پروژه ققنوس؛ طرح رضا پهلوی برای «بازسازی ایران» کلید خورد

By | ۱۳۹۷-۱۲-۰۴

رضا پهلوی، از رهبران اپوزیسیون ایران، روز جمعه سوم اسفند با معرفی پروژه‌ای تحقیقاتی به نام «ققنوس» از طرح خود برای «بازسازی ایران» در روزهای پس از سرنگونی احتمالی حکومت جمهوری اسلامی سخن گفت.

رضا پهلوی هدف از پروژه ققنوس را ارائه یک «نقشه راه» برای مواجهه با مسائل بنیادین کشور از جمله بحران آب عنوان کرده است

آقای پهلوی طی نشستی خبری که در دانشگاه جورج واشنگتن برگزار شد، هدف پروژه ققنوس را استفاده از دانش متخصصان ایرانی برای بازسازی ایران عنوان کرد.

وی گفت که سال گذشته، پس از مشورت با گروه بزرگی از متخصصان ایرانی، از اللهیار کنگرلو، دانشمند ایرانی، خواست که گروهی از دانشمندان و متخصصان «خوشنام» را گردهم آورد تا با بنیان گذاردن یک سازمان پژوهشی، دانش خود را وقف پیدا کردن راه حل‌های مختلف برای بازسازی ایران کنند.

رضا پهلوی همچنین از پروژه ققنوس به عنوان «ابتکاری برای توانمندسازی جامعه مدنی ایران» نام برد.

وی اضافه کرد: «فقدان نهادهایی مانند ققنوس در تاریخ معاصر ایران به رشد توهم و خرافه دامن زده و از سوی دیگر نیز باعث موفقیت دشمنان ایران شده تا بتوانند مسیر رشد اقتصادی و اعتلای فرهنگی جامعه ما را متوقف کنند».

آقای پهلوی ابراز امیدواری کرد که همه دانشمندان ایرانی به این طرح بپیوندند.

نام رضا پهلوی، به عنوان یکی از رهبران اپوزیسیون ایران، به ویژه پس از اعتراضات دی ماه سال گذشته بیشتر از هر زمان مطرح شد، اعتراضاتی که ابتدا متوجه شرایط اقتصادی کشور بود، اما بلافاصله تغییر مسیر داد و رهبران جمهوری اسلامی و حکومت ایران را هدف قرار داد. آقای پهلوی بر عبور از حکومت جمهوری اسلامی و تشکیل حکومتی سکولار و برآمده از رای مردم تاکید دارد.

وی در حاشیه نشست خبری روز جمعه خود در گفت‌وگویی با بخش فارسی زبان شبکه صدای آمریکا، هدف از پروژه ققنوس را ارائه یک «نقشه راه» برای مواجهه با مسائل بنیادین کشور از جمله بحران آب، محیط زیست و بهداشت عنوان کرد.

آقای پهلوی اظهار داشت: «دغدغه نیروهای سیاسی بیشتر مقابله با این حکومت [جمهوری اسلامی] است نه الزاما فراهم کردن نقشه راه و پروژه‌های بازسازی کشور. حتی اگر بگوییم که برای فردا احزاب سیاسی‌ای هستند که برنامه‌های اقتصادی دارند، اما باز آنها باید به متخصصان مراجعه کنند. این متخصصین امروز می‌توانند [تحت پروژه ققنوس] دانش خود را در اختیار جامعه ایران قرار دهند.»

پروژه ققنوس از گروه‌های مختلف علمی تشکیل شده است. دکتر الهیار کنگرلو دانشمند بخش نوروبیولوژی و فیزیک مغناطیسی دانشگاه کلمبیا و مؤسسه روانپزشکی نیویورک مدیریت هماهنگی پروژه ققنوس را بر عهده دارد.

منبع: رادیو فردا، بخش فارسی صدای آمریکا؛ س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *