دو سردیس دیگر از سربازان هخامنشی به ایران بازمی‌گردد

By | ۱۳۹۷-۱۱-۱۰
به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران، در حاشیه یک برنامه رادیویی دربارهٔ پیدا شدن دو نقش برجسته دیگر از شمایل سر سرباز هخامنشی گفت: «مراحل بازپس‌گیری و ردیابی یکی از این نقش برجسته‌ها در حال انجام است. ما متوجه شدیم که مانند نمونه سربازی که چندی پیش به ایران آمد، دو نمونه دیگر هم وجود دارد، به همین دلیل در حال انجام مراحل بازپس‌گیری آنها هستیم و اکنون یکی از آنها به‌طور دقیق ردیابی شده‌است.»

مونسان می‌گوید این نقوش از تخت جمشید دزدیده شده‌اند

مونسان بیان کرد: «شبیه این نقش برجسته سه عدد بوده‌است که یکی از آنها به ایران آمد. آن الواح دیگر هم تقلبی نیستند و نظیر سرباز هخامنشی اول دو نقش برجسته دیگر نیز از تخت جمشید دزدیده شده بود.»

وی با بیان اینکه سردیس دوم و سوم سرباز هخامنشی نیز ردیابی شده‌است گفت: «در حال حاضر امکان ارائه اطلاعات بیشتر در این زمینه وجود ندارد تا زمانی که این مراحل تکمیل شود.»

پنجم مهر ماه، هم‌زمان با بازگشت حسن روحانی از مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، سردیس سرباز هخامنشی که حدود ۸۰ سال پیش به صورت غیرقانونی از ایران خارج شده بود، همراه با او به کشور برگردانده شد. این نقش برجسته پس از نمایش در موزه ملی ایران به موزه بزرگ خراسان رفت و قرار است در موزه‌های بزرگ کشور نمایش داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *