نماینده کارگران هفت‌تپه: آقایان برای توسعه سوله‌های خالی، ارز دولتی گرفتند!/   مجمع نمایندگان کارگری ما را منحل کردند و شورای اسلامی کار را جایگزین آن کردند

By | ۱۳۹۷-۱۱-۰۳

نماینده کارگران هفت‌تپه در گفت‌وگو  : پس از ۴۰۰ اعتصاب طی ۳ سال، به خانه اول برگشتیم/ آقایان برای توسعه سوله‌های خالی، ارز دولتی گرفتند!

امتداد- محمد جعفری: با گذشت چندین هفته از اعتراضات کارگران و کارکنان شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه و به رغم پرداخت برخی از مطالبات، کارگران همچنان به برخی از مشکلات پابرجا مانده معترض بوده و معتقدند که پس از مدت‌ها اعتراض، اعتصاب و پرداخت هزینه‌های سنگین حقوقی و مدنی، مشکلات اساسی در این بنگاه اقتصادی حل و فصل نشده است.

در همین رابطه، یکی از کارگران “مجمع نمایندگان کارگری” شرکت هفت‌تپه که در دوران اعترضات مدنی، بازداشت شده بود، ضمن درخواست برای عدم عنوان نام وی، بنا به برخی ملاحظات، اشاره‌ای به وضعیت کنونی این شرکت کرده و به امتداد گفت:

در دوران اعتراضات و اعتصابات کارگران برای تحقق مطالبات به حق مدنی و صنفی، بسیاری از نیروهای قدیمی و خبره هفت‌تپه، دچار تنگناهای مختلف قرار گرفته و هزینه دادند، اما متاسفانه امروز می‌بینیم که وضعیت شرکت به خانه اول خود بازگشته است.

البته اخیرا، بر اساس جلسه‌ای که بین نمایندگان کارگران با خانواده اسدبیگی، به عنوان مالکین خصوصی شرکت انجام شده، آقایان تعهداتی در خصوص نحوه پرداخت مطالبات و حقوق کارگران در یک برنامه زمانبندی مشخص داشته‌اند. بر این منوال که مابه‌ازای ۳ ماه حقوق و یک پاداش تا ۲۸ اسفندماه به حساب کارگران واریز شود.

با این وجود، به رغم اعتراض فراوان کارگران، تنها اقدامات کوچکی در حوزه قراردادها صورت گرفته و در همان مسئله نیز، نقدهای فراوانی وجود دارد. به این شکل که، این قراردادها تنها در برهه‌های ۶ ماهه منعقد شده و با این وجود، همچنان نیمی از کارگران قرارداد داشته و نیم دیگر، در روند عقد قرارداد هستند.

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، با قدمتی ۶۰ ساله، امروز در وضعیت بحرانی قرار گرفته و شرایط آن، به هیچ عنوان، عادی و طبیعی نیست. در جایی که اگر از همان ابتدا، مطالبات کارگران به شکل به‌روز و طبیعی، پرداخت می‌شد، امروز شاهد آسیب‌هایی نظیر بازداشت برخی از کارگران نبودیم و این در حالی است که در طول ۳ سال گذشته، بالغ بر ۳۰۰ نفر از کارگران بازداشت و درگیر پرونده‌های حقوقی شده‌اند.

بر اساس ماده ۱۳۱ قانون کار، هر کارگری، منتخب جامعه کار بوده و از سوی کارگران انتخاب شود، نماینده این جامعه تلقی خواهد شد. در همین راستا، ما کارگران نیز در مجمع نمایندگان کارگری با برگزاری انتخابات رسمی، ۲۲ نفر از کارگران را به عنوان نماینده برگزیدیم که امروز، به حسب توصیه برخی نهادها، این تشکل به ظاهر منحل شده و شورای اسلامی کار، جایگزین آن شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *