سپاه: خانه‌های تیمی عاملان ترور بلوچستان منهدم شد

By | ۱۳۹۷-۱۱-۳۰

اوضاع امنیتی مرز مشترک ایران و پاکستان پس از حمله انتحاری زاهدان و گروگان‌گیری مرزبانان ایرانی رو به وخامت نهاده است. اکنون خبر می‌رسد که شش سرباز پاکستانی در مرز مشترک دو کشور در اثر دو حمله نظامی کشته شده‌اند.

حمله انتحاری به کاروان نظامی سپاه در مسیر جاش به زاهدان بر مناسبات سیاسی دو کشور ایران و پاکستان سایه انداخته است. اکنون اخبار دیگری مبنی بر افزایش تنش در مرزهای مشترک دو کشور منتشر می‌شود. خبر دو حمله مرگبار در مرزهای مشترک دو کشور توسط رسانه‌ها منتشر شده است.

دویچه وله :

افزون بر آن سفر محمد بن سلمان، شاهزاده عربستان سعودی به پاکستان و انعقاد قراردادهای کلان بین این دو کشور نیز موجب ناخشنودی بیشتر دولتمردان جمهوری اسلامی ایران شده است.

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران روز دوشنبه گفت: «اگر گروهکی در کشور پاکستان با پول و سلاح عربستان و امارات لانه کرده و با نفوذ نفراتی به کشور چنین اقدامات تروریستی انجام می‌دهد باید بداند آتش انتقام ملت ایران دودمان آن‌ها را خواهد سوزاند.»

باقری بعدتر در دیدار با یکی از مراجع قم در انتقادی ملایم به پاکستان، نوک تیز حمله را متوجه عربستان کرد و گفت: «بیشتر توجه پاکستان به مرز هند و افغانستان است و در مرز ایران نیروی زیادی ندارد و این باعث شده تا عربستان از این خلاء برای آموزش و تجهیز تروریست ها استفاده کند.»

او افزود: «پاکستان قول هایی برای برخورد با تروریست ها داده است ولی توان آنها اندک و منطقه وسیع است و جمهوری اسلامی نیز اعلام کرده است که در صورتی که پاکستان توان برخورد با آنها را ندارد، ایران خود وارد عمل می شود.»

دستگیری عوامل حمله انتحاری زاهدان

همزمان روابط عمومی سپاه پاسداران روز ۲۹ بهمن خبر از “متلاشی کردن خانه‌های تیمی” و دستگیری عوامل حمله به اتوبوس سپاه داده است.

در این اطلاعیه آمده است که سه تن از عوامل حمله انتحاری دستگیر شده و «۱۵۰ کیلوگرم مواد آماده انفجار و ۶۰۰ کیلوگرم مواد انفجاری در حال ساخت و مقادیری سلاح و مهمات» دیگر نیز کشف شده است.

اطلاعیه سپاه تاکید دارد که افراد دستگیر شده «همان عواملی بودند که خودروی انتحاری عامل جنایت تروریستی اخیر در جاده خاش- زاهدان را تهیه، هدایت و پشتیبانی کرده‌اند.» در اطلاعیه سپاه از ارتباط این افراد با پاکستان سخنی در میان نیست.

مرزبانان ایران و سربازان پاکستانی در مرزهای مشترک دو کشور

تنش مرزی

در همین حال، خبرگزاری اسوشیتدپرس خبر از وقوع دو حمله مسلحانه به مواضع نظامی پاکستان در ایالت بلوچستان این کشور داده است. در این خبر آمده است که در جریان این حملات ۶ سرباز پاکستانی کشته شده‌اند.

این دو حمله یکی در شهرک تورتات و دیگری در شهرک لورالی روی داد‌ه‌اند. تا کنون هیچ گروهی مسئولیت این حملات نظامی را برعهده نگرفته است.

این حملات پنج روز پس از حمله انتحاری به اتوبوس حامل سپاه در زاهدان روی می‌دهند. در جریان آن حمله، ۲۷ نفر از نیروهای وابسته به سپاه کشته شده بودند. در همین رابطه، “ایلنا” خبر از احضار رفعت مسعود، سفیر پاکستان از سوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی داده است.

تماس تلفنی ظریف با وزیر امور خارجه پاکستان

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در کنفرانس مطبوعاتی خود با عادل جبیر، وزیر مشاور عربستان حمله انتحاری به اتوبوس حامل نیروهای سپاه پاسداران را محکوم کرده بود.

وزیر امور خارجه پاکستان گفته بود که روز یکشنبه ۲۸ بهمن در یک تماس تلفنی با محمدجواد ظریف به او اطمینان داده که پاکستان هیچ مشکلی برای ایران ایجاد نمی‌کند.

قریشی تاکید کرده بود که پاکستان به حق حاکمیت و تمامیت ارضی ایران احترام می‌گذارد و افزوده بود: «ما اطمینان داریم که ایران نیز همین سیاست را در قبال ما دارد.»

لازم به یادآوری است که یکی از دیگر مسائلی که باعث تنش در مناسبات دیپلماتیک دو کشور ایران و پاکستان شده است، به ماجرای ربودن مرزبانان ایران برمی‌گردد.

شهریار حیدری، مدیر کل امور مرزی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۲۹ بهمن در نشستی خبری درباره آخرین وضعیت مرزبانان ربوده شده، اطلاع‌رسانی کرده بود.

سایت خبری “تابناک” به نقل از ایسنا نوشته است که هنوز سرنوشت هفت نفر از ۱۲ مرزبان ربوده شده روشن نیست.

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور ایران، مسئولیت حفاظت از جان این مرزبانان را برعهده پاکستان می‌داند. این مرزبانان در روز ۲۴ مهر توسط گروه جیش العدل در ناحیه مرزی لولکدان ربوده شده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *