«شرایط ایران در حوزه اقتصادی و ارتزاق عمومی عادی نیست»

By | ۱۳۹۷-۱۱-۱۵

در ماه‌های پایانی سال روایت‌های دوگانه‌ای از شرایط اقتصادی در ایران وجود دارد. از یک سو برخی مقام‌های سیاسی و رسانه‌ها شرایط را مساعد می‌دانند و در سوی دیگر هم مقام‌های دولتی و برخی نمایندگان مجلس وضعیت را بد و نتیجه تحریم‌های اقتصادی. در تازه‌ترین اظهارنظر رئیس اتاق بازرگانی تهران و رئیس سازمان بازرسی در اظهارنظرهای جداگانه، شرایط اقتصادی را «نامطلوب» توصیف کردند. وزیر اقتصاد هم از بسیج خواست با همه توان برای انتقال منابع مالی به ایران تلاش کند.
رادیو زمانه:

صف توزیع گوشت یخ‌زده در تهران

ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی جمهوری اسلامی ایران یکشنبه 14 بهمن در مراسم تحلیف کارآموزان این سازمان، شرایط اقتصادی را نامساعد توصیف کرد و گفت که این وضعیت «از بیرون» و به منظور «کاستن از حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن» تحمیل شده است.

سراج بدون بیان جزئیات، از تشکیل صف‌های طولانی دریافت برخی اقلام کالایی «ابراز تاسف» کرد اما در ادامه این وضعیت را حاصل «ناامنی تحمیل شده»از سوی «دشمنان» بر اقتصاد ایران دانست.

طی ماه‌های گذشته قیمت برخی کالاهای خوراکی در بازار ایران بیش از دو برابر افزایش یافته و دولت به منظور کنترل قیمت اقدام به توزیع این کالاها با نرخ دولتی کرده است. این اقدام اما نتوانسته مانع رشد قیمت کالاهای خوراکی شود.

سراج این شرایط را «غیرعادی» عنوان کرد و گفت که « شرایط فعلی کشور عادی نیست؛ خصوصا در حوزه اقتصادی و ارتزاق عمومی».

رئیس سازمان بازرسی ایران با این حال گزارش  سازمان بین‌المللی از فساد مالی در ایران را «نادرست» و «نتیجه گزارش نیروهای اپوزیسیون» خواند و مدعی شد که این سازمان در ایران نمایندگی ندارد و اقدامات مثبت مانند دستگیری مفسدین اقتصادی را گزارش نمی‌کند.

در یک اظهارنظر دیگر در همین رابطه مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در یک همایش دولتی آمار تازه‌ای از بحران رکود در واحدهای تولیدی ارائه کرد و گفت که هفته‌ای 10 تا 15 واحد تولیدی بزرگ تعطیل می‌شوند.

به گفته او تعطیلی این واحدهای تولیدی بیکاری صدها کارگر را به دنبال داشته است. خوانساری گفت که در یکسال گذشته 800 شرکت پیمانکار در بخش صنعت نفت تعطیل شده‌اند.

پیشتر نیز سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گزارش کرده بود: ، تنها ۲۱ درصد واحدهای تولیدی با بیش از ۷۰ درصد ظرفیت مشغول به کارهستند. بیش از ۴۲ درصد واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی با ظرفیت کمتر از ۷۰ درصد و بیش از ۵۰ درصد فعالیت می‌کنند و ۳۵,۷  درصد واحدهای تولیدی با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت‌شان به فعالیت ادامه می‌دهند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران هم چند روز قبل شرایط فعلی ایران را «دشوارترین دوره ناشی از تحریم‌های سخت» توصیف کرده بود.

وزیر اقتصاد: بسیج راه‌های دور زدن تحریم‌ها را پیدا کند

در یک اظهارنظر دیگر، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران در دیدار با «فرماندهان و رییسان هیات‌های اندیشه‌ورزی مرکز بسیج» این وزارتخانه، شرایط فعلی را «بدتر از دوران جنگ هشت ساله» خواند.

او با بیان اینکه طی سال‌های جنگ ایران و عراق «نرخ رشد تورم کاهنده و در برخی سال‌ها حتی نرخ رشد اقتصادی دو رقمی بود»، از بسیج خواست تا «از فعالان اقتصادی در برابر تحریم‌ها حمایت کند».

دژپسند هدف «دشمن» از تحریم‌ها را «بستن همه راه‌های ورود منابع مالی به کشور» عنوان کرد و گفت: در این شرایط بسیج «باید همه توان خود را برای یافتن راه‌های دور زدن تحریم‌ها و ورود منابع مالی به کشور به کار گیرد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *