روایت سفیر سابق ایران در آلبانی از اخراج خود از آن کشور

By | ۱۳۹۷-۱۰-۱۳

سفیر سابق ایران در آلبانی می‌گوید، اخراج او و یک دیپلمات دیگر از تیرانا سناریویی طراحی‌شده توسط آمریکا و اسرائیل برای “تخریب روابط ایران و اروپا” بوده است. آنان به دلیل “فعالیت‌های غیرقانونی” از آلبانی اخراج شدند.

غلامحسین محمدنیا، سفیر سابق جمهوری اسلامی در آلبانی، روز چهارشنبه ۱۲ دی (دوم ژانویه) مدعی شد که اخراج او و یک دیپلمات دیگر ایرانی از تیرانا سناریویی به گفته او “آمریکایی ـ صهیونیستی” بوده و برای “تخریب روابط ایران و اروپا” صورت گرفته است.

محمدنیا همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا مدعی شده است که با “رابطه رو به گسترش” ایران و آلبانی “تندروهای” طرفدار سازمان مجاهدین خلق در آمریکا و اسرائیل “نگران آینده” این سازمان در آن کشور بوده‌اند.

دویچه وله:

بیش از دو هزار نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق پس از برچیده شدن اردوگاه‌هایشان در عراق، به آلبانی منتقل شده و در این کشور مستقر هستند.

“مهم‌ترین هدف: فروپاشی برجام”

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین گفته است: «مهم‌ترین هدف سناریوسازان برخورد با ایران، چه در آلبانی و چه کشورهای دیگر، مقابله با تلاش‌هایی است که برای حفظ برجام انجام شده است.»

غلامحسین محمدنیا پیش از آنکه در شهریورماه ۱۳۹۵ به عنوان سفیر ایران در آلبانی منصوب شود، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه موسوم به ۱+۵ بود.

به گزارش ایرنا، از نظر سفیر سابق جمهوری اسلامی در تیرانا، اقدام آلبانی در اخراج او و یک دیپلمات دیگر در ادامه “سلسله اقداماتی” بوده که “به‌ویژه در آستانه ساز و کار ویژه مالی اروپا برای ایران و حفظ برجام” در ارتباط با روابط ایران و اتحادیه اروپا انجام گرفته است.

روز ۲۸ آذرماه گذشته گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه آلبانی سفیر جمهوری اسلامی و یک دیپلمات دیگر ایرانی را به ظن “فعالیت‌های غیرقانونی” که امنیت آن کشور را به خطر می‌انداخته، اخراج کرده است. سخنگوی وزارت خارجه آلبانی نیز همان روز دلیل اخراج این دو دیپلمات ایرانی را “نقض عرف دیپلماتیک” عنوان کرده بود.

علاوه بر این در برخی گزارش‌ها آمده بود که دیپلمات‌های اخراج‌شده مظنون به دست داشتن در فعالیت‌های غیرقانونی در رابطه با یک بازی فوتبال میان تیم‌های آلبانی و اسرائیل بوده‌اند. سپس اعلام شد که حدود ۲۰ نفر به ظن تلاش برای حمله احتمالا تروریستی دستگیر شده‌اند. مقام‌های دولتی آلبانی البته گزارش‌های مربوط با مرتبط بودن دیپلمات‌های ایرانی با این حمله نافرجام را تأیید نکرده‌اند.

سفیر سابق جمهوری اسلامی در آلبانی نیز اتهام تلاش “اخلال امنیتی” در مسابقه تیم‌های اسرائیل وآلبانی را “خنده‌دار و ذلیلانه” خوانده و گفته است: «این مسابقه در مهرماه ۱۳۹۵ که بنده استوارنامه خود را تقدیم رییس جمهوری وقت این کشور کردم انجام شد و قرار بود درشهر الباسان برگزارشود و بعدها به دلایل امنیتی از جمله حضور داعش و گروه‌های تکفیری به شهر اکودرا انتقال یافت. اصل این برآورد نیز هنوز ثابت نشده ولی بعدها اعلام کردند که ۲۰ نفر در این زمینه دستگیر شدند که از شهروندان آلبانیایی و کوزویی بودند و این بحث تمام شد.»

“نقش مستقیم” آمریکا و اسرائیل

به گزارش ایرنا، محمدنیا معتقد است که دولت آلبانی “به جهت ظرفیت و مقاومت کم” نتوانسته در برابر سناریوی به گفته او آمریکایی ـ اسرائیلی مقاومت کند و خود “قربانی” این سناریو شده است.

غلامحسین محمدنیا با اشاره به “اشتباه بزرگ” دولت آلبانی در این اقدام گفته است: «واضح است که دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی نقش مستقیم در تحریک و اخراج سفیر ایران در آلبانی ایفا کردند. رئیس جمهوری آمریکا نامه تشکر از نخست‌وزیر آلبانی را ۱۴ دسامبر ارسال کرده، این در حالی است که وزارت خارجه آلبانی در ۱۹ دسامبر دستور اخراج سفیر و یک دیپلمات دیگر ایرانی را اعلام کرد. یعنی پنج روز قبل از اینکه وزارت خارجه آلبانی اعلام کند.»

محمدنیا همچنین گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در مصاحبه‌ای اعلام کرده بوده که سفرش به آلبانی را مشروط به عدم حضور سفیر ایران در این کشور کرده است. به گفته محمدنیا: «یعنی یک سناریوی کاملا مشخص که موید هدف خاصی بوده است.»

این عضو پیشین تیم مذاکرات هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی افزود: «دشمن از اقدامات خود برای برهم زدن روابط ایران و اروپا فروگذار نخواهد کرد و تلاش کردند تا مناسبات ایران و آلبانی را نیز با ادعاهای امنیتی خدشه‌دار کنند.»

محمدنیا همچنین در پاسخ به این که “آلبانی مدعی شده که سفیر ایران وضعیت دیپلماتیک را نقض کرده است؟”، گفت: «دولت آلبانی یک مورد را نمی‌تواند اعلام کند که سفیر ایران از چارچوب اقدامات مصوب و عرف دیپلماتیک خارج شده است.»

در روز رسانه‌ای شدن خبر اخراج دیپلمات‌های ایرانی، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، از اقدام ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی در اخراج سفیر جمهوری اسلامی و یک دیپلمات دیگر ایرانی از آن کشور قدردانی کرد. جان بولتون، مشاور امنیتی ملی رئیس جمهوری آمریکا نیز اقدام نخست‌وزیر آلبانی علیه جمهوری اسلامی را “حاوی پیامی برای رهبران ایران” مبنی بر این دانست که “حمایت آنها از تروریسم تحمل نخواهد شد.”

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز با ارسال نامه‌ای برای نخست‌وزیر آلبانی، از این کشور به خاطر اخراج دیپلمات‌های ایرانی قدردانی کرد. نامه دونالد ترامپ به ادی راما تاریخ ۱۴ دسامبر (۲۳ آذرماه ۹۷) یعنی شش روز پیش از انتشار رسمی خبر اخراج سفیر و دیپلمات دیگر ایرانی را بر خود داشت.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، همان زمان در واکنش به اقدام آلبانی گفته بود: «آلبانی در ادامه سنایورسازی‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی گروه‌های تروریستی قربانی اقدام ناخواسته در برخورد با دپیلمات‌های ما شده است.». اینک سفیر سابق ایران در آلبانی همین مواضع رسمی را تنها با تفصیل بیشتری بیان کرده است.

اخراج دیپلمات‌های ایرانی از آلبانی تنها مورد از اتهامات امنیتی جمهوری اسلامی در اروپا نیست. جمهوری اسلامی همچنین به تلاش برای ترور مخالفان خود در خاک دانمارک، هلند و فرانسه نیز متهم شده و اتحادیه اروپا اعلام کرده است که حوادث مرتبط با این اتهام‌ها را “رصد” خواهد کرد.

در همین رابطه بود که وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز ۲۸ آبان‌ماه گذشته بر سر تحریم ایرانیانی که در برنامه‌ریزی ترور در دانمارک و فرانسه نقش داشته‌اند، توافق کردند. گرچه از این اجلاس هیچ نام یا تصمیم مشخصی بیرون نیامد، ولی توافقی کلی برای اعمال این تحریم‌ها انجام گرفت و گفته شد که وزیران مشغول تهیه فهرستی از تحریم‌شوندگان احتمالی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *