سپاه از موشک بالستیک دزفول با برد یک‌هزار کیلومتر رونمایی کرد

By | ۱۳۹۷-۱۱-۱۹

در حالی که آمریکا و کشورهای اروپایی نسبت به ادامه آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند، سپاه پاسداران کارخانه زیرزمینی تولید موشک بالستیک خود را به‌نمایش گذاشت و از موشک بالستیک زمین به زمین «دزفول» با برد بلند رونمایی کرد. مسئولان سپاه گفتند اگر کشورهای غربی و اسرائیل «شیطنت» کنند در همان لحظه اول آن‌ها را آماج موشک‌های خود قرار می‌دهند.

سپاه پاسداران پنج شنبه ۱۸ بهمن، در مراسمی برای نخستین بار کارخانه زیرزمینی تولید موشک‌های بالستیک خود را به‌نمایش گذاشت.
رادیو زمانه:

سپاه از موشک بالستیک دزفول با برد یک‌هزار کیلومتر رونمایی کرد

در این مراسم که در آن محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران و امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه شرکت داشتند از موشک بالستیک هوشمند زمین به زمین «دزفول» رونمایی شد.

به‌گفته مسئولان سپاه پاسداران، موشک دزفول به موشک ذوالفقار نزدیک است اما برد آن نسبت به موشک ذوالفقار ۳۰۰ کیلومتر افزایش یافته و به یک هزار کیلومتر رسیده و قدرت انهدام و تخریب آن دو برابر شده است. خط تولید موشک ذوالفقار در مهرماه ۱۳۹۵ آغاز شد.

محمدعلی جعفری با اشاره به نمایش کارخانه زیرزمینی تولید موشک‌های بالستیک سپاه گفت: «رونمایی از این شهر تولید موشک در اعماق زمین، پاسخی به یاوه‌گویی‌های غربی‌ها است که تصور می‌کنند با تحریم و تهدید می‌توانند ما را محدود کرده و از اهداف بلندمان بازدارند.»

جعفری از توسعه موشک‌های سپاه پاسداران خبر داد و گفت حتی موشک‌هایی که در گذشته تولید شده‌اند در حال تبدیل شدن به موشک هوشمند هستند. او گفت: «قادریم در صورت شیطنت دشمنان به‌ویژه صهیونیست‌ها، در همان لحظه اول آنان را آماج موشک‌های خود قرار دهیم.»

اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۵ بهمن / ۵ فوریه با صدور بیانیه‌ای ۱۲ ماده‌ای، نسبت به برنامه موشک‌های بالستیک ایران هشدار داد. این اتحادیه به‌طور ویژه نسبت به افزایش برد و دقت موشک‌های بالستیک ایران ابراز نگرانی کرد.

اتحادیه اروپا از ایران خواست که از فعالیت‌های موشکی‌ ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را متوقف کند. این قطعنامه شورای امنیت پس از توافق هسته‌ای برجام با همراهی قدرت‌های جهانی  ۱+۵ در سال ۲۰۱۵ تصویب شد و بر اساس آن تهران متعهد شد که تا هشت سال آزمایش موشک‌های بالستیک را که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند، متوقف کند.

ایران برنامه آزمایش موشک‌های بالستیک خود را با وجود مخالفت ایالات متحده آمریکا پس از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ افزایش و گسترش داده است. تهران می‌گوید برنامه صرفاً دفاعی است و هیچ‌کدام از موشک‌ها قادر به حمل کلاهک هسته‌ای نیستند.

وزارت خارجه ایران سه‌شنبه ۱۶ بهمن‌ماه با انتشار بیانیه‌ای اتحادیه اروپا را به واقع‌بینی دعوت کرد و یک بار دیگر اعلام کرد که درباره برنامه موشکی مذاکره نمی‌کند.

فرمانده کل سپاه پاسداران در این‌باره گفت: «امروز اروپایی‌ها در حالی صحبت از محدودیت و تحریم توان دفاعی ما می‌کنند که با کمال وقاحت از توان آفندی‌شان برای حمله به مردم مظلوم و بی‌گناه در جای جای دنیا استفاده می‌شود، اما ما با افتخار توان دفاعی خود را ارتقا داده و از هیچ چیز واهمه‌ای نداریم.»

او همچنین خطاب به نیروهای طرفدار جمهوری اسلامی گفت ایران با افزایش توان دفاعی خود حامی آن‌ها خواهد بود و قدرت آن‌ها توسعه خواهد یافت.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در دی‌ماه سال جاری بار دیگر نسبت به برنامه موشک‌های بالستیک ایران هشدار داد و موشک‌های ماهواره‌بر جمهوری اسلامی را هم موضوع مناقشه قرار داد و گفت پرتاب این موشک‌ها برخلاف قطعنامه شورای امنیت است زیرا از فن‌آوری آن برای ساخت موشک‌های بالستیک از جمله موشک‌های بالستیک قاره‌پیما استفاده می‌شود.

پمپئو گفت: «ایالات متحده آمریکا در برابر سیاست‌های مخرب رژیم ایران که امنیت و ثبات بین‌المللی را در معرض خطر قرار می‌دهند، نظاره‌گر نخواهد بود.»

سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز در مراسم نمایش کارخانه زیرزمینی تولید موشک‌های بالستیک سپاه گفت: «هم امکانات عملیاتی و هم کارخانجات تولیدی خود را در اعماق زمین و به‌صورت محرمانه تعبیه کرده‌ایم تا از دسترسی دشمنان دور بماند.»

حاجی‌زاده افزود: «ما به اروپایی‌ها اعتماد نداریم و بهتر است آن‌ها خود را هزینه ترامپ نکنند. (…) صحبت کردن از محدودسازی توان موشکی نه تنها ما را در پیگیری اهدافمان متوقف نخواهد کرد، بلکه ترغیب می‌شویم که این توان بازدارنده را توسعه دهیم.»

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران امروز (پنج‌شنبه) در اظهارنظر دیگری درباره برنامه موشکی جمهوری اعلام کرد که آزمایش‌های موشکی نه تنها متوقف نشده، بلکه این آزمایش‌ها شامل موشک‌های برد بلند نیز می‌شود. او گفت «کلید موشکی دست دولت نیست» و حدود اختیارات دولت در این زمینه فقط در این حد است که از سپاه بخواهد آزمایش‌های موشکی را به خاطر مصالح بین‌المللی تبلیغ نکند.

حاجی‌زاده در مهرماه ۱۳۹۴ از وجود صدها شهرک موشکی زیرزمینی سپاه پاسداران در سطح کشور خبر داده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *