مقامات امنیتی آمریکا؛ تفاوت زیادی بین میانه‌روها و تندروها در ایران وجود دارد

By | ۱۳۹۷-۱۱-۱۱

مقامات ارشد اطلاعاتی امریکا صبح روز سه‌شنبه طی نشستی با اعضای شورای امنیتی مجلس سنا این کشور، نظرات خویش را درباره ایران، انرژی هسته‌ای و تاثیر آن بر امریکا با آن ها در میان گذاشتند.

در این نشست، «دن کوتس»، رییس سازمان امنیت ملی ایالات متحده گفت: «در حال حاضر به نظر ما ایران در حال ساخت مواد و اجزای لازم برای بمب هسته‌ای نیست اما مقامات ارشد این کشور همواره تهدید کرده‌اند که اگر وضعیت اقتصادی آن طور که انتظار دارند به خاطر برداشت تحریم‌ها بهبود نیابد، آن ها نیز دلیلی برای ادامه پیروی از توافقات بین‌المللی نمی‌بینند.»
او هم چنین افزود: «ایران همواره به پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های تروریستی در اروپا و خاورمیانه، از جمله “حوثی”‌ها در یمن و گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در عراق ادامه داده است.»
ایران‌وایر:نیک ولف

کوتس توضیح داد که به نظرش تفاوت زیادی بین میانه‌روها و تندروها در ایران وجود دارد و با توجه به شرایط فعلی، انتظار می‌رود تندروها بیش از پیش میانه‌روها را به چالش بکشانند.
او در تحلیل خود به منافع اقتصادی توافق «برجام» و رفع تحریم‌ها بر اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت با تحمیل دوباره تحریم‌ها، وضعیت اقتصادی ایران به وضع سابق بازگشته است و قشر تندرو سیاسی دلیلی برای ادامه تعهد به توافق برجام نمی‌بیند.

«جینا هاسپل»، رییس «سی‌آی‌ای»(CIA)، از دیگر میهمانان مجلس سنا امریکا در نشست روز سه شنبه بود که در پاسخ به سوال یکی از سناتورها درباره پایداری ایران نسبت به مفاد برجام حتی پس از خروج امریکا از توافق نامه گفت: «بله، ایران طی هشت ماه گذشته و پس از خروج رییس‌جمهور ترامپ از این توافق نامه، به معاهدات آن متعهد بوده است. گرچه باید اشاره کنم که به نظر ما، این وضعیت چندان ادامه نخواهد یافت چرا که منتقدین آن در ایران معتقدند این معاهده هیچ فایده اقتصادی برایشان نداشته است و دلیلی به ادامه همکاری با جامعه جهانی نمی‌بینند.»

اظهارات این مقامات اطلاعاتی در حالی است که دولت «دونالد ترامپ» با ادعای عدم تعهد ایران به معاهدات برجام و تلاش آن برای ساخت بمب اتمی، یک‌طرفه از توافق‌نامه خارج شد و تحریم‌های سابق را علیه ایران از سر گرفت. ترامپ در دوره کارزارهای انتخاباتی نیز بارها به هواداران خویش وعده داده بود این توافق نامه را که از نظرش از پایه باطل بود و دست امریکا را خالی می‌گذاشت، باطل کند. پس از انتخابات نیز دولت ترامپ ادعا کرد تحریم‌های سابق برای به زانو درآوردن رژیم ایران کافی نیست و باید تحریم‌هایی جدید علیه این کشور وضع شود.

گرچه سوال‌های سناتورها درباره ایران تنها درباره احتمال وجود تهدید هسته‌ای بود اما دن کوتس و جینا هاسپل در پاسخ به سوال‌‌های آن ها، به فعالیت‌های ایران در زمینه تروریسم، آزمایش موشک‌های بالستیک و پشتیبانی از گروهای شبه‌نظامی منطقه اشاره کردند. هر دو آن ها گفتند گرچه در حال حاضر ایران را تهدیدی هسته‌ای برای امریکا نمی‌دانند اما فعالیت‌های این کشور، به ویژه در زمینه تروریسم می‌تواند برای امنیت امریکا مساله آفرین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *