سخنان جنجالی بنیامین نتانیاهو درباره “جنگ علیه ایران”

By | ۱۳۹۷-۱۱-۲۵

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در یک گزارش ویدیویی از “جنگ علیه ایران” سخن گفت. گرچه این بخش از سخنان نتانیاهو از گزارش پاک شد، اما تاثیر پیام او درباره جنگ علیه ایران هم‌چنان باقی ماند.

اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در آستانه سفر به ورشو و با هدف شرکت در کنفرانس مناقشه برانگیز صلح خاورمیانه پیرامون جنگ با ایران خبر ساز شد.

خبرگزاری آلمان (dpa) روز پنجشنبه ۲۵ بهمن (۱۴ فوریه) با انتشار گزارشی از ورشو، خبر از اظهارات جنجالی نخست وزیر اسرائیل درباره جنگ علیه ایران داد. این گفته نتانیاهو که در یک گزارش ویدیویی ضبط شده بود، پس از آن پاک شد. اما تاثیر خود را برجای نهاد.

دویچه وله :

انتقاد شدید لفظی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از نقش ایران در منطقه، پدیده تازه‌ای نیست. اما شدت گرفتن لحن نتانیاهو ظرف هفته‌های گذشته و به‌ویژه در جریان کنفرانس ورشو توجه مفسران و تحلیلگران مسائل سیاسی را به خود جلب کرده است.

تغییر یک واژه مهم

گزارش خبرگزاری آلمان به ویدیویی اشاره می‌‌کند که روز چهارشنبه ۲۴ بهمن (۱۳ فوریه) پیش از سفر به ورشو، از سخنان نتانیاهو در کنار دفتر نخست‌وزیری تهیه شده است.

در این گزارش ویدیویی، نتانیاهو حتی از هم‌سویی کشورهای عربی در موضوع جنگ علیه ایران سخن می‌گوید. اشاره نخست‌وزیر اسرائیل به آن دسته از کشورهای عربی است که در کنفرانس ورشو شرکت دارند. نتانیاهو در این گزارش ویدیویی گفته است که در راستای همراه کردن کشورهای عربی با موضوع جنگ علیه ایران تلاش خواهد کرد.

در ترجمه انگلیسی اظهارات نتانیاهو، کلمه “جنگ” پاک شده و از کلمه “مقابله” استفاده شده است. این در حالی است که در نسخه عبری، کلمه جنگ به کار رفته بود.

نخست‌وزیر اسرائیل در عین حال گفته است که نکته مهم در کنفرانس ورشو این است که این کنفرانسی محرمانه و پشت درهای بسته نیست. اهمیت این کنفرانس در این است که “این دیداری با نمایندگان کشورهای مهم عربی است که آمده‌اند تا همراه با اسرائیل، و با توجه به مصالح مشترک‌شان، جنگ علیه ایران را پیش ببرند.”

واژه “جنگ علیه ایران” در برگردان انگلیسی به “مقابله با ایران” تغییر کرده است. بخش مطبوعاتی دولت اسرائیل نیز در اطلاعیه مطبوعاتی خود از کلمه جنگ استفاده کرده بود. پس از آن، بیانیه دیگری منتشر شد که در آن کلمه جنگ به کلمه مقابله تغییر کرده بود.

واکنش ایران

در پی انتشار این خبر، محمدجواد ظریف، وزیر  امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نسبت به اظهارات نتانیاهو واکنش نشان داده است.

ظریف با انتشار یک پست توییتری نوشته است: «ما با توهمات نتانیاهو همیشه آشنا بودیم. حالا جهان هم متوجه توهمات او شده است و همه کسانی که در سیرک ورشو گرد هم آمده‌اند، هم متوجه شده‌اند.»

جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا، از برگزاری کنفرانس دو روزه ورشو به‌ مثابه کنفرانسی علیه ایران انتقاد کرده بود. بسیاری از کشورهای اروپای غربی از اعزام وزیران امور خارجه خود به این کنفرانس خودداری کرده‌اند. آلمان را نیلز آنن، معاون وزارت امور خارجه نمایندگی می‌کند. در این کنفرانس، نمایندگان ۶۰ کشور جهان شرکت دارند.

نتانیاهو درباره کنفرانس ورشو گفته بود که او در کنفرانسی شرکت می‌کند که ۶۰ کشور جهان با اعزام وزیران امور خارجه  یا نمایندگان خود قرار است سیاست‌های خود را علیه ایران هماهنگ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *