رکورد تاریخی در گازسوزی ایران در مشعل‌ها

By | ۱۳۹۷-۱۰-۱۶

ایران تایید کرده که سال گذشته خورشیدی، حدود ۱۷.۷ میلیارد متر مکعب گاز تولیدی از میادین نفتی را در مشعل‌ها سوزانده و به هدر داده است.

ایران به‌خاطر کمبود سرمایه‌گذاری و تکنولوژی، بخش اعظمی از گازی را که همراه نفت از میادین نفتی تولید می‌شود در مشعل‌ها سوزانده و به هدر می‌دهد

ایران بخاطر کمبود سرمایه‌گذاری و تکنولوژی، بخش اعظمی از گازی را که همراه نفت از میادین نفتی تولید می‌شود بدون هیچ استفاده‌ای در مشعل‌ها سوزانده و به هدر می‌دهد که اصطلاحا به آن «مشعل‌سوزی» یا «فلیرینگ» گفته می‌شود.

ارزش این میزان از گاز با نرخ کنونی قیمت‌های منطقه‌ای حدود ۴.۵ میلیارد دلار و با نرخ بازارهای آسیای شرقی و اروپا بیش از ۵.۵ میلیارد دلار است و البته هزینه آلایندگی هوای آن نیز کمتر از ارزش این گاز نیست.

بر اساس آمارهای بانک جهانی، سهم ایران از مشعل‌سوزی جهانی حدود ۱۳ درصد است و با اختلاف اندکی بعد از روسیه و عراق در مقام سوم جهانی قرار دارد.

خبرگزاری فارس شنبه ۱۵ دی ماه با استناد به آمارهای سازمان برنامه برنامه و بودجه گزارش داد که میزان مشعل‌سوزی ایران در سال ۹۵ حدود ۱۵.۷ میلیارد متر مکعب (معادل ۴۳ میلیون متر مکعب در روز) بود و طبق برنامه باید در سال ۹۶ به حدود ۱۱ میلیارد متر مکعب کاهش یابد، اما نه تنها کاهش نیافته، بلکه به ۱۷.۷ میلیارد متر مکعب اوج گرفته است.

این آمارها دقیقا منطبق با ارزیابی بانک جهانی است. آمارهای این نهاد بین المللی می‌گوید که میزان مشعل‌سوزی ایران از سال ۲۰۱۳ که حسن روحانی سکان دولت را در دست گرفت تا سال ۲۰۱۷ به طور متوسط سالانه ۶.۶ درصد افزایش یافته و به ۱۷.۷ میلیارد متر مکعب رسیده است.

اوج گیری مشعل‌سوزی در ایران در حالی است که بر اساس آمارهای بانک جهانی، میزان مشعل‌سوزی جهانی در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال قبل آن بیش از ۷ درصد کاهش یافته است.

مشعل‌سوزی یکی از معضلات زیست محیطی در جهان است که علاوه بر هدر رفتن سرمایه‌های انرژی، سالانه میلیاردها دلار به زیست محیط و سلامت مردم زیان می‌رساند.

بر اساس آمارهای «پروژه جهانی کربن» که میزان آلایندگی هوا از طریق تولید گازهای گلخانه‌ای حاصل از سوخت‌های فسیلی را رصد می‌کند، تولید گازهای گلخانه‌ای توسط ایران به ۶۵۰ میلیون تن در سال رسیده است که ۳۵ میلیون تن آن به‌خاطر مشعل‌سوزی است.

پارسال، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران طی سخنرانی در مجلس نیز اعلام کرد که برای قطع مشعل‌سوزی نیاز به ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است.

ایران هفتمین تولیدکننده بزرگ گازهای گلخانه‌ای در جهان است.

روزنامه دولتی «ایران» آبان ماه سال گذشته گزارش داد که آلودگی هوا سالانه ۲۱ هزار نفر را در ایران می‌کشد. این گزارش می‌افزاید که «معصومه ابتکار سال گذشته در کسوت رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده بود که بر اساس مطالعات صورت‌گرفته در سال ۸۹ مردم حدود ۹ میلیارد دلار به خاطر مسائل محیط‌زیستی خسارت دیدند و میزان این خسارت امروز به حدود ۳۰ میلیارد دلار در سال رسیده است».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *