انتشار تصاویر ماهواره‌ای جدید از تلاش ایران برای پرتاب ماهواره

By | ۱۳۹۷-۱۰-۲۰

کمتر از یک هفته پس از هشدار وزیر خارجه آمریکا به ایران در مورد پرهیز از ادامه برنامه پرتاب موشک‌های بالیستیک و فضایی، شبکه خبری سی‌ان‌ان از دریافت تصاویری خبر داد که حاکی آماده‌سازی ایران برای پرتاب ماهواره‌های جدید به فضا است.

ماهواره‌بر سیمرغ که قرار است برای پرتاب‌های جدید نیز استفاده شود

سی‌ان‌ان می‌نویسد که بنا بر این تصاویر، جمهوری اسلامی در پایگاه فضایی امام خمینی سمنان در حال آماده‌سازی برای پرتاب ماهواره‌های سنجش از راه دور به فضا است، اما «نشانه‌ای مبنی بر نظامی بودن این پرتاب‌ها به‌ چشم نمی‌خورد».

کارشناسان به سی‌ان‌ان گفتند که یکی از این ماهواره‌ها قرار است با پرتابگر سیمرغ به فضا فرستاده شود که یک پرتابگر دومرحله‌ای است و در مرحله اول طی مسیر خود از خوشه‌ای از چهار فروند موشک شهاب ۳ استفاده می‌کند.

این تحولات در حالی است که مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه ۱۳ دی به ایران هشدار داد تا برنامه پرتاب موشک‌های بالیستیک و فضایی خود را کنار گذاشته و از برهم زدن صلح و ثبات در منطقه خودداری کند.

مایک پومپئو با انتشار بیانیه‌ای گفت: «ایالات متحده قصد ندارد کنار ایستاده و نظاره‌گر این باشد که سیاست‌های مخرب ایران ثبات و امنیت بین‌المللی را در معرض خطر قرار دهد.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «وزارت دفاع رژیم ایران علناً برنامه پرتاب سه وسیله فضایی (SLV) را در ماه‌های آتی اعلام کرده‌ است. چنین اقداماتی بار دیگر نشانه سرپیچی رژیم ایران از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.»

آقای پومپئو تصریح کرد: برنامه ایران شامل پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر می‌شود که از فناوری آن برای ساخت موشک‌های بالیستیک از جمله موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما استفاده می‌شود. این موشک‌ها می‌توانند تا ده هزار کیلومتر برد داشته باشند و قادرند خاک آمریکا را هدف قرار دهند.

دهم آذرماه امسال نیز برای نخستین بار مایک پومپئو بود که یک آزمایش موشک میان‌برد ایران را فاش کرد و گفت آزمایش این نوع موشک که قادر است بخش‌هایی از خاک اروپا و کل خاورمیانه را هدف قرار دهد نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

ایران همواره نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را انکار کرده و فعالیت‌های ماهواره‌ای خود را ناقض این قطعنامه‌ها نمی‌داند.

به نظر می‌رسد اظهارات آقای پومپئو واکنشی به سخنان جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران باشد که روز هشتم آذر امسال گفته بود: «در ماه‌های آینده سه ماهواره توسط ایران به فضا پرتاب می‌شود.»

زمان پرتاب دو ماهواره را «وزارت دفاع تعیین خواهد کرد»

اما یک روز پیش از انتشار خبر جدید سی‌ان‌ان در مورد آماده‌سازی پرتاب ماهواره‌ای در سمنان، روز سه‌شنبه محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، در حاشیه بازدید خبرنگاران از ماهواره‌های «دوستی» و «پیام» در پژوهشگاه فضایی ایران گفت که ایران تصمیم دارد که این دو ماهواره را به زودی به فضا پرتاب کند و در مدار زمین قرار دهد.

به نوشته روزنامه اطلاعات، وی با اظهار این‌ که «وزارت ارتباطات تنها مسئول توسعه صنعت فضایی است و برای قرار دادن ماهواره‌ها در مدار وزارت دفاع همکاری دارد»، گفت: «زمان پرتاب دو ماهواره جدید ایران از سوی وزارت دفاع تعیین خواهد شد.»

ماهواره دوستی

​آذری جهرمی در ادامه گفت: «ماهواره دوستی در ارتفاع ۲۵۰ کیلومتری زمین توسط ماهواره‌بر سفیر قرار خواهد گرفت و پرتابگر سفیر پیش از این در دهه ۸۰ آزمایش شده‌است و ماهواره پیام هم با پرتابگر سیمرغ پرتاب خواهد شد که این پرتابگر هم پیش از این تست شده‌ است، اما در نهایت مسئولان دفاعی کشور باید دربارهٔ پرتاب ماهواره‌ها و پرتابگر آن تصمیم بگیرند.»

خبرگزاری ایسنا پیش از این در مقاله‌ای نوشته بود که ماهواره موسوم به «دوستی» یک ماهواره کوچک یا ریزماهواره مکعبی‌شکل است که به کارفرمایی سازمان فضایی ایران، توسط دانشگاه صنعتی شریف طراحی و ساخته شده‌ است.

ماهواره «پیام» نیز یک ماهواره سنجشی ساخت دانشگاه امیرکبیر است که همواره قرار بوده با ماهواره مخابراتی «ناهید ۱» توسط «ماهواره‌بر سیمرغ» تا حدود ۵۵۰ کیلومتر از سطح زمین پرتاب شوند.

پرتاب‌های ماهواره‌ای ایران با سال‌ها تأخیر روبه‌رو شده به‌ طوری که به گفته وزیر ارتباطات سپری شدن ۱۴ سال از موعد پرتاب ماهواره «مصباح» باعث شده که این ماهواره از رده خارج و عمر مفید آن نیز سپری شود.

دو سال پیش، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران، دولت یازدهم را متهم کرده بود که از «ترس» آمریکا «موشک ماهواره‌بر آماده پرواز» را در انبار نگهداری می‌کند. امیرعلی حاجی‌زاده چنین اقدامی را «تحقیرآمیز» دانسته بود.

منابع: سی‌ان‌ان، روزنامه اطلاعات، ایسنا و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *