وزارت خارجه ایران: اتهامات ترامپ واهی و خیال‌پردازانه است

By | ۱۳۹۷-۱۱-۱۷

یک روز پس از آن‌ که رئیس‌ جمهوری آمریکا، جمهوری اسلامی را «دیکتاتوری فاسد» و «دولت اصلی حامی تروریسم» توصیف کرد، وزارت خارجه ایران در واکنش خود این اظهارات را «اتهامات واهی و خیال‌پردازانه و بی‌منطق رئیس‌ جمهوری آمریکا علیه مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران» خواند.

دونالد ترامپ در جریان سخنرانی سالانه خود در کنگره آمریکا، موسوم به «سخنرانی وضعیت کشور»، جمهوری اسلامی را یک «دیکتاتوری فاسد» و «یک رژیم تندرو» توصیف کرد و گفت دولت او برای مقابله با این حکومت «قاطع» است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه، ۱۷ بهمن، در واکنش خود به این اظهارات گفت که ایران خود «بزرگ‌ترین قربانی تروریسم» است و ایالات متحده را متهم به «ایجاد القاعده و داعش و دیگر گروه‌های افراطی و تروریستی» کرد.

بهرام قاسمی برای اثبات این سخنان خود شواهدی ارائه نکرد.

دونالد ترامپ در سخنرانی روز سه‌شنبه خود در عین حال با اشاره به جمهوری اسلامی گفت: «از حکومتی که شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهد و تهدید به نسل‌کشی یهودیان می‌کند، چشم برنمی‌داریم.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش خود به این بخش از سخنان آقای ترامپ گفت که «اقلیت‌های دینی از جمله یهودیان در جمهوری اسلامی ایران در آزادی کامل زندگی می‌کنند و دارای نماینده‌ای مستقل در مجلس شورای اسلامی هستند.»

سخن بهرام قاسمی در مورد «آزادی کامل» اقلیت‌های دینی در ایران در حالی بیان می‌شود که گزارش‌های هرساله نهادهای حقوق بشری بین‌المللی خلاف آن را فهرست می‌کنند.

این سخن آقای قاسمی همچنین در حالی بیان می‌شود که مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، همواره گفته‌ است که با گذشت ۴۰ سال از عمر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، جامعه اهل‌سنت با مشکل جدی تبعیض مواجه است. از سویی دیگر، جریان دشوار رفع تبعیض از سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد، سال گذشته خبرساز شد.

اقلیت‌های مذهبی در جمهوری اسلامی حق نامزد شدن برای سمت ریاست‌ جمهوری را ندارند، دیه یا خون‌بهای مسلمانان و اقلیت‌های مذهبی برابر نیست و همواره گزارش‌های متعددی از اخراج دانشجویان بهایی از دانشگاه‌های ایران منتشر می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه گفت که «دین یهود همانند سایر ادیان ابراهیمی همواره مورد تکریم جمهوری اسلامی ایران بوده»، اما افزود که عملکرد اسرائیل، به باور او «باعث بدنامی پیروان راستین دین یهود شده‌ است.»

او توضیح بیشتری در مورد ویژگی‌های کسانی که او «پیروان راستین دین یهود» می‌داند، نداد.

علی‌رغم تصریح قانون، یهودیان در جمهوری اسلامی با دشواری‌هایی روبه‌رو بوده‌اند و از جمله در سال ۲۰۰۰ میلادی مقام‌های جمهوری اسلامی ۱۰ یهودی را بازداشت و آنها را به «جاسوسی برای اسرائیل» متهم کردند. گرچه دادگاه ابتدا آنها را به چهار تا سیزده سال زندان محکوم کرد، به دنبال فشارهای جهانی این افراد آزاد شدند.

پیش از انقلاب ۵۷ در ایران، بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کلیمی در ایران زندگی می‌کردند اما بنا به گفته رهبران یهودی، از این تعداد، در ایران تنها بین ۱۸ هزار تا ۲۰ هزار نفر باقی مانده‌ است.

شمار بزرگی از یهودیان جهان ساکن اسرائیل هستند و اشاره دونالد ترامپ به «تهدید به نسل‌کشی یهودیان» توسط جمهوری اسلامی پس از آن بیان می‌شود که حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، هفته پیش گفت که «راهبرد ما محو اسرائیل از جغرافیای سیاسی جهان است» و افزود که اگر جنگ شروع شود «اسرائیلی‌ها در فلسطین حتی گورستانی برای دفن کردن جنازه‌های خود نخواهند داشت».

بهرام قاسمی به «دیکتاتور» نامیدن جمهوری اسلامی از سوی دونالد ترامپ نیز خرده گرفته و در واکنش گفت: «جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته بیش از هر کشور دیگری در منطقه، از جمله متحدین و شرکای نزدیک آمریکا که دارای نظام‌های دیکتاتوری و خودکامه می‌باشند، انتخابات برگزار کرده‌ است، بی‌تردید جمهوری اسلامی ایران برآمده از انقلابی مردمی و مبتنی بر نظامی مردم‌سالار و دموکراسی انتخاباتی است.»

اشاره سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی به «دموکراسی انتخاباتی» در حالی بیان می‌شود که شورای نگهبان در ایران همواره با اعمال نظارت استصوابی اکثر نامزدهای طیف‌های مختلف را رد صلاحیت کرده است.

شورای نگهبان طبق تفسیر خود نظارت را «استصوابی» می‌داند که به‌ معنی کنترل انتخابات از تایید صلاحیت‌ها تا برگزاری انتخابات و تایید و ابطال نتایج است.

منابع: خبرگزاری ایسنا و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *