الله وردی رجایی:بانک‌ها به جای سرمایه‌گذاری در تولید، برج‌سازی می‌کنند/ بدهی بانک‌ها از دارایی‌ واقعی آنها زیادتر است

By | ۱۳۹۷-۱۰-۲۱
یک کارشناس بانکی گفت: اضافه برداشتی که بانک‌ها از بانک مرکزی می‌گیرند صرف خرید برج و برج سازی می‌شود و این برای سیستم بانکی سم است.

رویداد۲۴: الله‌وردی رجایی سلماسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد۲۴ مشکل اساسی بانک ها را دارایی‌ها و مطالبات غیر وصول دانست و افزود: اگر بانک ها بتوانند دارایی های خود را محقق کنند که بتوان به وجود خارجی آن پی برد آن زمان می‌توان گفت سیستم بانکداری، سیستمی سالم است.

وی تصریح کرد: وقتی بانکی اظهار می‌کند دارایی ثابتش ۱۰۰ میلیارد است، باید این موضوع اثبات شود. از سویی وقتی مطالبات بانک‌ها در دفاتر چند میلیارد تومان ذکر می‌شود، باید واقعی باشد.

رجایی سلماسی ادامه داد: هر سال تفاهم نامه، امضا و سودش را حساب می‌کنند ولی وصول نمی‌شود. پس دارایی واقعی چیزی است که قابل لمس باشد.

این کارشناس بانکی اضافه کرد: در سیستم بانک ها بیش از ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان معوق وجود دارد که در ترازنامه‌ها به عنوان دارایی نشان داده می‌شود.

اضافه برداشتی بانک‌ها صرف برج‌سازی می‌شود

وی عنوان کرد: بر اساس اظهار رئیس کل بانک مرکزی، ناترازی یعنی در مقابل بدهی‌های موجود دارایی موجود ندارد. اضافه برداشتی که بانک‌ها از بانک مرکزی می‌گیرند صرف خرید برج و برج سازی می‌شود و این برای سیستم بانکی سم است. بانک‌ها باید پولی که از مردم می‌گیرند را صرف تولید، ایجاد اشتغال و… کنند که متاسفانه برخی مواقع اینطور نیست.

به گفته رجایی سلماسی، مشکل تنها سیستم بانکی نیست بلکه نظارت بانک مرکزی هم دارای اشکال است. نرخ سود دریافتی بانک‌ها کمتر از نرخ سود پرداختی آن‌ها بوده است و این کمبود را از سپرده های مردم برداشت می‌کنند.

این کارشناس بانکی تصریح کرد: نظارت نادرست و مدیریت ضعیف باعث شده که دولت‌مردان و اقتصاددانان از عملکرد بانک‌ها ناراضی باشند و وقتی بانک‌ها به وظایفشان درست عمل نکنند و نظارت درستی هم اعمال نشود، بانک مرکزی باید در مقابل تخلفاتشان ایستادگی کند اما به سادگی از کنار تخلف‌ها عبور می‌کند. بانک ها خلاف مقررات عمل می‌کنند و نظارت بر بانک‌ها نیز وظیفه بانک مرکزی است اما این بانک به مدارا کردن با تخلفات می پردازد.

آنقدر که بانک‌ها بدهی دارند دارایی‌های واقعی ندارند

وی با بیان اینکه مهمترین چالش بانک‌ها میزان مطالبات آنهاست، افزود: آنقدر که بانک‌ها بدهی دارند دارایی‌های واقعی ندارند.

رجایی سلماسی تصریح کرد: ترازنامه باید دارایی‌های واقعی را نشان دهد و بانک مرکزی به صورت محرمانه و بدون اطلاع مردم به آن‌ها رسیدگی کند زیرا اگر مردم در جریان باشند، بانک‌ها دچار مشکل می‌شوند.

این کارشناس بانکی اظهار کرد: بانک‌ها باید رتبه بندی شوند تا مردم بدانند سپرده‌های خود را نزد کدام بانک و در چه رتبه‌ای سرمایه گذاری می‌کنند.

وی با ارایه راهکاری برای اصلاح سیستم بانکی عنوان کرد: دولت و بانک‌ها باید صندوقی را برای انتقال دارایی‌هایی که دچار مشکل است، در نظر بگیرند که جزء مطالبات و دارایی ثابت یا وسایل است که صندوق به وصول کردن آن بپردازد.

سلماسی در پاسخ به این سوال که ما در سیستم بانکی خود دچار نقص قانون هستیم یا سیستم بانکی ما دچار اختلال شده است، افزود: ما مشکل قانونی نداریم بلکه نحوه اداره بانک‌ها نادرست است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *