ان‌پی‌آر: ایران یک پرتاب ماهواره ناموفق دیگر هم داشته

By | ۱۳۹۷-۱۱-۱۸

شبکه ملی رادیوهای آمریکا، ان‌پی‎‌آر گزارش کرده که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند ایران یک پرتاب ناموفق دیگر برای ارسال ماهواره به مدار زمین داشته است. ایران هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده است.

ان‌پی‌آر، عصر چهارشنبه (ششم فوریه) در گزارشی اختصاصی نوشت: “تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه فضایی امام خمینی در شمال ایران از دومین پرتاب ناموفق ماهواره در این کشور خبر می‌دهند”.

به گزارش ان‌پی‌آر، این تصاویر را امروز یک مرکز تحقیقات ماهواره‌ای در سانفرانسیسکو تهیه کرده و در اختیار این شبکه قرار داده است. تصاویری که در آنها خراش‌هایی بروی یک سکوی پرتاب موشک دیده می‌شود.

کارشناسان شرکت تحقیقات فضایی پلنت در سانفرانسیسکو بر اساس این تصاویر و خراش‌هایی که گفته شده “تازه” هستند نتیجه گرفته‌اند که ایران یک پرتاب دیگر را تجربه کرده است.

دیوید اشمیرلر، محقق ارشد موسسه مطالعات بین‌الملل میدلبری در همین رابطه به ان‌پی‌آر گفته: “آنچه در این تصاویر می‌بینم چند اثر سوختگی است که می‌تواند بر شلیک موشک دلالت کند”.

این محقق مرکز میدلبری گفته خراش‌ها و نقاط سوخته شده نشان می‌دهند که “موشک با موفقیت سکوی پرتاب را ترک کرده”. اما ایران (هنوز) چیزی در ارتباط با این پرتاب اعلام نکرده است.

بر همین اساس هم محققان شرکت پلنت و آقای اشمیرلر نتیجه گرفته‌اند که برای موشک پرتاب شده مشکلی پیش آمده است.

“به احتمال زیاد موشک با موفقیت شلیک شده اما نتوانسته ماهواره را در مدار زمین قرار دهد.”

پیش از این در روز سه‌شنبه، ٢۵ دی (١۵ ژانویه)، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در مطلبی در توییتر خود خبر داد که ماموریت قرار دادن ماهواره ساخت جمهوری اسلامی در مدار زمین ناکام مانده است.

به گفته وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی، سرعت جدا شدن ماهواره از ماهواره‌بر مناسب نبود و به سرعت مطلوب نرسید و در لحظه آخر، ماهواره در مدار قرار نگرفت. از چند روز پیش، منابع دولتی و مقامات جمهوری اسلامی از پرتاب موشک حامل ماهواره و قرار دادن ماهواره در مدار زمین سخن گفته و پرتاب آن را مژده داده بودند.

این خبر واکنش‌هایی را در خارج از این کشور در پی داشت. ایالات متحده پرتاب موشک پرتابگر این ماهواره را ناقض تعهدات ایران در چارچوب مصوبه شورای امنیت در مورد لغو تحریم‌های هسته‌ای دانست و دولت فرانسه نیز از ایران خواست از پرتاب این موشک خودداری ورزد.

قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت مصوب ٢٠ ژوئیه ٢٠١۵ که پس از اعلام دستیابی به برجام صادر شد، شرایط لغو تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران و تعهدات این کشور را تعریف کرده است.

اما ایران می‌گوید آزمایش‌های فضایی او مقاصد نظامی ندارد.

دیوید اشمیرلر، محقق ارشد موسسه مطالعات بین‌الملل میدلبری هم روز چهارشنبه به ان‌پی‌آر گفته موشک ماهواره دومی که پرتاب شده احتمالا از سفیر بوده و از موشکی که ماه گذشته (۲۵ دی) پرتاب شد کوچکتر بوده است.

آقای اشمیرلر و دیگر کارشناسانی که با شبکه ان‌پی‌آر گفتگو کرده‌اند به این رسانه آمریکایی گفته‌اند با وجود نزدیکی بسیار میان موشک‌های ماهواره‌بر و موشک‌های بالستیک، موشک‌های به کار گرفته شده از سوی ایران در این پرتاب‌ها “قابلیت سوار کردن کلاهک جنگی برای هدف قرار دادن اهداف بسیار دور را ندارد”.

“موشک‌های بالستیک و موشک‌های فضایی اگر چه شباهت ساختاری بسیار دارند اما از نظر قابلیت انجام ماموریتی که برایش طراحی شده‌اند بسیار متفاوتند.”

این کارشناس موسسه میدلبرو گفته با وجود ناکامی‌های پشت هم ایران، از نظر او این کشور باز هم به این نوع آزمایش‌ها ادامه خواهد داد. “قضیه آزمایش و خطا است… و بالاخره آنها (ایران) خواهد توانست پرتاب درست را انجام دهد”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *