چند نفر در کربلای ۵ شهید شدند؟

By | ۱۳۹۷-۱۰-۱۱

در عملیات کربلای 5، هفت هزار و 651 رزمنده ایرانی به شهادت رسیدند که 400 نفر از آنها از فرماندهان بودند. همچنین 53 هزار و 299 نفر مجروح و 3 هزار و 522 نفر نیز مفقودالاثر شدند.

عصر ایران – روز گذشته، محسن رضایی به برنامه “حالا خورشید” رفت تا درباره عملیات کربلای 4 ،که در توئیتی آن را عملیات فریب نامیده بود، توضیح دهد. در آن برنامه، سخن از کربلای 4 به کربلای 5 کشید و مجری -رضا رشیدپور- از وی درباره تعداد شهدای کربلای 5 پرسید.

رضایی با تأکید بر این که تعداد شهدای کربلای 5 را به خاطر نمی آورد، گفت که احتمالاً تعداد شهدای کربلای 5 بین 3 الی 4 هزار نفر بوده است.

بررسی های عصر ایران برای رسیدن به پاسخ این پرسش تاریخی به سخنان سردار رحیم صفوی در یادواره شهدای عملیات کربلای 5 در دی ماه سال 89 رسید. این سخنان در حسینیه شهدای بسیج تهران ایراد شد و خبرگزاری دفاع مقدس نیز آن را در یکم دی 1393 منتشر کرده است.
سرلشکر صفوی، بعد از سرلشکر رضایی، فرمانده کل سپاه شد و هم اکنون مشاور و دستیار فرمانده کل قواست.

او در این گفت و گو تصریح می کند: در عملیات کربلای 5، هفت هزار و 651 رزمنده ایرانی به شهادت رسیدند که 400 نفر از آنها از فرماندهان بودند. همچنین 53 هزار و 299 نفر مجروح و 3 هزار و 522 نفر نیز مفقودالاثر شدند.

صفوی می گوید که ایران در این عملیات توانسته بود عراقی ها را غافلگیر کند و در شرایطی که فرماندهان ارتش عراق در مرخصی به سر می بردند، این عملیات انجام شد.

روایت رحیم صفوی از کربلای 5

دشمن در آن زمان به هیچ عنوان تصور نمی کرد که بعد از شکست عملیات کربلای 4 در طی 15 روز عملیات دیگری با شرایط و ویژگی های خاص انجام شود. منطقه کانال پرورش ماهی، جایی بود که دشمن با کمک کارشناسان نظامی غربی مستحکم ترین خطوط دفاعی را در شلمچه برای حفاظت از شهر بصره ایجاد و اعلام کرده بود که ایرانی ها به هیچ عنوان نمی توانند از این موانع عبور کنند.

سرعت عملیات به نحوی بود که لشکر 27 محمد رسول الله فقط دو ساعت بعد از آغاز عملیات توانست از این کانال عبور کند. در واقع عملیات به گونه ای انجام شد که در دو روز نخست عراقی ها متوجه حمله نیروهای ایرانی نشدند. سه قرارگاه کربلا، قدس و نجف با حدود 27 یگان سپاه در این عملیات شرکت داشتند. شکستن خط شلمچه برای عراق غیرقابل تصور بود.

روز سوم عملیات، جانشین و وزیر دفاع صدام همراه با دو سوم ارتش عراق برای بازپس گیری مناطق تصرف شده توسط نیروهای ایرانی وارد منطقه شدند. عملیات با شدت ادامه داشت به طوری که در طی 15 شبانه روز جنگی بسیار سخت در منطقه به وقوع پیوست، با این حال دشمن هرچه تلاش کرد نتوانست رزمندگان ایرانی را که با شجاعت و مقاومت، حماسه عاشورایی آفریدند، از مناطق تصرف شده، بیرون کند.

با وجود کمک های کارشناسان نظامی غربی به عراق، ضمن آنکه خطوط تلفن باسیم بصره شنود می شد، سخنان فرماندهان عراقی با تلفن های بیسیم برد بلند بین بصره و بغداد هم که رمزگذاری شده بود، به راحتی رمزگشایی و شنود می شد. در این عملیات، پشتیبانی نیروی هوای و سیستم پدافند هوایی و توپخانه ارتش نیز حضور بسیار فعالی داشتند به طوری که حجم عملیات و آتش توپخانه دو طرف به شدت سنگین بود.

در طی 15 شبانه روزی که عملیات اجرا می شد فقط توپخانه نیروی زمینی سپاه و ارتش، 385 هزار و 875 گلوله بر سر نیروهای عراقی ریختند. هرچند که حجم آتش دشمن نیز بیش از این میزان بود. در این عملیات بیش از 2 هزار و 650 عراقی اسیر شدند که صدها نفر از آنان از افسران و فرماندهان نظامی عراقی بودند. به دلیل اهمیت عملیات کربلای 5، این افسران و فرماندهان اسیر شده در همان منطقه برای بررسی شرایط عملیاتی مورد بازجویی و تخلیه اطلاعاتی قرار گرفتند.

در این عملیات، لشکر بدر نیز با 16 هزار نیروی عراقی همراه با نیروهای ایرانی جنگیدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *