نیروهای امنیتی ایران به نازنین زاغری پیشنهاد جاسوسی داده‌اند

By | ۱۳۹۷-۱۰-۲۴

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری گفت که نیروهای امنیتی ایران به زاغری پیشنهاد داده‌اند تا در ازای آزادی‌اش برای آنها جاسوسی کند.

او این خبر را روز دوشنبه ۲۴ دی ماه  در یک کنفرانس خبری اعلام کرد و گفت نازنین زاغری در اعتراض به عدم رسیدگی درمانی،‌ اعتصاب غذا می‌کند.
ایران اینترنشنال:

نازنین زاغری و نرگس محمدی، که در زندان اوین زندانی هستند، ۱۲دی‌ماه امسال خبر داده بودند که در اعتراض به عدم رسیدگی درمانی به مدت سه روز اعتصاب غذا می‌کنند.

به گفته رتکلیف، نازنین زاغری می‌خواهد به پزشک متخصص خارج از زندان دسترسی داشته باشد و بتواند آزادانه از درمان و داروی تجویز شده از سوی پزشکان متخصص استفاده کند.

در واکنشی دیگر، وزارت خارجه بریتانیا گفته است که حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در انگلیس را احضار کرده‌اند تا اعتراض وزیر خارجه این کشور به عدم رسیدگی درمانی و پزشکی به نازنین زاغری را به اطلاع او برسانند.

نازنین زاغری که از فروردین ۹۵ در زندان به سر می‌برد، به اتهام جاسوسی در زندان به سر می‌برد. حکم زندان او پنج ساله است. بریتانیا عقیده دارد نازنین زاغری به گروگان گرفته شده و ایران برای رسیدن به مقاصد سیاسی، اقدام به زندانی کردن افراد بی‌گناه می‌کند.

در ماه‌های اخیر گمانه‌زنی‌های متعددی درباره تلاش دولت ایران برای استفاده از این پرونده در حل و فصل یک پرونده مالی و گرفتن طلبش از یک شرکت بریتانیایی مطرح شده است.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا ۲۸آبان امسال برای رایزنی در اینباره به تهران سفر کرد ولی موفق به آزادی نازنین زاغری نشد. در این سفر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران به او گفته بود که قوه قضاییه ایران مستقل است و دولت ایران نمی‌تواند در این زمینه تصمیم بگیرد.

نرگس محمدی که از امروز همراه با نازنین زاغری اعتصاب غذایش را شروع کرده نیز به اتهام فعالیت‌های حقوق بشری به ۱۶سال زندان محکوم شده است. نرگس محمدی که با بیماری‌هایی چون آمبولی ریه و فلج عضلانی درگیر است، پیش از این بارها به علت مشکلات جسمانی در بیمارستان بستری شده بود.

این دو نفر در بیانیه روز ۱۲ دی‌ماه تاکید کرده بودند که «نه تنها اعزام‌های پزشکی و رسیدگی‌های اورژانسی انجام نمی‌شود،‌ بلکه پیگیری‌های مستمر ما از داخل زندان، حتی امکان ملاقات با دادیار محترم ویژه زندانیان و پیگیری‌های لاینقطع وکلای ما در خارج از زندان به سرانجامی نرسیده است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *