حمله تند علی خامنه‌ای به حضور کشورهای منطقه در نشست ورشو

By | ۱۳۹۷-۱۱-۲۹

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۲۹ بهمن، کنفرانس ورشو درباره صلح و امنیت در خاورمیانه را «نشست شکست‌خورده» خواند و با حمله به «هم‌نشینی مقامات کشورهای به ظاهر مسلمان» با مقام‌های اسرائیل، آن را «موجب رفتن آبروی آنان» توصیف کرد.

رهبر جمهوری اسلامی این‌گونه اظهار نظر کرد که «دولتمردان ضعیف‌العقل آمریکا» با دعوت از «دولت‌های ضعیف و مرعوب» قصد «تصمیم‌گیری ضد ایران» داشتند، اما به گفته او «این نشست به هیچ نتیجه‌ای نرسید و همه اینها نشانه ضعف است و دشمن که در حالت ضعف دچار عصبانیت می‌شود، شروع به جنجال و فحاشی می‌کند».

علی خامنه‌ای همچنین هشدار داد که «این جنجال‌ها» نباید به «خالی شدن دل فلان مسئول» یا «دچار خطا شدن فلان جوان» منجر شود.

کنفرانس «صلح و امنیت در خاورمیانه» روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه گذشته با حضور هیأت‌های نمایندگی بیش از ۶۰ کشور جهان در ورشو، پایتخت لهستان، برگزار شد.

ارزیابی انتقادهای خامنه‌ای از «نشست ورشو» و اروپا در گفت‌وگو با آلان توفیقی

بنابر سند پایانی این کنفرانس که آمریکا و لهستان آن را تدوین کردند، اشاره شده بود که هفت کارگروهی که در طول کنفرانس تشکیل شده بود، برای پیگیری امور خاورمیانه، از جمله درباره مبارزه با تروریسم و تأمین مالی، راهکارهای جلوگیری از گسترش برنامه‌های موشکی، مسائل پناهندگان خاورمیانه و امنیت هوایی، در هفته‌های آتی نیز به کار خود ادامه خواهد داد.

مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی از پیش از آغاز این کنفرانس، آن را «شکست‌خورده» و «سیرک» خواندند.

خامنه‌ای: اروپایی‌ها هم امروز خدعه می‌کنند

رهبر جمهوری اسلامی در اظهارات روز دوشنبه‌اش، علاوه بر آمریکا و کشورهای منطقه، به اروپا نیز حمله کرد و گفت: «رفتار و اقدامات غربی‌ها به معنی واقعی کلمه خدعه‌آمیز است».

علی خامنه‌ای با اشاره به اینکه «تکلیف آمریکایی‌ها که مشخص است زیرا شمشیر را از رو بسته‌اند» گفت: «باید مراقب اروپایی‌ها بود؛ زیرا آنها نیز با خدعه عمل می‌کنند».

با خروج آمریکا از برجام، اتحادیه اروپا در ماه‌های اخیر ضمن اعلام پایبندی به توافق هسته‌ای، مذاکراتی فشرده برای نجات این توافق و تسهیل مبادلات بانکی تجاری با ایران را برگزار کرد.

سرانجام سه کشور اروپایی مذاکره‌کننده با ایران ۱۱ بهمن از ثبت رسمی سازوکار ویژه مالی برای تجارت با ایران زیر عنوان «اینس‌تکس» (ابزار حمایت از مبادلات تجاری) خبر دادند.

در هفته‌های اخیر امامان جمعه و شماری از منصوبان آیت‌الله خامنه‌ای بشدت به این سازوکار ویژه حمله کرده، صادق لاریجانی آن را «تحقیرآمیز» خوانده و تصویب لوایح مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با مشکل روبه‌رو شده است.

علی خامنه‌ای در اظهارات روز دوشنبه‌اش گفت: «من به مسئولین و دولتی‌ها نمی گویم چه کنند؛ اما باید بنشینند فکر کنند و به گونه‌ای عمل کنند که فریب آنها را نخورند».

آقای خامنه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که «به نام کار کردن برای کشور، ایران را دچار مشکل نکنند». به نظر می‌رسد اشاره او به خواسته‌های کشورهای اروپایی درباره توقف برنامه‌های موشکی و پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی باشد.

شماری از مقام‌های اروپایی طرف مذاکره با ایران، از جمله صدر اعظم آلمان، در هفته‌های اخیر تصریح کرده‌اند با وجود حمایت از تداوم برجام، اروپا در زمینه نگرانی از فعالیت‌های موشکی و اقدامات ایران در منطقه کاملاً با آمریکا هم‌نظر است.

عبارتی که حذف شد

رسانه‌های ایران در دقایق نخست که اظهارات علی خامنه‌ای را بازتاب می‌دادند جمله‌ای از او نقل کردند که در نسخه‌های بعدی تمام آنها حذف شد.

بنابر گزارش‌های حذف‌شده، رهبر جمهوری اسلامی در بخشی از سخنرانی دوشنبه خود گفته است: «برخی کسانی که از امنیت کشور استفاده می‌کنند و کار و ورزش و… خود را انجام می‌دهند و بعد نمکدان می‌شکنند، بدانند امنیت از این راه به‌دست می‌آید. یادمان نرود که امنیت چطور به دست می‌آید.»

او توضیح بیشتری در مورد کسانی که «کار و ورزش»‌ کرده و «نمکدان می‌شکنند» نداد.

در روزهای اخیر علی کریمی و وریا غفوری از بازیکنان پیشین و فعلی تیم ملی فوتبال ایران واکنش‌های انتقادی به اظهارات اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، نشان داده بودند.

محمدجواد ظریف گفته بود «به دفاع از مردم فلسطین افتخار می‌کند» و افزوده بود «امروز همه ما زیر فشار هستیم».

علی کریمی اما یک روز بعد در اینستاگرام خود نوشت: «آقاى دکتر کدوم (ما) تحت فشارند؟ (ما) ما یا (ما) شما دقیقا؟»

با استفاده از وبسایت رهبر جمهوری اسلامی، ایرنا، فارس، ایسنا و رادیو فردا / ج / پ.پ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *