ترامپ جامعه اطلاعاتی آمریکا را به ساده‌لوحی در برابر ایران متهم کرد

By | ۱۳۹۷-۱۱-۱۰

رئیس جمهوری آمریکا در مجموعه‌ای از پیام‌ها در توئیتر گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا را رد کرد. ترامپ نهادهای اطلاعاتی آمریکا را به ساده‌لوحی و انفعال در برابر ایران متهم کرد. در نظر رئیس جمهوری آمریکا، ایران همچنان «منبع بالقوه خطر و نزاع» است.

دن کوتس، رئیس اطلاعات ملی آمریکا و جینا هاسپل، رئیس سازمان سیا سه‌شنبه ۲۹ ژانویه/ ۹ بهمن به کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا گزارشی از مهم‌ترین خطراتی که ایالات متحده را تهدید می‌کند ارائه دادند. بر اساس این گزارش ایران همچنان به توافق هسته‌ای پایبند است، کره شمالی تأسیسات و تسلیحات اتمی خود را حفظ خواهد کرد و گروه دولت اسلامی (داعش) نیز شکست نخورده. بر خلاف آنچه که دولت ترامپ می‌گوید، روسیه می‌تواند جامعه مدنی و زیرساخت‌های آمریکا را به خطر بیندازد و چین هم یک تهدید دائمی است.
رادیو زمانه:

دونالد ترامپ چهارشنبه ۳۰ ژانویه/ ۱۰ بهمن با انتشار مجموعه‌ای از پیام‌ها گزارش کوتس- هاسپل به سنای آمریکا را رد کرد. رئیس جمهوری آمریکا نوشت:

«اطلاعاتی‌ها وقتی خطرات ایران مطرح می‌شود، شدیداً منفعل و ساده‌لوح می‌شوند. آن‌ها اشتباه می‌کنند! وقتی من رئیس جمهوری شدم، ایران در حال ایجاد مشکل در سرتاسر خاورمیانه و فراتر از آن بود. از زمانی که من توافق هسته‌ای وحشتناک با ایران را پایان بخشیدم، آن‌ها بسیار متفاوت [شدند]، اما…»

ترامپ سپس در پیام دومی افزود:

«آن‌ها [ایران] یک منبع بالقوه خطر و نزاع هستند. آن‌ها راکت‌ها و چیزهای بیشتری را  آزمایش کردند، و به آستانه بسیار نزدیک شده‌اند. آنجا اقتصاد هم‌اکنون در حال سقوط است و [این] تنها چیزی است که آن‌ها را متوقف کرده. حواستان به ایران باشد. شاید [نیروهای] اطلاعاتی باید به مدرسه برگردند.»

روز گذشته دن کوتس، رئیس اطلاعات ملی آمریکا در گزارش‌اش به سنا به فعالیت‌های تروریستی جمهوری اسلامی در خاک اروپا و در خاورمیانه، حمایت ایران از انصارالله یمن و حمایت از شبه‌نظامیان شیعه در عراق اشاره کرده بود. جینا هاسپل، رئیس سازمان سیا اما پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرده بود.

کوتس و هاسپل همچنین اعلام کرده بودند که کره شمالی از تأسیسات هسته‌ای و زرادخانه اتمی خود صرف‌نظر نخواهد کرد و گروه دولت اسلامی (داعش) نیز برخلاف آنچه که دولت ترامپ جلوه می‌دهد شکست نخورده. رئیس جمهوری آمریکا چند ساعت قبل این ادعا را با انتشار پیامی در توییتر رد کرد.

تهدیدات سایبری جمهوری خلق چین و روسیه بخش عمده‌تری از گزارش کوتس – هاسپل به کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا را دربرمی‌گرفت. بر اساس برآورد سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، چین اکنون می‌تواند زیرساخت‌های ایالات متحده را هدف حملات سایبری خود قرار دهد. توانایی سایبری روسیه هم همچنان در سطح سال ۲۰۱۶ باقی مانده و می‌تواند جامعه مدنی ایالات متحده و زیرساخت‌های نظامی این کشور هنگام وقوع بحران‌ها را با حملات سایبری خود به خطر بیندازد. رئیس جمهوری آمریکا تاکنون درباره چین و روسیه سکوت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *