مسعود شمس نژاد، وکیل دادگستری به ۶ سال حبس محکوم شد

By | ۱۳۹۷-۱۱-۲۳

 مسعود شمس نژاد، وکیل دادگستری توسط شعبه ۳ دادگاه انقلاب ارومیه به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. اتهامات عنوان شده علیه این زندانی محبوس در بند عمومی زندان ارومیه “تبلیغ علیه نظام” و “عضویت در یکی از احزاب کرد مخالف نظام” عنوان شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۲۱ بهمن‌ماه ۹۷، حکم محکومیت مسعود شمس نژاد، وکیل دادگستری محبوس در زندان ارومیه به وی ابلاغ شد.

بر اساس رای صادره توسط شعبه ۳ دادگاه انقلاب ارومیه، مسعود شمس نژاد از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری و از بابت اتهام “عضویت در یکی از احزاب مخالف نظام” به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

در جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این وکیل دادگستری که در تاریخ ۹ بهمن ماه برگزار شده بود وی از حق داشتن وکیل محروم بوده است.

یکی از نزدیکان آقای شمس نژاد در گفتگو با هرانا در خصوص سرعت روند دادرسی در این پرونده توضیح داد “زمینه محاکمه آقای شمس نژاد پس از بازداشت یک فرد دیگر از مدتی پیش آماده شده بود. از طرفی پرونده وی را به شعبه ۶ بازپرسی ارجاع دادند که اساسا شعبه ویژه ای محسوب میشود و پرونده های خاص را با سرعتی زیاد به پیش می برد، پیش از این هم مثلا پرونده ارسلان خودکام و تعداد دیگری از زندانیان به همین نحوه سریع رسیدگی و صدور حکم شده بود.”

به گفته این منبع مطلع، حکم صادره برای آقای شمس نژاد توسط مامور اجرای احکام روخوانی شد و علیرغم اصرار آقای شمس نژاد رونوشت یا کپی از حکم در اختیار او قرار نگرفت.

این استاد سابق دانشگاه پیام نور ارومیه در تاریخ ۱۸ دی ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشتو پس از اتمام مراحل بازجویی در تاریخ ۲۷ دی ماه، از بازداشتگاه اداره اطلاعات به بند ۳-۴ عمومی زندان ارومیه منتقل شده بود.

پیشتر یک منبع نزدیک به آقای شمس نژاد به هرانا گفته بود: “مامورین پس از بازداشت وی در دادگاه، به دفتر آقای شمس نژاد رفته و در زمان تفتیش محل با ذکر اینکه پرونده امنیتی است منشی وی را نیز تهدید به بازداشت کرده بودند. مسعود شمس نژاد از مدتها پیش در رابطه با پرونده‌هایی که قبول وکالت میکرد تحت فشارهای امنیتی بوده و تهدید به بازداشت شده بود”.

این وکیل دادگستری پیشتر نیز به طرق مختلف از بابت پرونده‌هایی که قبول وکالت میکرد تحت فشارهای امنیتی و قضایی قرار گرفته است.

مسعود شمس نژاد در اردیبهشت‌ماه سال ۹۳ از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی شیخلو از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۴ ماه حبس تعزیری محکوم و این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز عینا تایید شد. این وکیل دادگستری در تاریخ ۲۷ مهرماه سال ۹۳ برای اجرای حکم خود راهی زندان ارومیه شده بود.

وی در اردبیهشت سال ۹۲ در ارتباط با همین پرونده به مدت ۳۷ روز تحت بازداشت و بازجویی قرار گرفته و در بهمن‌ماه همان سال پروانه وکالت این وکیل دادگستری در پی پیگیری پرونده قتل شیدا حاتمی، دانشجوی کُرد دانشگاه نازلوی ارومیه به تعلیق درآمده بود.

در ماه‌های اخیر موج جدیدی از فشارهای امنیتی و قضایی بر روی وکلای دادگستری آغاز و بر تعداد وکلای بازداشتی و زندانی افزوده شده است. اغلب این احضار، بازجویی و بازداشت‌ها در ارتباط با پرونده موکلان آنها بوده است.

از جمله این بازداشت‌ها می‌توان به بازداشت، محمد نجفی، نسرین ستوده، آرش کیخسروی، قاسم شعله سعدی، پیام درفشان، فرخ فروزان و هدی عمید اشاره کرد. از میان آنها تاکنون قاسم شعله سعدی، آرش کیخسروی، پیام درفشان، فرخ فروزان و هدی عمید با قرار وثیقه آزاد شده‌اند. برای تاریخ ۱۶ بهمن ماه نیز حسین احمدی نیاز، وکیل دادگستری طی ابلاغیه‌ای به شعبه ۱۰۶ دادگاه کیفری دو سنندج احضار شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *