علی خامنه‌ای در چهل‌سالگی انقلاب اسلامی: آنچه تاکنون شده با آنچه باید می‌شده فاصله‌ای ژرف دارد

By | ۱۳۹۷-۱۱-۲۴

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در بیانیه‌ای به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی از جوانان خواسته “گام بزرگ دوم” را برای پیشبرد انقلاب بردارند.

بیانیه آیت‌الله خامنه‌ای همراه با این تصویر در سایت‌های رهبر جمهوری اسلامی منتشر شده است

آیت‌الله خامنه‌ای در مقدمه این بیانیه توصیفی از آنچه در این چهل سال گذشته از نگاه خود ارائه داده و در بخش دیگری از آن در هفت حوزه مختلف توصیه‌هایی به جوانان و مردم ایران کرده است.
بی بی سی:

او در بخشی که به “عدالت و مبارزه با فساد” اختصاص داده نوشته است: “صریحا می‌گویم آنچه تاکنون شده با آنچه باید می‌شده و بشود، دارای فاصله‌‌ای ژرف است.”

آقای خامنه‌ای میزان فساد در میان مقام‌های حکومت ایران را در مقایسه با “بسیاری از کشورهای دیگر” و حکومت پهلوی بسیار کمتر دانسته اما در عین حال نوشته “حتی آنچه هست غیرقابل قبول است.”

چند روز پیش رسانه‌های ایران خبر دادند که آیت‌الله خامنه‌ای به زودی “پیامی مهم و راهبردی” صادر خواهد کرد. سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی نوشته بود که او “بیانیه‌ای تفصیلی را در تبیین گام دوم برای پیشبرد انقلاب اسلامی” تدوین کرده است.

علاوه بر موضوع “عدالت و مبارزه با فساد” شش توصیه دیگر رهبر جمهوری اسلامی با این عناوین دسته‌بندی شده است: علم و پژوهش؛ معنویّت و اخلاق؛ اقتصاد؛ استقلال و آزادی عزّت ملّی؛ روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی.

“آماده تصحیح خطاها”

رهبر ایران، انقلاب اسلامی را “دارای انعطاف و آماده‌ تصحیح خطاهای خویش دانسته، اما تاکید کرده که این انقلاب “تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست”.

آیت‌الله علی خامنه‌ای که حدود سی سال از چهاردهه گذشته رهبری حکومت ایران را برعهده داشته گفته است که جمهوری اسلامی به مرزبندی با رقیبان و دشمنان خود به شدت حساس است، “با خطوط اصلی خود هرگز بی‌مبالاتی نمی‌کند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند.”

او نوشته “فاصله‌ میان بایدها و واقعیت‌ها، همواره وجدان‌های آرمانخواه را عذاب داده و می‌دهد، اما این، فاصله‌ای طی شدنی است.”

آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از بیانیه‌اش به حضور و نقش ایران در کشورهای منطقه بالیده و با اشاره به اوایل انقلاب نوشته است: “اگر آن روز، مشکل غرب جلوگیری از خرید تسلیحات ابتدایی برای ایران بود،‌ امروز مشکل او جلوگیری از انتقال سلاح‌های پیشرفته‌ی ایرانی به نیروهای مقاومت است.”

آمریکا و کشورهای بزرگ اروپایی همواره از “دخالت ایران” در کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه و یمن انتقاد می‌کنند. این موضوع در کنار برنامه موشکی ایران مهم‌ترین موارد و دلایل تنش میان ایران و این کشورها است.

مرزبندی با آمریکا

آیت‌الله خامنه‌ای در بخشی که به “عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن” اختصاص داده آمریکا و تعدادی از دولت‌های اروپایی را “خدعه‌گر و غیرقابل اعتماد” خوانده است.

او نوشته است که جمهوری اسلامی باید مرزبندی خود را با آنها حفظ کند و “از ارزش‌های انقلابی و ملی خود یک گام هم عقب‌نشینی نکند.”

او به صراحت گفته است که در مورد آمریکا “حل هیچ مشکلی متصور نیست و مذاکره با آن جز زیان مادی و معنوی محصولی نخواهد داشت.”

از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) آیت‌الله خامنه‌ای که خود اجازه امضای این توافق را داده بود، بارها از اعتماد مسئولان دولتی به آمریکا انتقاد کرده و گفته که پیشتر درباره این موضوع هشدار داده بوده است.

بودجه معیوب

رهبر ایران در بخش مربوط به اقتصاد، وابستگی اقتصاد به نفت، نگاه به خارج، بودجه‌بندی معیوب و نامتوازن و وجود هزینه‌های زائد در بخش‌هایی از دستگاه‌های حکومتی را از مهم‌ترین مشکلات خوانده است.

او مشکلات زندگی مردم از قبیل بیکاری جوان‌ها و فقر درآمدی در طبقه‌ی ضعیف را نتیجه این نقایص دانسته است.

چند روز پپیش رئیس مجلس ایران گفته بود که آیت‌الله خامنه‌ای خواهان اصلاح ساختار بودجه کشور در طی چهار ماه شده است.

آقای خامنه‌ای بار دیگر راه حل این مشکلات را سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توصیف کرده که در سال‌های گذشته هم بارها روی آن تاکید کرده است. او “درون‌زایی اقتصاد کشور، مولد شدن و دانش‌بنیان شدن آن، مردمی کردن اقتصاد و تصدیگری نکردن دولت” را از بخش‌های مهم این راه حل خوانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *