مایک پومپئو از‌ مسیح علی‌نژاد به خاطر تعهدش به دفاع از حقوق بشر در ایران تقدیر کرد

By | ۱۳۹۷-۱۱-۱۶

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز دوشنبه ۱۵ بهمن با مسیح علی‌نژاد، فعال حقوق زنان دیدار کرده و از او به خاطر دفاع از حقوق بشر در ایران تشکر کرده است.

مسیح علی‌نژاد پایه‌گذار کمپین‌های «آزادی‌های یواشکی زنان» و «چهارشنبه‌های سفید» از پویش‌های مخالف حجاب اجباری زنان در ایران است.

در بیانیه رابرت پالادینو، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا آمده است: «به عنوان بخشی از تلاشهای این دولت برای حمایت از مردم ایران و وسعت دادن به صدایشان، وزیر خارجه ایالات متحده، مایکل آر. پمپئو امروز با مسیح علی‌نژاد، نویسنده، خبرنگار و فعال برجسته حقوق زنان ملاقات کرد. خانم علی‌نژاد بنیانگذار کمپین “آزادی های یواشکی من” است که خود آغازگر کمپین “چهارشنبه های سفید” نیز شد؛ هردوی این کمپین ها برای ارتقاء آزادی بیان زنان و مقابله با قوانین حجاب اجباری در ایران تلاش می کنند و بیش از ۳ میلیون دنبال کننده در فضای مجازی دارند.»

وی اضافه کرده است: در فوریه ۲۰۱۸ (دی و بهمن ۱۳۹۶) حکومت ایران با زور اعتراضات زنان و مردان شجاع ایرانی به حجاب اجباری را سرکوب کرد. دستکم ۲۹ زن بازداشت شدند که رفتار وحشیانه نیروهای امنیتی و اطلاعاتی باعث آسیب جسمی و لطمه به آنها شد. تعداد زیادی مجبور شدند از کشور فرار کنند، در حالی دیگران به زندان تا ۲۰ سال حبس محکوم شدند.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این بیانیه تصریح کرده است: در دیدار امروز وزیر امور خارجه (ایالات متحده) از مسیح علی‌نژاد به خاطر شجاعت و سخن گفتن از این مسایل (زنان) و تعهد مداومش به دفاع از حقوق بشر در ایران تشکر کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: وزیر امور خارجه آمریکا در این دیدار بر تعهد ایالات متحده جهت تقویت صدای مردم ایران و محکوم کردن نقض حقوق بشر توسط حکومت ایران، تاکید کرد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا تصریح شده است که ایالات متحده از جامعه بین المللی می‌خواهد تا در محکوم کردن حکومت ایران به دلیل سرکوب مردم این کشور با واشینگتن همراه شوند.

در همین حال، مسیح علی‌نژاد در توییتر خود درباره این دیدار نوشته است: «این دیدار ۳۵ دقیقه طول کشید و تمام تلاشم را کردم تا صدای کسانی باشم که به من اعتماد کردند.»

خانم علی‌نژاد نوشته است که در سه محور با وزیر امور خارجه آمریکا صحبت کرده است.

وی این سه محور را «۱) ایرانیان زیادی می‌خواهند جمهوری اسلامی برود. صدای مخالفان را رسمیت بشناسید؛ ۲) جامعه بین‌الملل را دعوت کنید برای محکوم کردن۴۰سال نقض حقوق بشر؛ ۳)محدودیت ویزایی به مردم عادی از جمله دانشجویان و فعالان حقوق بشر ضربه زده نه به حکومت ایران» بیان کرده است.

مسیح علی‌نژاد فعالیت خود را به عنوان روزنامه نگار از حدود ۱۷ سال پیش آغاز و با روزنامه‌های مختلف در تهران همکاری کرد. او با نوشتن مقاله معروفی درباره پرداخت‌های هنگفت به نمایندگان مجلس که موجب اخراج او از مجلس به عنوان خبرنگار پارلمانی شد نام او بر سر زبان‌ها افتاد. مقالات افشاگرانه دیگر او در روزنامه‌های ایران برای او مشکلاتی ایجاد کرد و به دادگاه احضار شد.

خانم علی‌نژاد بعد از انتخابات ریاست جمهوری مناقشه برانگیز ۸۸ با خانواده‌های قربانیان سرکوب معترضان به نتایج انتخابات مصاحبه‌های زیادی انجام داد. او چند سال پیش صفحه آزادی‌های یواشکی را علیه حجاب اجباری در فیسبوک و سپس اینستاگرام راه‌اندازی کرد که با استقبال فراوان روبه‌رو شد.

با استفاده از وب سایت وزارت امور خارجه آمریکا و اینستاگرام؛ خ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *