حمله «تروریستی» در نیکشهر یک کشته بر جای گذاشت

By | ۱۳۹۷-۱۱-۱۳

خبرگزاری مهر صبح شنبه، ۱۳ بهمن‌ماه، از وقوع حادثه‌ای «تروریستی» در شهر نیکشهر در سیستان و بلوچستان خبر داد.

ساعتی پس از این رخداد یک حساب توییتری منسوب به گروه جیش‌العدل مسئولیت این حمله بر عهده گرفت.

وب‌سایت خبری جماران نیز به نقل از اطلاعیه قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق کشور نوشت: «بر اثر حمله مسلحانه تروریست‌ها به ناحیه مقاومت بسیج در نیکشهر یک نفر شهید شد.»

طبق این گزارش، این حادثه «یک کشته و پنج زخمی» بر جای گذاشته است.

حال دو نفر از مجروحان حادثه «وخیم» گزارش شده است.

خبرگزاری مهر به نقل از دادستان نیکشهر در این باره نوشت: «صبح امروز دو فرد مسلح با عبور از دیوار مجاور ناحیه مقاومت بسیج این شهرستان اقدام به تیراندازی کردند.»

جماران قربانی حادثه را از «کارکنان سپاه» معرفی کرد و خبرگزاری تسنیم نام این فرد را مرتضی علی‌احمدی عنوان کرد.

این حادثه که «تروریستی» توصیف شده به نوشته مهر «در مراسم صبحگاه ناحیه مقاومت نیکشهر» رخ داده است. عاملان حمله متواری شده‌اند.

‌در ماه‌های اخیر در استان سیستان و بلوچستان چند حادثه مشابه رخ داده است، از جمله هفته گذشته خبرگزاری‌های ایران از وقوع دو انفجار در شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان خبر دادند.

منابع خبری محلی گزارش داده بودند که پس از شنیده شدن صدای «انفجار مهیب» در زاهدان، فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان انفجار یک نارنجک «دست‌ساز» و یک بسته «مشکوک»، منجر به زخمی شدن سه تن از ماموران نیروی انتظامی شد.

گروه جیش‌العدل مسئولیت این حادثه را نیز بر عهده گرفت.

گاه‌شمار درگیری‌ها و ناآرامی‌ها در سیستان و بلوچستان

​یک ماه قبل از آن در میانه دی‌ماه، افراد مسلح به یک خودروی پلیس راهنمایی و رانندگی در زاهدان تیراندازی کردند که در جریان آن یک افسر پلیس کشته شد.

هیچ گروهی مسئولیت آن تیراندازی را برعهده نگرفت، ولی رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران عاملان این تیراندازی را «اشرار» معرفی کردند.

اما مهیب‌ترین حادثه از این دست در استان سیستان و بلوچستان در نیمه آذرماه امسال رقم خورد که برای نخستین بار در ایران یک خودروی انتحاری قصد داشت تا به مقر فرماندهی انتظامی شهر چابهار وارد شود، اما با مقاومت نیروهای محافظ این مرکز در ابتدای ورودی این مقر منفجر شد که منجر به کشته شدن دو نفر و زخمی شدن ۴۰ تن دیگر شد.

یک هفته پس از آن حادثه «تروریستی»، منابع انتظامی از شناسایی و بازداشت تمام عوامل آن حادثه خبر دادند.

در برخی گزارش‌ها مسئولیت آن انفجار انتحاری به گروه «انصار الفرقان» منتسب شد.

در ماه‌های اخیر در استان سیستان و بلوچستان، خبرها و گزارش هایی از ربوده‌ شدن شماری از مرزبانان ایران نیز منتشر شد که گفته می شود به کشور پاکستان برده شده‌اند.

علاوه بر سیستان و بلوچستان که در ماه‌های اخیر به طور مداوم شاهد چنین حوادثی بوده است در اهواز مرکز استان خوزستان در جنوب غربی ایران نیز حادثه مشابهی رخ داد.

در واپسین روز شهریورماه، حمله به رژه نظامی در اهواز به کشته‌شدن دست‌کم ۲۵ نفر انجامید. شورای امنیت سازمان ملل متحد دوم مهرماه در بیانیه‌ای آن را «حمله تروریستی» نامید و محکوم کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی در ابتدا گروهی موسوم به «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» را مسوول آن حمله اعلام کردند و سخنگوی این گروه در مصاحبه‌های مختلفی گفت که «گروه مقاومت ملی اهواز» در این حمله دست داشته است.

اما پس از آن گروه حکومت اسلامی، داعش با انتشار ویدیویی از عاملان این حمله «تروریستی»، مسئولیت آن را برعهده گرفت.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک هفته پس از حادثه مرگبار اهواز، در بیانیه‌ای اعلام کرد که «مقر سرکردگان» حمله مرگبار اهواز، در شرق فرات در سوریه، را «با شش فروند موشک بالیستیک میان‌برد» هدف قرار داده‌ است.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آبان‌ماه امسال، از شناسایی و خنثی‌سازی «۸۰ عملیات ناامن‌سازی» در سال جاری که قرار بوده در ایران اجرا شود، خبر داده بود.

حادثه «تروریستی» نیکشهر در زمانی رخ داده است که جمهوری اسلامی چهلمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گیرد.

نیکشهر در جنوب شرقی ایران در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

منابع: خبرگزاری‌ها، رادیوفردا/ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *