گزارشی از آخرین وضعیت عباس لسانی؛ اعتصاب و محرومیت درمانی

By | ۱۳۹۷-۱۱-۰۷

عباس لسانی، فعال ترک (آذربایجانی) در بند قرنطینه زندان اردبیل دست به اعتصاب غذا زده است. این اعتصاب و ممانعت از ملاقات خانواده آقای لسانی با ایشان، باعث افزایش نگرانی‌ها در ارتباط با وی شده است. این فعال ترک در تاریخ ۲۵ دی ماه در پی حضور در شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز و پس از برگزاری جلسه دادگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۷، قاضی نونهال معاون دادستان اردبیل به خانواده عباس لسانی گفته است که وی در بند قرنطینه زندان اردبیل دست به اعتصاب غذا زده است.

یک منبع نزدیک به خانواده لسانی در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “امروز قاضی نونهال، معاون دادستان اردبیل به خانواده لسانی گفته است که وی از زمان بازداشت در بند قرنطینه زندان اردبیل دست به اعتصاب غذا زده و مدعی شده پزشک ماموری صحت سلامتی وی را تحت نظارت دارد و ایشان در سلامتی کامل هستند. اظهارات آقای نونهال و ممانعت از ملاقات خانواده آقای لسانی با ایشان، آنها را به شدت در مورد وضعیت سلامتی وی نگران کرده است”.

عباس لسانی، فعال ترک (آذربایجانی) روز ۲۵ دی‌ماه در پی حضور در شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز و پس از برگزاری جلسه دادگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. مامورین به فعالانی که به همراه ایشان به دادگاه رفته بودند گفته‌ بودند منتظر عباس لسانی نباشند چون ایشان بازداشت و به دفتر دادستان منتقل شده است.

آقای لسانی پیش‌تر از محکومیت ۱۰ ماه حبس خود توسط دادگاه انقلاب اردبیل و ارجاع این حکم به اجرای احکام این دادگاه مطلع شده بود.

این فعال با سابقه ترک در تاریخ ۱۵ دی‌ماه توسط شعبه اجرای احکام دادگاه انقلاب اردبیل بازداشت و جهت اجرای حکم ۱۰ ماه حبس تعزیری به زندان تبریز منتقل شده بود.

دو روز پس از بازداشت مورخ ۱۷ دی‌‎ماه، عباس لسانی، با وارد شناخته شدن اعتراض وی به نحوه دادرسی، با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی و تا زمان دادرسی مجدد که زمان آن روز ۲۵ دی‌ماه تعیین شد به صورت موقت از زندان تبریز آزاد شده بود.

فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق سخنرانی در مراسم خاکسپاری مرحوم حسن دمیرچی موزیسین و فعال مدنی شناخته شده اتهامی است که توسط شعبه ۱۱ دادیاری تبریز در زمان بازداشت به آقای لسانی تفهیم شده است.

لازم به یادآوری است که روز دوشنبه ۱۱ تیرماه چند روز پیش از گردهمایی سالانه “قلعه بابک” عباس لسانی همراه با سه تن از فعالان ترک (آذربایجانی) ساکن اردبیل توسط مأموران اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت و سپس در روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. آقای لسانی ویدیویی از خود مبنی بر تشویق افراد برای حضور در این مراسم منتشر کرده بود.

ترک (آذربایجانی) های ایران مانند سایر جمعیت‌های اتنیکی کشور در معرض تضییع نظام‌مند حقوق پایه‌ای قرار دارند، هر چند این تبعیض در مورد آنها کمتر شکل مذهبی دارد و عمدتا بر مباحث فرهنگی و هویتی استوار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *