زمزمه‌های رد گسترده صلاحیت‌ها در انتخابات مجلس آینده

By | ۱۳۹۷-۱۰-۱۳

برخی اصولگران به طور آشکار و بعضی تلویحی از احتمال رد گسترده صلاحیت داوطلبان در انتخابات مجلس آینده سخن می‌گویند. در همین حال هشدارها در مورد ناآرامی‌ها در سال آینده و وقوع “فتنه ۹۸” افزایش یافته است.

مطابق برنامه قرار است انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اواخر سال آینده و ابتدای سال ۱۳۹۹ برگزار شود. اما بحث درباره رد احتمالی گسترده صلاحیت داوطلبان اصلاح‌طلب این انتخابات از هم اکنون آغاز شده است.

روزنامه اعتماد در تیتر اصلی روز پنج‌شنبه ۱۲ دی‌ماه (دوم ژانویه ۲۰۱۹) زیر عنوان “دلواپسان فتنه ۹۸” با استناد به قول برخی نمایندگان اصولگرای مجلس، رد گسترده صلاحیت‌ها در انتخابات آینده را محتمل ارزیابی می‌کند.
دویچه وله :

بنابر این گزارش جواد کریمی‌قدوسی، از اصولگرایان تندرو عضو جبهه پایداری با اشاره به حوادث سیاسی در سال پایانی مجلس ششم، از جمله اعتراض نمایندگان وقت به رد صلاحیت‌شان برای شرکت در انتخابات مجلس هفتم گفته است: «با تجربیاتی که داریم احتمال می‌دهیم تکرار این اتفاق در سال ۹۸ رخ دهد.»

روزنامه اعتماد نوشت: «این فقط کریمی‌قدوسی نیست که از “فتنه ۹۸” صحبت می‌کند. هرچند کمتر کسی همچون او مشخصا بحث انتخابات اسفند ۹۸ را در تشریح دیدگاهش در این رابطه پیش کشیده است.»

دو التهاب سیاسی سال ۹۸

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سردار محمدعلی نائینی، مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران روز یک‌شنبه هشدار داد که جمهوری اسلامی در سال آینده درگیر “دو التهاب سیاسی” خواهد بود، یکی انتخابات مجلس که “نقش کاتالیزور برای فراهم کردن زمینه نافرمانی مدنی را دارد” دیگری اعتراض‌های صنفی به خاطر فشارهای اقتصادی.

سردار نائینی رویدادهای انتخاباتی سال آینده را مشابه جنبش اعتراضی به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ عنوان کرد که در ادبیات رسمی حکومت از آن به عنوان “فتنه” یاد می‌شود.

مشاور فرمانده سپاه درباره اعتراض‌های سال ۸۸ گفت: «فتنه‌گران و حامیان آنان، تصویری در کشور ایجاد کردند که کشور نیاز به منجی دارد و رفتار انتخاباتی به شکلی انجام گرفت که دشمنان را به طمع انداخته و القای تقلب شد تا این تصویر در کشور نهادینه شود، مردم دچار تردید شدند و تشخیص‌ها بسیار مشکل شد.»

حدود یک ماه پیش علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به مردم و مسئولان هشدار داده بود که هوشیاری خود را حفظ کنند زیرا به گفته او احتمال دارد آمریکایی‌ها قصد ایجاد “جنجال” در سال جاری را داشته باشند ولی “نقشه را برای سال ۹۸ بکشند”.

هشدار علم‌الهدی درباره “فتنه ۹۸”

احمد علم‌الهدی، نماینده خامنه‌ای در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد به تازگی در چند سخنرانی و در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به اعتراض‌های سال ۸۸ هشدار داد که “دشمن و استکبار جهانی” قصد کرده‌اند با استفاده از تنگناهای اقتصادی و مشکلات معیشتی قشرهای آسیب‌پذیر “فتنه ۹۸” را شکل دهند.

او با اشاره به سخنان اخیر خامنه‌ای گفت که “دشمن” در حال مقدمه چینی برای “فتنه ۹۸” است و تلاش برای تصویب لوایح مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در مجلس ایران زمینه‌چینی برای این کار است.

لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، و لایحه اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی که اصولگرایان افراطی و شورای نگهبان در برابر تصویب آن سنگ‌اندازی می‌کنند از جمله شرط‌های گروه ویژه اقدام مالی برای خارج کردن ایران از فهرست سیاه این نهاد فراملیتی است.

سخنان مشاور فرمانده سپاه درباره دو التهاب سیاسی در سال آینده و اظهارات کریمی قدوسی در مورد مقایسه انتخابات مجلس هفتم و دوره یازدهم در اظهارات رسول خضری، عضو فراکسیون ولایی مجلس در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد نیز تکرار شده است: «فکر می‌کنم انتخابات مجلس یازدهم شبیه به انتخابات مجلس هفتم باشد.»

احتمال شکل‌گیری “فتنه” که منظور از آن حرکت‌های اعتراضی به روند برگزاری انتخابات است در سال ۹۴ نیز تکرار شده ولی هشدارهای زودهنگام در مورد “فتنه ۹۸”، در حالی که بیش از یک سال تا انتخابات مجلس یازدهم زمان مانده، در نظر برخی ناظران بوی زمینه چینی برای حذف گسترده رقیبان انتخاباتی اصولگرایان را می‌دهد.

برنامه آمریکا برای انتخابات به روایت کریمی‌قدوسی

کریمی قدوسی که چندی پیش مدعی شده بود اصلاح‌طلبان مجلس دهم برانداز هستند، اکنون ادعا می‌کند از ده برنامه “گروه اقدام ایران” در وزارت خارجه آمریکا که ریاست آن را برایان هوک بر عهده دارد، دو برنامه ویژه انتخابات آینده مجلس است.

عضو جبهه پایداری این دو برنامه را چنین توصیف می‌کند: «یکی برگزاری انتخابات آزاد، بدون نظارت شورای نگهبان و زیرنظر نهاد‌های بین‌المللی و دیگری حمایت و همراهی از جریان اصلاحات.»

محسن کوهکن، از دیگر اصولگرایان تندرو مجلس گرچه احتمال تبدیل شدن انتخابات مجلس آینده به “فتنه ۹۸” را منتفی نمی‌داند در عین حال می‌گوید پیش کشیدن بحث بررسی صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان “فضا‌هایی به وجود می‌آورد که اگر کسی به‌دنبال این باشد که از این فضا‌ها علیه نظام ظرفیت‌سازی کند، می‌تواند از آن استفاده کند”.

برخلاف اظهارات کسانی مانند کریمی قدوسی، مسعود پزشکیان، نماینده اصلاح‌طلب و نایب رئیس مجلس می‌گوید جوسازی‌ها درباره “فتنه ۹۸” نگران‌کننده نیست زیرا اولویت‌های کشور “مسائل اقتصادی و مناسبات و روابط سیاسی ما در عرصه بین‌المللی” هستند.

انحراف در برداشت از سخنان خامنه‌ای؟

گرچه هشدار درباره “فتنه ۹۸” بعد از سخنان اخیر خامنه‌ای افزایش یافته، علیرضا رحیمی، نماینده اصلاح‌طلب عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است: «آنچه از تریبون‌های نمازجمعه یا افراد منتسب به برخی نهاد‌ها و همچنین رسانه‌های اصولگرا مطرح می‌شود، انحراف در برداشت از سخنان رهبری است.»

او می‌گوید سخنان و هشدارهای خامنه‌ای “درمورد خطرات بین‌المللی و ناظر بر انسجام و وحدت بیشتر در کشور” بوده در حالی که سخنان برخی اصولگرایان “در جهت ایجاد دغدغه، نگرانی و تفرقه” بیان می‌شود.

مصطفی کواکبیان، نماینده اصلاح‌طلب مجلس نیز می‌گوید اظهارات رهبر جمهوری اسلامی با آنچه برخی اصولگرایان افراطی مطرح می‌کنند متفاوت است و این افراد تلاش می‌کنند با طرح بحث رد صلاحیت گسترده در انتخابات پیشاپیش هر معترضی را “فتنه‌گر” و اعتراضش را “فتنه ۹۸” وانمود کنند.

به گزارش اعتماد رحیمی با توجه به مقایسه انتخابات دوره یازدهم با دوره هفتم و رد گسترده صلاحیت نمایندگان وقت مجلس ششم توسط کریمی قدوسی، او را به فرصت‌طلبی و فضاسازی متهم کرده و از سخنگوی شورای نگهبان خواسته است: «موضع مشخص این شورا را در جهت روشنگری و خنثی کردن این فضاسازی‌های نگران‌کننده شفاف‌سازی کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *