سوریه بازاری جذاب برای ایرانی ها

By | ۱۳۹۷-۱۱-۰۶

 معاون اول رئیس‌جمهوری قرار است به‌زودی در صدر هیئت اقتصادی دولت و همچنین بخش خصوصی به سوریه سفر کند.

چند روز پیش سفیر این کشور در تهران با اسحاق جهانگیری ملاقات کرد و گفت که در این سفر توافق‌نامه راهبردی همکاری‌های اقتصادی برای نخستین‌بار میان سوریه با کشوری دیگر به امضا می‌رسد. حسن دانایی‌فر، دبیر ستاد توسعه اقتصادی عراق و سوریه و سفیر پیشین ایران در بغداد، درباره اهمیت سفر معاون اول رئیس‌جمهور به سوریه با «شرق» گفت‌و‌گو کرده است که در ادامه می‌خوانید.

سفر معاون اول رئیس‌جمهوری به سوریه با توجه به چه نگاهی برنامه‌ریزی شده است؟

ششم بهمن 1389 بحران سوریه آغاز شد و اکنون در سالگرد هشت‌سالگی آن، با پیروزی نیروهای دولت سوریه به کمک مشاوران ایرانی، به نظر می‌رسد زمان تبدیل توان و ظرفیت شرکت‌های فنی- مهندسی، صنعتگران و تولیدکنندگان ایرانی به منابع و منافع عینی اقتصادی و مادی در سوریه فرارسیده است. در‌حالی‌که امروز حتی دشمنان سوریه به‌دنبال برقراری ارتباط به امید حضور در اقتصاد این کشور هستند، فعالان اقتصادی ایرانی باید از فرصت پیش‌رو حداکثر استفاده را بکنند تا دیگران جای ما را در بازار و اقتصاد سوریه نگیرند.

با چنین نگاهی، سفر معاون اول رئیس‌جمهوری به دمشق می‌تواند فصل جدیدی برای حضور شرکت‌های بخش خصوصی ایرانی در سوریه باشد. بی‌تردید از رهگذر فرصت صادرات کالاها و خدمات فنی و مهندسی ایران به سوریه، منافع و مبالغ قابل‌توجهی نصیب فعالان اقتصادی می‌شود و گام مهمی در اشتغال و کارآفرینی کشور برداشته خواهد شد.

‌ با توجه به درگیری چند‌ساله این کشور در جنگ، اکنون بازار سوریه چه شرایطی دارد؟

بازار سوریه یک بازار رقابتی و روبه‌رشد است. مهم‌ترین ویژگی‌های این بازار را می‌توانم چنین بیان کنم که اولا، کالاهای تولید‌شده ایرانی همان‌طور که در عراق با استقبال روبه‌رو شدند، قدرت رقابت در بازار سوریه را نیز دارند. تولیدات ایرانی هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ کیفیت و سلیقه مشتری، به بازار سوریه نزدیک‌اند و این یک مزیت درخور توجه است.

دوم اینکه بازار سوریه براساس مبادلات آزاد تجاری شکل گرفته و سوری‌ها به‌راحتی کالاهای خود را به جهان عرب و دیگر کشورها صادر می‌کردند و می‌کنند. این ظرفیت امکان تبدیل‌شدن سوریه به‌عنوان «بازار مکمل» برای تولیدکنندگان ایرانی را دارد. سومین نکته این است که روابط اقتصادی ایران با سوریه در 40سال گذشته همواره روند صعودی داشته و امروز بازار سوریه در عصر پساداعش و پساتروریسم، می‌تواند جهش قابل‌قبولی داشته باشد و منجر به شکوفایی بخش‌های چشمگیری از اقتصاد ملی هر دو کشور شود. با نگاه مثبت دولت و مردم سوریه به ایران، پیمانکاران و شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی می‌توانند با بهره‌گیری از تجربه، دانش و قدرت برنامه‌‌ریزی، در رقابت با دیگر شرکت‌های خارجی در سوریه نقش مهمی را بپذیرند.

نکته آخر اینکه در‌حال‌حاضر شرکت‌های زیادی از کشورهای عربی، اروپایی و حتی آمریکایی منتظر ورود به بازار سوریه هستند که ضروری است با توجه به روابط سیاسی و امنیتی خوب تهران با دمشق، شرکت‌های ایرانی در اولویت قرار گیرند. کیفیت و قیمت مناسب در کنار حمایت سیاسی از عوامل مهمی هستند که می‌توانند شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی را در گرفتن پروژه و رقابت با دیگران پیروز کنند.

‌ به عقیده شما شرط موفقیت فعالان اقتصادی ایرانی در بازار سوریه چیست؟

ایجاد بازار صادراتی یک فرایند پویا است و با نگاه‌های پروژه‌ای و مقطعی، موفقیت و تداوم حضور در بازار محقق نمی‌شود. فعالان اقتصادی ایرانی با تجربه حضور در عراق می‌دانند برای حضور در سوریه مانند هر بازار دیگری نیاز به صبر و پشتکار دارند.

دولت ایران نیز آماده است با استفاده از روابط ویژه خود با دولت سوریه، بخش خصوصی را برای حضور در بازار بزرگ سوریه و رفع مشکلات احتمالی حمایت و همراهی کند. حضور معاون اول رئیس‌جمهور در دمشق نشان از اهمیت حضور شرکت‌های ایرانی در بازار سوریه و عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران برای تأمین منافع اقتصادی و راهبردی دارد. امیدوارم با جدیتی که هم در نظام و هم در بخش خصوصی وجود دارد، بتوانیم قراردادهای خوبی با دولت و بخش خصوصی سوریه امضا و اجرائی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *