«سونامی ارتش اسرائیل» علیه سپاه «قدس»: روسیه و سوریه از حملات باخبر بودند اما پایگاه‌های سپاه نه!

By | ۱۳۹۷-۱۱-۰۴

-حملات ارتش اسرائیل به مواضع سپاه و شکست‌های سنگین نظامی جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه صدای اعتراض بسیجی‌ها و حزب‎اللهی‎ها را درآورده و باعث سرخوردگی شدید بین وفاداران نظام به ویژه وابستگان نهادهای نظامی شده است.

تصویری از حملات اسرائیل به دمشق

-منابع خبری نزدیک به نهادهای امنیتی حکومت ایران در لبنان گزارش داده‎اند که اسرائیل قبل از حملات اخیر، روسیه و سوریه را در جریان این حملات گذاشته و آنها از پایگاه‌های خود محافظت کردند اما پایگاه‌های جمهوری اسلامی بی‌خبر و فاقد دفاع هوایی بودند.
-سایت «لیبانیران» که توسط تعدادی از حامیان رژیم ایران مقیم لبنان اداره می‎شود نوشته جنگ مستقیم بصورت کلاسیک با اسرائیل امکان‌پذیر نیست.
– در بخشی از گزارش وبسایت «لیبانیران» آمده «اگر فرماندهان ارتش بجای تهدیدهای احساسی، دست به تهدیدهای عملیاتی بزنند و کار خود را بی‎سر و صدا و به صورت سرّی انجام بدهند یقیناً تاثیر بیشتری خواهد داشت».

کیهان چاپ لندن:حامد محمدی (+عکس، ویدئو)

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد که شمار کشته‎شدگان حملات ارتش اسرائیل به سوریه که ۳۰ دی‌ماه (۲۰ ژانویه) صورت گرفت دست‌کم ۲۱ نفر است که ۱۲ نفر از آنها از نیروهای سپاه «قدس» وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند.

رامی عبدالرحمن مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‎گوید، «۱۵ نفر از کشته‌شدگان از جنگجویان خارجی هستند که ۱۲ تن از آنها ایرانی‌اند». او تابعیت سه قربانی خارجی دیگر را مشخص نکرد اما گفت ۶ نفر از نیروهای دولتی سوریه در میان کشته‌شدگان هستند.

بسیاری کارشناسان معتقدند عملیات اخیر اسرائیل سنگین‎ترین حملاتی است که از آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ علیه مواضع نظامی در این کشور انجام شده است.

گزارش‎های اولیه حاکی از آن بود که در این حملات زاغه مهمات، دو مقر نظامی و اطلاعاتی واقع در فرودگاه بین‌المللی دمشق و یک اردوگاه آموزش نظامی بمباران شده است اما طبق اطلاعات جدید که منابع اسرائیلی اعلام کرده‌اند باند فرودگاه دمشق و چند سایت پدافندی «پانتسیر» که کمپ نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی ایران نیز در کنار آن قرار داشت و همچنین رادار JY-27 مورد اصابت موشک‎ قرار گرفته‌اند.

حملات پی‎‌در پی ارتش اسرائیل به مواضع سپاه و شکست‌های سنگین نظامی نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی در خاک سوریه گرچه در رسانه‎های داخلی سانسور می‎شود اما صدای انتقاد بسیجی‌ها و حزب‎اللهی‎‌ها را بلند کرده است زیرا با خبر شدن از آنچه در سوریه روی می‌دهد با امکانات ارتباطی امروز اصلا مشکل نیست. علی خامنه‎ای رهبر جمهوری اسلامی چندی پیش مدعی شده بود که «دوران بزن در رو تمام شده و اگر دشمن یکی بزند ۱۰ تا می‎خورد!» اما نتیجه‌ی این ادعای توخالی، سرخوردگی شدید بین وفاداران نظام به ویژه وابستگان نهادهای نظامی شده است.

جنگ مستقیم با اسرائیل امکانپذیر نیست

سایت «لیبانیران» که توسط تعدادی از حامیان رژیم ایران در لبنان اداره می‎شود با اشاره به ادعای مکرّر مقام‎های جمهوری اسلامی مبنی بر نابود کردن اسرائیل نوشته «در سایه‌ی برتری تکنولوژیک و حمایت بی‌قید و شرط و بدون محدودیت آمریکا و اروپا از این رژیم و باز بودن پل هوایی انتقال سلاح، حتی سرداران ایرانی می‌دانند که نابودی این رژیم ظالم و قانون‌گریز با جنگ مستقیم به صورت کلاسیک امکانپذیر نیست. برای همین به تجهیز گروه‎های فلسطینی، لبنانی و جدیدا سوریه‌ای پرداختند.»

هزینه‎سازی بیهوده

در این گزارش همچنین با دلخوری و ناامیدی بدون آنکه از افراد مشخصی در ایران نام برده شود آمده «اینکه با یک رژیم خطرناک و ضدبشری و تهدیدهای آن مبارزه شود جای بحث نیست، اما مهم روش مبارزه و کاهش هزینه‎ها و داشتن نقشه راه است. درست است با آموزش و حمایت حزب‎الله لبنان، ایران هزینه درگیری مستقیم را حذف کرده و با صرف بودجه بسیار بسیار اندک هدف خود را دنبال می‎کند، اما با موضع‎گیری‌های غلط توسط اشخاص غلط هزینه سازی‎های بیهوده می‎کند.»

«لیبانیران» در ادامه نوشته، «در حزب‌الله، یکی مثل سید حسن نصرالله، استاد جنگ روانی است و با صداقت، از دستاوردهای شخصیت‌های امنیتی و نظامی‎اش مثل عماد مغنیه سخن می‎گوید. نه تهدیدهای توخالی…[اما] برخلاف حزب‌الله، در ایران هر شخصیت کوچک و بزرگی بدون دانستن عواقب حرف خود، دست به تهدید اسراییل می‌زند. از نماینده مجلس بگیرید، تا فرماندهان ارتش. پس از بمباران شدید دو روز قبل سوریه که ساعت‌ها ادامه داشت و در چهار موج (یا بهتر بگوییم سونامی) انجام شد، سوریه ادعا کرد ۳۸ موشک و بمب‌های هدایت‌پذیر دشمن را با پدافند خود ساقط کرده است. این ادعا توسط روسیه تایید شد. همچنین روس‌ها گفتند اسراییل ما را از قبل در جریان قرار داده بود. معنی این حرف این است که سوریه اطلاعاتی از روسیه دریافت کرده و پایگاه‌های خود را محافظت نموده است. اما پایگاه‌های ایران فاقد دفاع هوایی بوده و ضرباتی دریافت کرده است.»

«پاسخ احساسی فرمانده عزیز ارتش جمهوری اسلامی»

در بخش دیگری از این گزارش آمده «رژیم صهیونیستی ادعا کرد در پی شلیک یک موشک ایرانی توسط ایرانی‎ها این پاسخ سنگین را داده است. سخنی که فرمانده نیروی هوایی ارتش را مجبور کرد پاسخ دهد… متاسفانه پاسخ این فرمانده عزیز ارتش جمهوری اسلامی پاسخی نظامی نبود و یک پاسخ احساسی بود که لازم بود یک امام جمعه یا نماینده یا فعال رسانه‎ای مطرح کند. ارت

تصاویر ماهواره‎ای از دیگر نقاط فرودگاه دمشق که هواپیماهای اسرائیلی آنها را هدف قرار داده‌اند

ش رسمی یک کشور نمی‎تواند به خود اجازه دهد کشور دیگری را به نابودی تهدید کند. حتی فرماندهان آمریکایی ایران را تهدید به نابودی نمی‎کنند.این نوع تهدیدها را از امارات و کشورهای توخالی می‎بینید نه نظامیان آمریکا. در تهدید مسئولان نظامی اسراییلی و آمریکایی هدف نظامی مشخصی وجود دارد. مثلا فلان جا را می‎زنیم. فلان کار را می‎کنیم. تهدیدهایی که برخی شخصیت‎های ارتش چند سال است جدیدا مطرح می‎کنند، به نظر می‌آید تقلیدی از موضع‎گیری‎های همیشگی فرماندهان سپاه است.»

برای سپاه احترامی قائل نیستند

سایت «لیبانیران» در ادامه به توصیه و نصیحت پرداخته و می‎نویسد «ارتش رسمی ایران نباید مثل سپاه که یک ارگان انقلابی و مقاوم است رفتار کند و خودش را در معرض حملات و تحریم‌ها قرار دهد. اگر اطلاع ندارید باید بدانید اکنون در بین کشورهای دیگر، ارتش ما جایگاه رسمی دارد و افسران و درجه‎داران ما در هنگام ملاقات با افسران و درجه‎داران خارجی، مورد احترام قرار می‎گیرند. اما این احترام را برای سپاهی‎ها قائل نیستند چون یک ارگان نظامی رسمی محسوبش نمی‎کنند، تازه تحریم هم هست و در لیست سیاه تروریسم قرار دارد.»

کار خود را بی‌سر و صدا و به صورت سرّی انجام دهید!

در پایان این گزارش رهنمودهای عملی داده شده و آمده «اگر فرماندهان ارتش بجای تهدیدهای احساسی، دست به تهدیدهای عملیاتی بزنند تاثیر بهتری خواهد داشت. مثلاً بجای ادعای نابودی اسراییل بگویند ما تمامی متجاوزان به آسمان ایران را مانند قبل، ساقط می‎کنیم. همین تهدید کافی است و بازدارندگی لازم را دارد. متاسفانه کار رسانه‎ای و جنگ روانی را که باید سیاستمداران و اصحاب رسانه انجام دهند، نظامیان ما به دست گرفته‎اند. اگر نظامیان ما وظیفه خود را انجام بدهند و کار خود را بی‌سر و صدا و به صورت سرّی انجام بدهند یقیناً تاثیر بیشتری خواهد داشت. مثل نظامیان و امنیتی‎های حزب‎الله که تا وقت شهادت‌شان کسی حتی اسم آنها را هم نمی‎داند.»

تکذیب کشته شدن نیروهای ایران در سوریه

منابع میدانی اسرائیل در حمله اخیر برای اولین بار از مهمات دورایستای هدایت دقیق  SPICE استفاده کرده‌اند. در این میان، سه‎شنبه شب کانال تلگرامی خبرگزاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نقل از دیده‎بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد ۱۲ سپاهی در این حملات کشته شدند اما ساعاتی بعد خبرگزاری مهر به نقل از یک منبع آگاه حمله به اماکن و پایگاه‌ها در سوریه را تایید کرد اما اعلام شد «هیچ یک از نیروهای مستشاری ایرانی و هم‌پیمانان آنها به شهادت نرسیده‌اند!»

این در حالیست که پیش از این هم کشته شدن نیروهای وابسته به ایران در سوریه تکذیب گشت اما با چراغ خاموش اجساد آنها به ایران منتقل شده و دفن می‌شوند.

بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل گفته حمله اخیر اسرائیل به خاک سوریه «نقض آشکار قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه‌های شورای امنیت در این‌باره است». او تهدید کرده «اگر تجاوزات اسرائیل متوقف نشود فرودگاه تل‌آویو را بمباران می‌کنیم»!

اسرائیل طی ماه‌های اخیر بیش از ۲۱۳ حمله به مواضع سپاه و حزب‎الله در خاک سوریه داشته است و همواره پس از این حملات مقام‌های سیاسی و نظامی این کشور سکوت می‎کردند و نهایتاً منابع خبری اسرائیل به نقل از «منابع آگاه» و بدون آنکه نام شخصی را ببرند حمله را تایید می‎کردند اما در دو سه حمله گذشته وضعیت تغییر کرده و مقام‎های نظامی و سیاسی این کشور پیش از حملات رسماً هشدار می‎دهند و پس از آن نیز در مورد دلایل و بخشی از جزییات آن اظهار نظر می‎کنند و اطلاعات کاملتری برای انتشار در اختیار رسانه‎های اسرائیل قرار می‏‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *