ریابکوف: روسیه و ایران متحد نیستند؛ فقط با هم در سوریه همکاری دارند

By | ۱۳۹۷-۱۱-۰۶

معاون وزیر خارجه روسیه روز جمعه در مصاحبه‌ای ضمن اشاره به این که کشورش را نمی‌توان متحد ایران در سوریه نامید، بر تعهد کامل روسیه به امنیت اسرائیل تاکید و اضافه کرد که تهران نیز خود به خوبی از این امر آگاه است.

سخنان این دیپلمات ارشد روسی در حالی منتشر شده است که یک روز پیش از آن، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران گفته بود که «نقد جدی به روسیه وجود دارد» که در زمان حملات اسرائیل به سوریه، سامانه پدافند هوایی اس ۳۰۰ خود را «غیرفعال می‌کند».

سرگئی ریابکوف، معاون سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز جمعه، پنجم بهمن‌ماه، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در مورد اتحاد کشورش با ایران در سوریه گفت: «چنین کلماتی را در توصیف شرایطی که با ایران هستیم، استفاده نمی‌کنم.»

آقای ریابکوف افزود، روسیه «در هیچ شرایطی نمی‌تواند اهمیت تدابیری را نادیده بگیرد که کشوری مانند اسرائیل برای تامین امنیت خود اتخاذ می‌کند».

دیپلمات شماره دو روسیه تاکید کرد که «روسیه به تضمین امنیت قوی برای اسرائیل کاملا متعهد است» و با اقدامات ستیزه‌جویانه ایران علیه اسرائیل موافق نیست.

سرگئی ریابکوف این را نیز گفت که روسیه در تلاش محدود کردن نفوذ نظامی و سیاسی ایران در سوریه و دور کردن نیروهای ایران تا ۸۵ کیلومتری مرز سوریه با اسرائیل بود، اما «سیاست دولت دونالد ترامپ در تجدید تحریم علیه ایران، این تلاش روسیه را متوقف کرد».

ایران و سوریه بر همکاری نظامی بر اساس «دعوت دولت قانونی» دمشق برای کمک «مستشاری» ایران به ثبات سوریه در جنگ هشت ساله این کشور تاکید دارند.

اما اسرائیل با این انگیزه که تثبیت حضور نظامی ایران و هم‌پیمانان شیعه‌اش در سوریه «مانند انداختن طناب دار به دور گردن اسرائیل است»، از سه سال پیش حملات هوایی به «اهداف ایران و متحدین آن» در سوریه را آغاز کرد.

اسرائیل تا چند روز پیش، تنها در موارد معدودی، مسئولیت این حملات هوایی را می‌پذیرفت اما از دو هفته پیش این سیاست را تغییر داد و تصریح کرد که با شاخه قدس سپاه پاسداران ایران در سوریه «وارد جنگ مستقیم شده است».

آخرین حمله اسرائیل به «اهداف ایران» در سوریه که ارتش اسرائیل مسئولیت آن را پذیرفت، یک‌شنبه شب، ۳۰ دی و بامداد دوشنبه اول بهمن انجام شد.

سخنگوی ارتش اسرائیل روز دوشنبه گفت، حمله پس از آن انجام شد که ظهر یک‌شنبه در جریان یک حمله هوایی دیگر اسرائیل به فرودگاه دمشق، یک فروند موشک زمین به زمین از استان درعا در جنوب سوریه به سوی تپه حرمون در شمال اسرائیل شلیک شد اما سامانه دفاع راکتی این کشور آن را در آسمان منحرف کرد.

حملات اخیر اسرائیل علیه «اهداف متعلق به شاخه قدس سپاه پاسداران» در حالی انجام شد که روسیه در روزهای گذشته بارها از اسرائیل خواسته از این نوع حملات عدول کند.

معاون وزیر خارجه روسیه نیز در مصاحبه جمعه با سی‌ان‌ان از تکرار حملات اسرائیل انتقاد، و ابراز امیدواری کرد که «با تعقل، منطقه به ماجراجویی نظامی جدیدی کشیده نشود».

اما دولت‌مردان و فرماندهان نظامی اسرائیل در روزهای گذشته در رسانه های کشورشان تاکید کرده اند، اسرائیل اشتباهی را که در مورد حزب الله مرتکب شد و این سازمان امکان یافت از اوایل دهه ۸۰ میلادی، با یاری ایران، به یک قدرت نظامی با زرادخانه راکتی مبدل شود، تکرار نمی‌کند و حملات به سوریه را برای ضربه زدن به تثبیت نظامی ایران، تا هر زمان لازم ادامه می‌دهد.

نخست وزیر اسرائیل از آغاز حملات کشورش به سوریه، پس از دیدار با رئیس جمهوری روسیه، در جریان سفرهای متعدد به مسکو، و نیز در پی مکالمه‌های تلفنی دیگر با ولادیمیر پوتین تاکید کرده که ارتش‌های دو کشور در مورد عملیات اسرائیل در سوریه «هماهنگی کامل دارند».

آناتولی ویکتوراف، سفیر روسیه در تل‌آویو، هفته گذشته در مصاحبه با شبکه آی ۲۴ اسرائیل گفت، هماهنگی ارتش‌های روسیه و اسرائیل در منطقه، برای امنیت نیروهای روسی مستقر در سوریه «حیاتی است».

حشمت‌الله فلاحت‌ پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، که به تازگی در دمشق با بشار اسد و عماد خمیس، رئیس جمهوری و نخست وزیر سوریه دیدار کرد، روز پنج‌شنبه، چهارم بهمن، در مصاحبه با ایرنا به این هماهنگی اسرائیل و روسیه اذعان کرد.

آقای فلاحت‌پیشه گفت: «به نظر می‌رسد نوعی هماهنگی بین حملات رژیم صهیونیستی (اسرائیل) و پدافند هوایی روسیه که در سوریه مستقر است، وجود داشته باشد» و«اس ۳۰۰ های روسیه در زمان حمله به سوریه غیرفعال می‌شوند».

روسیه پاییز امسال سوریه را به سامانه دفاع هوایی اس ۳۰۰ مجهز کرد اما ارتش بشار اسد ظاهرا در هیچ یک از حملات هوایی اخیر اسرائیل، نتوانسته است از این سامانه استفاده کند.

منابع: سی‌ان‌ان، تایمز اسرائیل، رادیوفردا/ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *