دو دانشگاه «شهیدبهشتی» و «شریف» تحریم شدند

By | ۱۳۹۷-۱۱-۳۰

– وزیر علوم تحریم این دو دانشگاه را حاصل «سو‌ءتفاهم» خواند.
– وی کشورهای تحریم‌کننده را اعلام نکرد ولی تلاش وزیر علوم برای رایزنی با اروپا در این رابطه، احتمال تحریم این دو دانشگاه از سوی کشورهای اروپایی را تقویت می‌کند.

کیهان چاپ لندن:

دو دانشگاه «شهید بهشتی» و صنعتی «شریف» به دلیل همکاری با حکومت در پروژه‌های مربوط به انرژی هسته‌ای از سوی برخی کشورهای خارجی تحریم شدند. وزیر علوم از تلاش و رایزنی‌ با اتحادیه اروپا برای رفع این تحریم در سفر اخیر خود به بروکسل خبر داده است.منصور غلامی وزیر علوم، فناوری و تحقیقات ایران از تحریم دو دانشگاه «شهید بهشتی» و صنعتی «شریف» به دلیل آنچه او «فعالیت‌های علمی در عرصه انرژی هسته‌ای» خوانده است، از سوی ایالات متحده آمریکا خبر داده است.

با این حال، روشن نیست که اتحادیه اروپا نیز دو دانشگاه «شهید بهشتی» و «شریف» را تحریم کرده‌ است یا خیر؛ چرا که وزیر علوم گفته که در سومین نشست کارگروه همکاری‌های علمی و فناوری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا که اواخر دی‌ماه سال جاری در بروکسل برگزار شد «رایزنی‌هایی در خصوص رفع این تحریم‌ها» با «مسئولان اروپایی» انجام داده است.

منصور غلامی اسامی کشورهای تحریم‌کننده را اعلام نکرد ولی تلاش وی برای رایزنی در این رابطه در اروپا، احتمال تحریم این دو دانشگاه از سوی کشورهای اروپایی را تقویت می‌کند.

وی گفته که در رایزنی‌ها «توضیح دادم که دانشگاه‌های ما صرفاً فعالیت علمی انجام می‌دهند، ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست. دانشگاه‌های ما نیز دنبال فعالیت علمی برای استفاده دستاوردهای صلح آمیز انرژی هسته‌ای هستند.»

غلامی با ابراز تأسف از تحریم برخی دانشگاه‌های ایران از سوی کشورهای خارجیف این اقدام را «سوءتفاهمی بین مراکز بین‌المللی و دانشگاه‌های ما» دانسته که «مبنی بر اینکه هر دانشگاه داخلی ایران که در زمینه فیزیک هسته‌ای فعالیت کرده و یا مقالاتی را چاپ کرده باشد که نشان از یک دستاورد خوب علمی باشد، به دلیل سوءظنی که مقامات این کشورها به فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارند، کشورمان را در لیست تحریم‌های بین‌المللی قرار داده‌اند.»

وزیر علوم همچنین ابراز امیدواری کرده که به زودی این تحریم‌ها رفع شود.

خردادماه امسال، دکتر محمود فتوحی رئیس دانشگاه «شریف» گفته بود که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه موضوع لغو تحریم این دانشگاه از سوی اروپا را پیگیری می‌کند.

او گفته بود که تحریم این دانشگاه از سوی اروپا مشکلاتی در زمینه مبادلات پولی و دریافت گرنت‌های بین‌المللی ایجاد می‌کند.

دانشگاه صنعتی «شریف»(آریامهر) حتی پس از امضای برجام و لغو تحریم‌ها نیز رفع تحریم نشد. دکتر فتوحی در این باره گفته بود که تحریم‌های این دانشگاه از دوران قبل از برجام تا کنون ادامه داشته و امیدوار است وزیر امور خارجه، آن را رفع کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *