نامه سه زندانی محبوس در بند زنان زندان اوین؛ لبخند می‌زنند، دروغ می‌گویند و مردم را گرسنه نگه می‌دارند

By | ۱۳۹۷-۱۰-۲۶

صبا کرد افشار، یاسمن آریانی و آذر حیدری، سه زندانی محبوس در بند زنان زندان اوین در نامه‌ای سرگشاده ضمن اشاره به وضعیت معیشتی مردم ایران و گرانی گفته‌اند “همه چیز شبیه قتل‌ها، بازداشت‌ها و خفقان موجود در دهه ۶۰، ۷۰ و سال ۸۸ است. با این تفاوت که به مردم لبخند می‌زنند دروغ می‌گویند و مردم را گرسنه نگه می‌دارند”. این سه زندانی در جریان اعتراضات مردادماه سال جاری در تهران بازداشت و به اتهام اخلال در نظم عمومی هر کدام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه زندانی محبوس در بند زنان زندان اوین به نام‌های صبا کرد افشار، یاسمن آریانی و آذر حیدری با نگارش نامه‌ای ضمن اعتراض به گرانی و وضعیت معیشتی مردم ایران گفته‌اند که در کنار مردم ایران هستند.

متن کامل این نامه که جهت انتشار در اختیار هرانا قرار گرفته در ادامه می‌آید:

“[ایران، کشوری با معادن و چاه های نفت فراوان ، کشوری ثروتمند با مردم فقیر] جمله‌ای که همیشه به آن فکر می‌کنیم. اکثر مردم ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند، درآمد اندکی که زنده بمانند ولی از زندگی لذت نبرند.

در همه سال‌ها به ما گفته شده خداوند را برای یک لقمه نانی که دارید شکر کنید. این جمله را کسانی گفته‌اند که خود پول‌های زیادی را به جیب زدند. خداوند را باید هزاران بار شکر کرد ولی، زمانی که حق و حقوقت را گرفته‌اند چه باید کرد؟! ۱۰ مرداد روزی که به طور علنی رسانه های داخلی اعلام کردند می‌توانید مسالمت آمیز به گرانی اعتراض کنید! ۱۱ مرداد، روزی که مسالمت آمیز اعتراض کردیم و دستگیری شدیم.

آن روز فهمیدیم ، هیچ چیز نسبت به گذشته تغییر نکرده، همه چیز شبیه قتل‌ها، بازداشت‌ها و خفقان موجود در دهه ۶۰،۷۰،.. و سال ۸۸ هست. با این تفاوت که به مردم لبخند می‌زنند، دروغ می‌گویند و مردم را گرسنه نگه می‌دارند (هم گرسنگی جسمی و هم گرسنگی فکری) و گواه آن وقایع دردناکی است که یکسال نیز تکرار شده‌اند: فقدان آب خرمشهر، بازداشت اقلیت‌ها، تورم اقتصادی، اعدام زندانیان سیاسی، خصوصی سازی کارخانه‌های هفت تپه و بازداشت کارگران، آتش سوزی مدارس، تعرض جنسی به دانش آموزان و اعتراض معلمان به منظور کسب حق و حقوقشان. اعدام سلاطین اختلاس و واژگونی اتوبوس دانشجویان علوم تحقیقات و بازداشت عده ای از معترضین به این حادثه ناگوار و…

به علت رعایت نکردن حقوق بشر و اختصاص بخش اعظم سرمایه کشور به بودجه نظامی برای درگیری‌های داخلی و خارجی، ایرن تحریم شده و مردم باید بهای بی مسئولیتی رژیم را با سخت تر شدن شرایط زندگی پرداخت کنند. اما شاید خبر ندارند که این روزها مردم ایران آگاه تر شده‌اند و در مقابل ظلم‌هایی که به آنها شده سکوت نمی‌کنند. دست در دست هم، از هر قومیت و طبقه اجتماعی، در مقابل ظلم‌ها و کوتاهی‌ها می ایستند. ما سه تن از بازداشت شدگان ۱۱ مرداد ۹۷، صبا کرد افشار، یاسمن آریانی، آذر حیدری، همچنان در کنار مردم عزیز و آگاه کشورمان هستیم و همچنان با شما به بی عدالتی های موجود معترضیم.

صبا کرد افشار، یاسمن آریانی، آذر حیدری / بند زنان زندان اوین / دی ۹۷″.

راجع به نویسندگان این نامه گفتنی است، صبا کرد افشار، یاسمن آریانی و آذر حیدری  در تاریخ ۱۱ مردادماه سال جاری، در جریان “اعتراضات مردادماه در تهران، در اعتراض به به شرایط رو به افول اقتصادی و فساد” همراه با حدود ۵۰ تن دیگر از معترضین توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شدند. این سه شهروند در اواخر مهرماه سال جاری حدود دو ماه پس از بازداشت به بند زنان زندان اوین منتقل شده و توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اتهام “اخلال در نظم عمومی” هر کدام به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند.

در تاریخ ۹ مردادماه سال جاری شماری از مردم در تهران در اعتراض به به شرایط رو به افول اقتصادی، فساد، بیکاری، گرانی و افزایش نرخ ارز اقدام به برگزاری راهپیمایی‌های اعتراضی کردند که این اعتراضات تا چند روز پس از آن در شهرهای دیگر کشور نیز ادامه داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *