محمدجواد ظریف: ترامپ باید بگوید برجام ترکمانچای بود، نه مجلس

By | ۱۳۹۷-۱۱-۰۹

وزیر خارجه ایران با تکذیب خبر استعفای خود گفت، برجام بهترین انتخاب بود. محمدجواد ظریف افزود، وزارت خارجه به تنهایی تصمیم نگرفته و در تمامی مراحل برجام هیأت نظارت مأمور از سوی رهبری را در جریان قرار داده است.

وزیر خارجه ایران در جلسه علنی روز دوشنبه هشتم بهمن (۲۸ ژانویه) انتقاد نماینده قائم‌شهر منبی بر عدم اجرای کامل شرایط نه‌گانه مطروحه آیت‌الله خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی در مورد برجام (توافق اتمی) را رد کرد.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف گفت، هیأت نظارت که از سوی رهبری مسئول رسیدگی به مفاد نامه او بود در تمامی مراحل در جریان‌ گزارش‌های وزارت خارجه در مورد برجام قرار گرفته است.

او همچنین گفت، مجلس نیز به صورت مرتب هر سه ماه یک بار از طریق وزارت خارجه در جریان گزارش عملکرد در مورد برجام قرار می‌گیرد و این گزارش‌ها را بررسی می‌کند.

ظریف شرح داد: «من به شما پاسخ دادم که ما این شرایط را اجرا کردیم و گزارش را به هیأت نظارت دادیم و هیأت نظارت تصمیم می‌گیرد، آنجا که باید پاسخ می‌دادیم به هیأت نظارت و مجلس پاسخ دادیم. لذا شما تصمیم می‌گیرید و هر تصمیمی بخواهید بگیرید ما آن را انجام می‌دهیم.»

دویچه وله:

ظریف تصریح کرد: «خیال می‌کنید برای بنده مشکل است از برجام خارج شوم؟ تصمیم با من نیست تصمیم با کشور است، اما برجام آن قدر برای این کشور منافع دارد که ترامپ می‌خواهد این منافع را از بین ببرد و همین باعث می‌شود که منزوی شود.»

وزیر خارجه در پاسخ به کسانی که برجام را “ترکمانچای دوم” می‌خوانند گفت: «در طول یک سال و نیم گذشته دولت آمریکا تمام تلاش خود را انجام داد تا از این عهدنامه که شما آن را ترکمانچای می‌خوانید، خارج شود. آیا طرف ترکمانچای تلاش کرد از آن عهدنامه خارج شود؟ چرا افتخارات ملی را با این نام می‌نامید؟»

عهدنامه ترکمانچای که در اسفند سال ۱۲۰۶ خورشیدی در پی جنگ‌های ایران و روسیه در دوران قاجار بسته شد باقیمانده سرزمین‌های قفقاز و بخش‌های بزرگی از تالش را از ایران جدا کرده و زیر سلطه روس‌ها در آورد. ایران در ازای پایان جنگ با روسیه و به دست آوردن حمایت این کشور، حق کشتی‌رانی در دریای خزر را از دست داد و ملزم به پرداخت غرامت به روسیه شد.

وزیر خارجه ایران با اشاره به نارضایتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از برجام گفت: «مقاومت این ملت بود که باعث شد آمریکا و پنج قدرت دیگر و اتحادیه اروپا با پنج الی شش قطعنامه شورای امنیت بیایند و مقابل پنج الی شش نماینده شما بنشیند و بعد آقای ترامپ بگوید که سر ما را کلاه گذشتند، چرا باور نمی‌کنید؟ آقای ترامپ باید بگوید عهدنامه ترکمانچای نه شما.»

دونالد ترامپ که توافق اتمی با ایران را “بدترین توافق” نامیده بود سرانجام در مه سال ۲۰۱۸ به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کرد و از آن خارج شد. او که می‌گفت، در صدد توافقی است که شامل رفتار منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران شود، تحریم‌هایی که پس از برجام برداشته شده بود را بازگرداند و قول داد، خرید نفت از ایران را به صفر برساند.

تکذیب استعفا

محمدجواد ظریف همزمان در روز دوشنبه در واکنش به اخبار مربوط به استعفا و خروج او از برجام گفت، تمامی اخباری که در مورد کناره‌گیری او در فضای مجازی منتشر شده را تکذیب می‌کند.

او گفت: «برخی هم ادعا کردند که به خاطر فشار‌های بیرونی برای خروج ایران از برجام استعفا دادم، در حالی که این موضوعات اصلا مطرح نیست لذا این مباحث را هم تکذیب می‌کنم.»

ظریف که از سوی برخی رسانه‌های تندرو به “انفعال” در مواجهه با اتحادیه اروپا متهم شده ماه گذشته نیز خبر استعفای خود را تکذیب کرده بود. پیش از آن حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس انگیزه این‌گونه اخبار را “نوسان در سیاست خارجی کشور” نامیده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *