رحیم صفوی: برای مقابله با جنگ ترکیبی آمریکا باید با روسیه متحد شویم

By | ۱۳۹۷-۱۱-۰۹

مشاور عالی خامنه‌ای آمریکا و اسرائیل را به پیشبرد یک جنگ ترکیبی علیه ایران متهم کرده و راه مقابله با آن را اتحاد با چین و روسیه دانسته است. همزمان جانشین فرمانده کل سپاه راهبرد ایران را نابودی اسرائیل عنوان کرده است.
دویچه وله:

سردار یحیی رحیم صفوی، فرمانده پیشین سپاه و مشاور عالی کنونی رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه، هشتم بهمن، در یک سخنرانی گفت که “یک جنگ ترکیبی علیه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران توسط استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل به رهبری ایالات متحده آمریکا راه اندازی شده است.”

او از جمله، آمریکا و اسرائیل را متهم کرد که  با استفاده از قدرت رسانه ای  خود عملیات روانی گسترده ای رابا دو مسئله هزینه های ایران “برای نفوذ منطقه ای” و “برنامه موشکی ایران” برای تغییر افکار عمومی و قدرت تحلیل آنها سامان داده اند و در نهایت بدنبال تغییر ادراک و رفتار دولت ها، سازمان ها و گروههای تأثیرگذار در حکومت فعال هستند.

رحیم صفوی اوج این عملیات را “در مدیریت آشوب‌های سال ۱۳۸۸ و ۱۳۹۶” عنوان کرد.

سال ۱۳۸۸ یکی از گسترده‌ترین تظاهرات اعتراض‌آمیز علیه نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری و به قدرت‌رسیدن دوباره محمود احمدی‌نژاد به راه افتاد. معترضان این نتیجه را ناشی از نابرابری نامزدها در استفاده از امکانات مختلف و نیز دست‌کاری در شمارش آرا می‌دانستند. اعتراضات گسترده دی‌ماه ۱۳۹۶ نیز علیه فساد و سوءمدیریت و گرانی سمت‌گیری داشت و بعدا کل حاکمیت را نشانه رفت.

رحیم صفوی در سخنرانی خود رشته پیشنهاداتی را هم برای مقابله با “جنگ ترکییی دشمنان” عنوان کرده که “توسعه روابط راهبردی با رقبای جهانی آمریکا از جمله روسیه و چین” از محورهای اصلی آن است. این سخنان در حالی عنوان می‌شوند که روسیه اخیرا بار دیگر از زبان معاون وزارت خارجه خود گفته است که ایران متحد استراتژیک روسیه نیست و امنیت اسرائیل برای مسکو از اهمیت راهبردی برخوردار است.

“راهبرد ما محو اسرائیل است”

سردار حسین سلامی

همزمان، حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران،  در حاشیه نخستین همایش ملی معماری دفاعی و امنیتی نظام اسلامی، در پاسخ به سوال یک خبرنگار، اسرائیل را به نابودی تهدید کرد. او گفت: «راهبرد ما محو اسرائیل از جغرافیای سیاسی جهان است و به‌نظر می‌رسد با شرارت‌هایی که اسرائیل در حال انجام است، خودش را به این واقعیت نزدیک می‌کند.»

این سخنان سردار سپاه  واکنش به حملات هفته گذشته اسرائیل به اهداف ایران در سوریه تلقی می‌شود که تل آویو به صورت مجموعه‌ای از “حملات هدفمند” علیه تهران به عنوان حامی دولت بشار اسد انجام داد.

خبرگزاری رویترز هم که سخنان سلامی را بازتاب داده است، این سخن سردار سلامی را مهم دانسته است که «ما اعلام می‌کنیم در صورتی که اسرائیل هر گونه اقدامی برای جنگ علیه ما انجام دهد، این اقدام یقینا منجر به از بین رفتن خود و آزادسازی سرزمین‌های اشغالی(فلسطین) خواهد شد.»

مقامات جمهوری اسلامی ایران پیش از این بارها گفته‌اند که اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و “به هر گونه” تهاجم اسرائیل “به سرعت” پاسخ می‌دهند.

رسانه‌های ایران به نقل از جانشین فرمانده کل سپاه نوشتند: «راهبرد ما محو اسرائیل از جغرافیای سیاسی جهان است و به نظر می رسد با شرارت هایی که اسرائیل دارد انجام می دهد خودش را به این واقعیت نزدیک می کند.»

سردار سلامی  در بخش از سخنان امروز خود از “نیروهای اعتقادی” صحبت کرد و گفت که برای تحقق منطق اعتقادی “دوستانی در اقصی نقاط عالم خواهیم یافت که این همان خیزی است که به ایجاد قدرت دفاعی بزرگ منتهی خواهد شد.” او بر خلاف صفوی اشاره‌ای به این “دوستان” نکرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *