مایک پنس خطاب به اتحادیه اروپا: از توافق هسته‌ای دست بردارید

By | ۱۳۹۷-۱۱-۲۶

معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا، از کشورهای اروپایی به علت تلاش برای کاهش تأثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران انتقاد کرد. او گفت این اقدام شکاف میان اروپا و آمریکا را بیشتر می‌کند.

مایک پنس، معاون اول رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۵ بهمن  (۱۴ فوریه) در یک سخنرانی در پایتخت لهستان از کشورهای اروپایی خواست تا با پیوستن به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، از حمایت از توافق هسته‌ای دست بردارند.
دویچه‌وله:

او که در کنفرانس “امنیت و ثبات در خاورمیانه” که توسط آمریکا در ورشو سازماندهی شده سخن می‌گفت افزود: «متاسفانه برخی شرکای اروپایی ما حاضر به همکاری نیستند. در حقیقت آن‌ها تلاش میکنند تا مکانیزمی برای خنثی کردن تحریم‌ها راه بیندازند.»

پنس گفت: «طرح اتحادیه اروپا برای تسهیل تجارت با ایران تلاش برای به شکست کشیدن تحریم‌های آمریکا علیه رژیم آدمکش انقلابی ایران است.»

معاون رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت: «این اقدام به تقویت ایران و شکاف بیشتر میان اتحادیه اروپا و آمریکا منجر خواهد شد.»

رونمایی از طرح صلح در اواسط آوریل

جرارد کوشنر، مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا، روز پنج‌شنبه ۲۵ بهمن (۱۴ فوریه) در نشست خاورمیانه در ورشو لهستان گفت که اسرائیل و فلسطین باید در برنامه صلح پیشنهادی آمریکا مشارکت کنند.

او تصریح کرد که این طرح پس از انتخابات آینده اسرائیل در ماه آوریل ارائه خواهد شد.

به نوشته روزنامه اسرائیلی “هاآرتس” بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز در این نشست گفت پیش از آنکه این طرح صلح را ببیند درباره آن قضاوت نخواهد کرد. او از فلسطینی‌ها نیز خواست همین‌گونه عمل کنند.

جرارد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، در حالی در نشستی پشت در‌های بسته در مورد صلح شرکت کرده است که مقام‌های فلسطینی با متهم کردن دولت فعلی ایالات متحده آمریکا به هواداری یکجانبه از اسرائیل، نشست ورشو را تحریم کرده‌اند.

در همین حال، روزنامه اسرائیلی “هاآرتس” مدعی شد که خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین، در حاشیه اجلاس ورشو در پاسخ به سؤالی در مورد زمان برقراری رابطه دیپلماتیک این کشور با اسرائیل گفت: «این اتفاق خواهد افتاد وقتی که این اتفاق بیفتد!»

او در پاسخ به اصرار خبرنگاران برای دانستن زمان برقراری رابطه دیپلماتیک میان بحرین و اسرائیل گفت: «در نهایت این رابطه برقرار می‌شود.»

”مقابله با ایران کلید صلح در خاورمیانه”

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در اظهاراتی در حاشیه  کنفرانس ورشو ایران را بزرگترین تهدید برای امنیت خاورمیانه خواند و گفت مقابله با این کشور کلید دستیابی به صلح در همه منطقه است.

پمپئو که در حاشیه نشست ورشو با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، دیدار می‌کرد گفت به عقب راندن ایران راه حل همه مشکلات خاورمیانه است.

او اضافه کرد: «صلح و ثبات در خاورمیانه بدون مقابله با ایران امکان‌پذیر نیست.»

بنیامین نتانیاهو نیز با اشاره به حضور مقام‌های بلند پایه کشورهای عربی، ار این کنفرانس به عنوان نقطه‌ی عطفی در تغییر معادلات سیاسی خاورمیانه یاد کرد.

او گفت: «در اینجا در حدود ۶۰ وزیرخارجه، نمایندگان ده‌ها دولت‌، نخست‌وزیر اسرائیل و رهبران کشورهای عربی در با وحدت و نیرومندی غیر معمول علیه تهدید مشترک رژیم ایران در کنار هم قرار گرفتند.»

نخست وزیر اسرائیل اضافه کرد: «من فکر می‌کنم این تحول از درک عمیق نسبت به آنچه در آینده همه ما را تهدید می‌کند، نشأت می‌گیرد.»

گرچه مقام‌های آمریکایی و لهستانی می‌گویند کنفرانس ورشو با هدف ترویج صلح و امنیت در خاورمیانه سازماندهی شده است اما به نظر می‌رسد مقابله با ایران در مرکز توجه این کنفرانس است.

الیزابت استینکی، سخنگوى فارسى‌زبان وزارت‌خارجه آمریکا در حاشیهکنفرانس ورشو به شبنم‌فون‌هاین، خبرنگار اعزامی دویچه‌وله گفت آمریکا سیاست فشار حداکثرى بر ایران را دنبال مى‌کند، نه جنگ.


ایران این کنفرانس را محکوم کرده و از آن با عنوان یک سیرک آمریکایی برای برخورد با ایران به شدت انتقاد کرده است.

وزرای خارجه کشورهای فرانسه و آلمان در این نشست حضور ندارند و مقام‌های در سطح پایین‌تر به ورشو فرستاده‌اند. فدریکا موگیرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در ورشو حضو ندارد. کشورهای چین و روسیه نیز در کنفرانس شرکت نکرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *