱۴ واگن قطار برای مترو تهران است

By | ۱۳۹۷-۱۰-۱۱

اقتصاد۲۴: هزینه هر دقیقه و هر ساعت برگزاری جلسه علنی در مجلس چقدر است؟ با این هزینه چه کارهایی می‌توان کرد؟ این دو سوال و سوالاتی از این دست این روزها با توجه به حاشیه‌های ایجاد شده در مجلس به سوال خیلی‌ها تبدیل شده که در این گزارش به دنبال پاسخ به آن هستیم.

تاخیر در آغاز جلسه، پرداختن به موضوعات فرعی به جای اصلی و طرح مسائلی که شاید در درجه کمتر اهمیت باشد، همگی از انتقادهایی است که بسیاری از کارشناسان به عملکرد مجلس دارند. آنطور که پیش از این خبرگزاری تسنیم اعلام کرده بود، هزینه هر یک دقیقه از جلسات علنی مجلس، ۱۷.۸ میلیون تومان و هر یک ساعت، ۱.۶ میلیارد تومان است. این آمار که مربوط به سال ۹۳ است، با احتساب برگزاری ۲۸ هزار و ۵۰۱ دقیقه جلسه علنی محاسبه شده است.

اگر با احتساب تورم ۲۲ درصدی ۸ ماهه ۹۷ بخواهیم این آمار را به‌روز کنیم، رقمی در حدود ۲۱.۷ میلیون تومان برای هر یک دقیقه و ۱.۳ میلیارد تومان برای هر یک ساعت جلسه علنی مجلس به دست می‌آید؛ یعنی مجلس برای هر یک روزی که جلسه علنی برگزار می‌کند، با محاسبه میانگین ۴ ساعت برای هر جلسه غیرعلنی در روز، رقمی در حدود ۵.۲ میلیارد تومان هزینه می‌کند. حالا اگر قرار باشد جلساتی از این قبیل یا جلسات غیرعلنی به موضوع‌های فرعی و یا حاشیه‌ای همچون مساله نماینده سراوان بپردازد، مشخص نیست چقدر از این هزینه‌ها هر ساله هدر می‌رود.

برای درک بهتر رقمی که برای یک روز اداره جلسه علنی مجلس اعلام شده است، می‌توان آن را با طرح‌هایی مقایسه کرد که سال‌هاست روی دست دولت‌ها مانده و اعتبار لازم برای آنها هزینه نمی‌شود؛ به عنوان مثال تکمیل واگن‌های لازم برای خطوط متروی تهران.

آنطور که پیش از این مدیرعامل سابق شرکت بهره‌برداری مترو گفته بود، قیمت قطار با دارا بودن ۷ تا ۸ واگن ۳۵ تا ۴۰ میلیارد تومان است. از طرفی کمی بعد اعلام شده بود که تهران ۱۳۰۰ واگن برای خطوط مترویش کم دارد. با این حساب، اگر مجلس به جای بطالت و پرداختن به مسائل بی‌خاصیت حاشیه‌ای خود مبادرت به ۱۴ روز تعطیلی کند، با هزینه صرفه‌جویی شده در آن، می‌توان دو قطار به متروی تهران اضافه کرد. یا در یک مقایسه کلی، اگر آنطور که سخنگوی شورای نگهبان گفته، روزهای جلسات علنی مجلس در هفته از ۳ به ۲ روز کاهش یابد، سه ماهه می‌توان با هزینه صرفه‌جویی شده از کنار آن، همین تعداد قطار را به ناوگان متروی تهران افزود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *