مقاله ای از سایت ایتالیایی کوریره دلا سرا: اروپا ترجیح می دهد توله سگ آمریکا باشد 

By | ۱۳۹۷-۱۰-۲۷

انریکو زامبوتو مقاله ای را به شکل نامه سرگشاده در روزنامه کوریره دلا سرا چاپ ایتالیا منتشر کرده است. عنوان این مقاله «ترامپ، ایران، تحریم ها و خیانت اروپا» است.
پیک ایران:

ایتالیایی های عزیز، انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا حداقل تاکنون، فرصتی از دست رفته برای اروپایی ها بوده است. فرصتی برای رها شدن از هژمونی آمریکا. بی عملی موسسات اروپایی در برابر تحریم های آمریکا علیه ایران را ببینید. در این زمینه، مقالات متعددی منتشر شده است. بعد از اینکه ترامپ اعلام کرد که بطور یک جانبه از معاهده برجام (که اوباما آن را امضا کرده بود) خارج خواهد شد و تحریم ها را مجددا بر ایران اعمال خواهد کرد، اتحادیه اروپا و حکومت های اروپایی اعلام کردند که با تصمیم ترامپ همراهی نخواهند کرد و روی تعهدات برجامی خود با ایران خواهند ماند.

آمریکایی ها با تفرعن همیشگی خود، تصمیم گرفتند که هر بنگاه خارجی که با ایران معامله کند نمی تواند معاملاتش با آمریکا را ادامه دهد. بنابراین، خیلی از بنگاه های دنیا (که خیلی هاشان اروپایی هستند) و باید بین معامله با آمریکا و یا با ایران، یکی را انتخاب می کردند اولی را انتخاب کرده اند و از ایران خارج شده اند (یا دارند خارج می شوند). اروپا اعلام کرد که برای جلوگیری از اینکه بنگاه های اروپایی قربانی تحریم های آمریکا علیه ایران بشوند، دست به اقدامات خنثی کننده خواهد زد. اما تا به حال حتی سایه ای از این اقدامات هم مشاهده نشده است. بگذریم از اینکه حتی بنگاه هایی که ارتباطی با آمریکا ندارند هم با تحریم ها علیه ایران همدلی نشان می دهند.

من کارشناس امور مالی نیستم اما می فهمم که تجارت بین المللی بر پایه دلار آمریکا انجام می گیرد و دلار آمریکا هم توسط دولت این کشور کنترل می شود و نمی گذارد که دلار در تجارت با ایران مورد استفاده قرار بگیرد. درست است که هر کشوری حق کنترل پول ملی خودش را در جهت آنچه فکر می کند به خیر و صلاحش است دارد. اما حرف من بیشتر علیه اروپا است تا آمریکا: چرا اروپا یک سیستم بین المللی پرداخت ها را بر پایه یورو درست نمی کند؟ چرا تدابیری را برای جلوگیری از قربانی شدن بنگاه های اروپایی توسط تحریم های آمریکا علیه ایران، اجرایی نمی کند؟ چرا یک بار برای همیشه خود را از هژمونی آمریکا رها نمی کند؟ به عبارت دیگر، چرا اروپایی ها کماکان مثل توله سگ در بغل آمریکا نشسته اند؟

به نظر من اروپا، ضعیف النفس و زبون و خائن و غیر قابل اعتماد است؟ هر چه بگویم کم گفته ام. به شواهد رجوع کنیم: اروپا که فاقد یک سیستم پرداخت مبتنی بر یورو است به ایران قول داد که یک سیستم ویژه ساز و کار مالی درست خواهد کرد که نیازی به استفاده از دلار نداشته باشد. اما چه بر سر این ساز و کار ویژه مالی آمد؟

این کار باید در اولویت اروپایی ها قرار می گرفت تا به آمریکا این پیام را برساند که اروپا دیگر خیال ندارد در درگاه آن ها التماس کند. خصوصا در برابر آمریکایی که توسط فردی غیر قابل پیش بینی مثل ترامپ هدایت می شود. اما همه چیز مسکوت مانده است. هنوز هیچکس نمی داند که این نهاد چطور عمل خواهد کرد. دفترش کجا خواهد بود. و چه کسی آن را به پیش خواهد برد… این شک وجود دارد که اصولا چنین نهادی درست خواهد شد یا نه…

تا آنجایی که به نظر می رسد، اروپایی ها نهایتا ترجیح می دهند نقش توله سگ در بغل آمریکا را بازی کنند. می خواهند بگذارد وضع همین طور که هست باشد… درود بر همگی شما. چه توله سگ باشید چه نباشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *