وزیر خارجه آلمان: لغو مجوز ماهان ضروری بود، رویکرد به «برجام» تغییری نکرده

By | ۱۳۹۷-۱۱-۰۲

وزیر خارجه آلمان می‌گوید لغو مجوز هواپیمایی ماهان «از نظر مسائل امنیتی، ضروری بود»؛ او در عین حال تاکید کرده رویکرد کشورش به توافق اتمی با ایران تغییر نکرده و برلین همچنان حامی «برجام» است.

آلمان مجوز شرکت هواپیمایی ماهان را لغو کرد

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان

آلمان اول بهمن ماه مجوز شرکت هواپیمایی ماهان را برای فعالیت در آن کشور، لغو کرد. یک مقام ارشد دولت آلمان به رویترز گفته بود این اقدام «هم به دلیل مسائل امنیتی» و «هم به خاطر تردید نسبت به استفاده از این شرکت هواپیمایی ایرانی برای مقاصد نظامی» گرفته شده‌است.

این اقدام آلمان با استقبال و حمایت ایالات متحده روبه‌رو شده‌است. شرکت هواپیمایی ماهان هنوز واکنشی به لغو مجوز نشان نداده‌است. مقام‌های دولت ایران نیز هنوز اظهارنظری در مورد این موضوع نکرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آلمان هایکو ماس، وزیر خارجه آن کشور، در بروکسل گفته است لغو مجوز ماهان تاثیری بر حمایت از توافق اتمی با ایران، که همچنان از اهمیت ویژه‌ای برای کشورش برخوردار است، ندارد.

آقای ماس با این حال افزوده است که «این یک تصمیم ضروری بود، چراکه مسئله امنیت آلمان در میان بود».

او جزئیات دقیقی در مورد مسائل امنیتی ارائه نکرده و گفته است کشورش در برابر «تحولات مورد به مورد»، از جمله حمایت از تروریسم و خرابکاری، «واکنش مناسب» نشان خواهد داد.

خبرگزاری آلمان در عین حال به این موضوع اشاره کرده است که لغو مجوز ماهان چند روز پس از بازداشت فردی به نام «عبدالحمید»، مترجم و مشاور فرهنگی شاغل در ارتش آلمان به‌ظن جاسوسی برای ایران، صورت گرفته‌است.

فرد بازداشت‌شده که افغان‌تبار است، به گفته دادستانی فدرال آلمان «کارشناس زبان و مشاور امور فرهنگی در نیروهای مسلح آلمان بوده و احتمال دارد که اطلاعاتی را به یک سرویس اطلاعاتی ایران داده باشد».

وزارت خارجه ایران این اتهام‌ها را رد کرده و می‌گوید فرد بازداشت‌شده ارتباطی با ایران ندارد و هدف از گزارش‌های منتشرشده در مورد او «تخریب روابط ایران و اروپا» است.

البته در روزهای اخیر گزارش‌های مختلفی از کشورهای اروپایی در مورد برخی اقدامات علیه جمهوری اسلامی منتشر شده‌است؛ دانمارک هشتم آبان وزارت اطلاعات ایران را متهم کرد که قصد ترور اعضای «جنبش الاحواز» در خاک دانمارک را داشته، سپس وزیر خارجه آن کشور از توافق در اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم علیه یکی از نهادهای اطلاعاتی ایران خبر داد. هلند نیز ۱۸ دی‌ماه اعلام کرد جمهوری اسلامی در طراحی دو حمله در آن کشور دخیل بوده است.

لغو مجوز ماهان با استقبال ایالات متحده روبه‌رو شده‌است. مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا از کشورهای متحد آمریکا خواسته است تا از این اقدام برلین پیروی کنند. سفیر آمریکا در برلین نیز به خبرگزاری آلمان گفته است این اقدام آلمان «نشان‌دهنده یک رهبری شایسته» است.

هواپیمایی ماهان در سال ۱۳۷۱ در کرمان تاسیس شد. در سال ۱۳۹۰، آمریکا، این شرکت را به دلیل «ارائه خدمات به نیروی قدس سپاه پاسداران» به فهرست تحریم‌های خود افزود.

در آن زمان وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته بود «همکاری نزدیک ماهان‌ایر با نیروی قدس برای انتقال سلاح، نیرو و کمک‌های مالی از طریق پروازهایش، بیانگر چهره دیگری از تلاش‌های گسترده سپاه پاسداران برای نفوذ در بخش تجاری ایران برای تسهیل کمک‌هایش به تروریسم است».

تحریم‌های آمریکا علیه هواپیمایی ماهان، واسطه‌ها و برخی دیگر افراد مرتبط با آن، پس از تحریم‌های اولیه ادامه پیدا کرد.

جمهوری اسلامی، اتهام‌های واردشده به ماهان‌ایر در مورد انتقال سلاح و نیرو را رد کرده‌است. در سال ۱۳۹۵ نمایندگی ایران در سازمان ملل اتهام استفاده از این هواپیمایی برای ارسال سلاح به کشورهایی مانند لبنان را «پوچ و سراسر کذب» توصیف کرده بود.

خبرگزاری آلمان، رویترز، ایرنا، رادیو فردا|ت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *