مرد کانادایی به قتل ۸ نفر از جمله دو ایرانی اعتراف کرد

By | ۱۳۹۷-۱۱-۱۱

بورس مک‌آرتور، مرد کانادایی که به قتل و مثله کردن چند مرد ناپدیدشده در مناطق اطراف یک کلوب همجنس‌گرایان متهم شده بود به قتل هشت نفر از جمله مجید کیهان و سروش محمدی اعتراف کرده است.

این باغبان ۶۷ ساله کانادایی که ژانویه سال گذشته ابتدا در رابطه با دو قتل بازداشت شد متهم بود که قربانیان خود را پس از تکه‌تکه کردن در گلدان‌هایی به خانه‌های مشتریان خود در تورنتو می‌برده است.
بی بی سی:

در جریان تحقیقات بود که پلیس شش فقره قتل دیگر را هم به اتهام‌های بورس مک‌آرتور افزود. اکثر این جنایات به محله‌ای در تورنتو مربوط می‌شود که “دهکده همجنس‌گرایان” لقب گرفته است.

بیشتر بقایای کشف شده از مقتولان در یکی از مستغلات محله لیزاید تورنتو کشف شده؛ جایی که بورس مک‌آرتور مسئولیت چمن‌زنی و باغبانی آن را برعهده داشت.

هر کدام از هشت فقره قتلی که حالا این مرد ۶۷ ساله کانادایی به آنها اعتراف کرده می‌تواند برایش یک حکم حبس ابد به دنبال داشته باشد و مطابق قوانین کانادا به او اجازه نخواهد داد تا ۹۱ سالگی هیچ تقاضای عفو یا آزادی با توجه کهولت سن و بیماری تقاضا کند.

قرار است جلسه علنی محاکمه او از دوشنبه آینده (چهارم فوریه) آغاز شود و دوستان و اعضای خانواده قربانیان اجازه خواهند یافت که در دادگاه علیه او و رنجی که کشیده‌اند صحبت کنند.

اکنون قاضی باید تصمیم بگیرد که آیا او باید به هشت حکم حبس ابد مجزا محکوم شود و یا این که اجازه خواهد داشت که هر هشت محکومیت را به طور همزمان سپری کند؛ بدین ترتیب که آیا مثلا او باید جمع کل سال‌های تخمین زده شده برای هر هشت حبس ابد را تحمل کند و یا اگر هر هشت حبس ابد را همزمان طی کند آیا در سنین کهولت اجازه درخواست عفو خواهد یافت یا خیر.

قربانیان کیستند؟

به ترتیب از بالا چپ: سلیم اسن، اندرو کینزمن، مجید کیهان، دین لیزوویک، کیراشنا کومار، عبدالبصیر فیضی، اسکندراج ناوارتنم و سروش محمدی

امروز (سه‌شنبه ۲۹ ژانویه) مایکل کانتلون، دادستان دادگاه سلطنتی کانادا گفت بورس مک‌آرتور، قتل‌گاه را به دقت “آماده‌سازی” می‌کرده از قربانیان عکس‌برداری می‌کرده و متعلقاتی از آنها مانند جواهرآلات را نگه می‌داشته است.

او گفته همه این قتل‌ها “با اعمال جنسی” مرتبط بوده و مدارکی در دست است که بورس مک‌آرتور دست و پای قربانیان خود را پیش از قتل می‌بسته است.

در حالی که اکثر بقایای اجساد قربانیان در مرکز سالمندانی به آدرس پلاس ۵۳ خیابان مالری کرسنت شهر تورنتو پیدا شده، بخش‌هایی از اجساد هم در گودالی که در نزدیکی این مرکز قرار دارد کشف شده است.

بورس مک‌آرتور با این خانه سالمندان قراردادی داشت که به او اجازه می‌داد ماشین آلات باغبانی خود را در انباری آنجا نگه‌داری کند و در عوض به محوطه چمن و درختان آنجا را به طور رایگان رسیدگی کند.

پلیس تورنتو می‌گوید به هنگام یورش به محل توانسته کفن، دستکش جراحی، طناب، سرنگ کشف کند.

دادستان‌ها می‌گویند تعدادی از قربانیان یا در هنگام رابطه جنسی کشته شده‌اند یا در زمانی که به “برخلاف میل‌شان” زندانی شده بودند.

بازداشت بورس مک‌آرتور به آغاز یک عملیات تجسس بسیار بزرگ در تورنتو که بزرگترین شهر کاناداست منجر شد؛ عملیاتی که در تاریخ پلیس تورنتو بی‌سابقه بوده است.

کارآگاهان ده‌ها خانه و مستغلات را جستجو کردند و به تمام اماکنی که در چند دهه گذشته بورس مک‌آرتور آنجا باغبانی کرده بود مراجعه کردند.

رابین لوینسون که روز سه‌شنبه در دادگاه و هنگام اعتراف بورس مک‌آرتور حضور داشت می‌گوید با پذیرش این قتل‌ها کابوس چندین ساله جامعه همجنس گرایان تورنتو درباره قاتل زنجیره‌ای این شهر به پایان خواهد رسید اما این سوال همچنان پابرجاست که چرا او این مردان را به قتل رسانده؟

اکثریت قربانیان خاورمیانه‌ای یا اهل جنوب آسیا بوده‎‌اند.

جامعه همجنس‌گرایان تورنتو در تمامی این سال‌ها پلیس این شهر را به اهمال در زمینه پیگیری سرنوشت این مردان ناپدیدشده متهم می‌کرد.

دو مقتول نخست که پرونده آنها در ژانویه سال گذشته علنی شد اندرو کینزمن و سلیم اسن نام داشتند که گزارش شده بود در ژانویه سال ۲۰۱۷ ناپدید شده بودند.

پس از آن پلیس نام سایر مقتولان را به پرونده بروس مک‌آرتور افزود:

  • اسکندراج ناوارتنم، ۴۰ ساله که در روز کارگر سال ۲۰۱۰ ناپدید شده بود
  • سروش محمدی، ۵۰ ساله که در سال ۲۰۱۵ ناپدیدشده بود
  • دین لیزوویک ۴۷ ساله که گمان می‌رود در ماه آوریل سال ۲۰۱۶ به قتل رسیده باشد
  • عبدالبصیر فیضی، ۴۲ ساله که در سال ۲۰۱۰۵ ناپدید شده بود
  • مجید کیهان، ۵۸ ساله که در سال ۲۰۱۲ مفقود شده بود
  • کیریشنا کومار که پلیس گمان دارد در سپتامبر سال ۲۰۱۵ به قتل رسیده است

روزنامه‌های محلی در تورنتو سروش محمدی، ۵۰ ساله، و مجید کیهان، ۵۸ ساله را ایرانی‌تبار و در جایی سروش محمودی را افغان‌تبار معرفی کرده‌اند. هنوز در مورد نحوه قتل آنها و جزئیات بیشتر زندگی‌شان گزارش دقیقی منتشر نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *