پومپئو: «تهدید ایران» اسرائیل و کشورهای عربی را به یکدیگر نزدیک کرده است

By | ۱۳۹۷-۱۱-۲۵

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، پنجشنبه ۲۵ بهمن در نشست خبری در پایان اجلاس «امنیت و آینده صلح خاورمیانه» در ورشو در کنار یاتسک چاپوتوویچ، وزیر خارجه لهستان، تاکید کرد، «تهدید ایران» اسرائیل و کشورهای عربی را به یکدیگر نزدیک کرده است.

آقای پومپئو اظهار داشت، آمریکا مصمم است تا همه کشورهای جهان را متقاعد کند که آیت‌الله (علی خامنه‌ای) و قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، نتوانند به هدف‌های خود برسند.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، در جریان این اجلاس «هیچ کشوری بلند نشد که در حمایت از ایران سخنی بگوید یا تهدید ناشی از ایران را انکار کند؛ کسی نبود که بگوید موضع آمریکا در خصوص تهدید ناشی از حکومت ایران، درست نیست یا اغراق است».

مایک پومپئو گفت، تشدید فشار تحریم‌ها بر جمهوری اسلامی ایران، «یک فرصت برای مردم ایران» نیز هست. وی افزود، تا زمانی که ایران به حزب‌الله کمک کند و تحرکات خود را در سوریه، عراق و آمریکای لاتین متوقف نکند، فشار آمریکا بر تهران ادامه خواهد یافت.

مایک پنس: اروپایی‌ها از توافق هسته‌ای با ایران کنار بکشند

به گفته آقای پومپئو، سخت است در مورد عراق، لبنان، یمن و سوریه سخن گفت اما به ایران و نیروی آن اشاره نکرد.

وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت که اروپا در موارد زیادی با آمریکا در تشدید فشار بر ایران همراهی نشان داده و از جمله به تازگی پرواز شرکت هوایی ماهان ایر را تحریم کرده است اما هنوز اروپا می‌تواند در همراهی با آمریکا در برابر ایران، گام‌های بیشتری بردارد.

مایک پومپئو همچنین گفت، رژیم ایران طرف مذاکره آمریکا نخواهد بود مگر آنکه تغییر رویه دهد.

به گفته آقای پومپئو، حضور نمایندگان اسرائیل و کشورهای عرب در نشست ورشو یک رخداد مهم بوده و بخاطر تهدید ناشی از ایران بوده که اسرائیل و اعراب به یکدیگر نزدیک شدند.

مایک پومپئو حضور کشورهای اروپایی و عضو ناتو را که در اجلاس ورشو شرکت داشتند، فراگیر نامید.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که مسائل مربوطبه کره شمالی نیز در مذاکرات ورشو مطرح شده و با اشاره به دیدار ماه آینده رییس جمهوری آمریکا با رهبر کره شمالی که در ویتنام خواهد بود، گفت که واشینگتن مصمم است در مذاکرات با دولت پیونگ یانگ تا «دورترین مسیر» را طی کند.

وزیر خارجه لهستان در نشست خبری مشترک با همتای آمریکایی خود، با ابراز خرسندی از این‌که کشورش میزبان اجلاس ورشو بود، تاکید کرد که خاورمیانه شایسته «توجهی ویژه است».

به گفته آقای چاپوتوویچ، مسائل مرتبطبا ایران یکی از موضوع‌های مطرح شده در کنار اموری مانند کشورهای یمن و سوریه بود، و اتحادیه اروپا و آمریکا در خصوص نقشی که ایران باید در خاورمیانه و دنیا ایفا کند، اتفاق نظر دارند.

یاتسک چاپوتوویچ نیز مانند همتای آمریکایی‌اش برای این واقعیت که در این نشست نمایندگان کشورهای عرب و اسرائیل زیر یک سقف به مذاکره پرداختند، اهمیت زیادی قائل شد.

رییس سیاست خارجی لهستان به این امر اشاره کرد که در اجلاس ورشو جزییاتی از طرح صلح آمریکا برای صلح اسرائیل و اعراب نیز به حاضران ارائه شد.

وزیر خارجه لهستان گفت این اجلاس دو روزه کارگروه‌هایی برای پیگیری امور خاورمیانه شامل مبارزه با ترور و تامین مالی، راهکارهای جلوگیری از گسترش برنامه های موشکی، مسائل پناهندگان خاورمیانه و امنیت هوایی تشکیل داد.

اجلاس دو روزه «امنیت و آینده صلح خاورمیانه» کار خود را از چهارشنبه ۲۴ بهمن با حضور مایک پنس، معاون رییس جمهوری، مایک پمپئو، وزیر خارجه، جرد کوشنر، مشاور ارشد رییس جمهوری آمریکا و نیز با مشارکت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و وزیران خارجه و نمایندگان ۶۰ کشور دیگر آغاز کرده بود.

آقای پنس پنجشنبه در سخنانش در این اجلاس هم‌پیمانان اروپایی آمریکا را فرا خواند از برجام، توافق هسته‌ای با ایران، خارج شوند و نیز از تلاش‌های اروپایی برای کاهش فشار تحریم‌ها بر ایران انتقاد کرد.

آقای پومپئو نیز در نشست روز دوم کنفرانس ورشو گفته بود منزوی کردن اسرائیل، یک ایده قدیمی بوده که باید به کناری گذاشته شود و جای خود را به تقابل با ایران بدهد.

وی گفت، دوران جدید همکاری برای رویارویی با چالش‌های خاورمیانه آغاز شده که دیگر هیچ کشوری نمی‌تواند در آن بی‌طرف بماند.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، اجلاس ورشو بازتاب اراده دونالد ترامپ برای مشارکت کشورها جهت حل بحران‌های خاورمیانه است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در سخنانش در نشست روز دوم کنفرانس تاکید کرده بود که ایران «عامل اصلی تهدید صلح و ثبات و امنیت منطقه است».

آقای نتانیاهو پنجشنبه در دیداری نیز با مایک پنس گفته بود که کشورش منتظر طرح صلح «معاهده قرن» است که از سوی دولت دونالد ترامپ تنظیم شده است.

این در حالی است که فلسطینیان کنفرانس ورشو را تحریم کرده و گفته بودند کسی «حق ندارد» قضیه فلسطینی را به نام آنها مطرح کند.

ایران کنفرانس لهستان را «سیرک ورشو» نامیده و به هم‌زمانی آغاز این اجلاس با حادثه تروریستی چهارشنبه در استان سیستان و بلوچستان که طی آن دست‌کم 27 عضو سپاه پاسداران کشته و شمار دیگری از این نیروها کشته شدند، اشاره کرده است.

وزارت خارجه لهستان در پاسخ تاکید کرد که کشورش با میزبانی این اجلاس، برای تقویت صلح و ثبات خاورمیانه تلاش کرده و «هیچ تروریستی نیز در ورشو نبوده است».

با استفاده از پوشش زنده؛ ف.ر/خ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *