رئیس مجلس درباره برداشت پول برای مصارف نظامی به نمایندگان «اجازه بحث نداد»

By | ۱۳۹۷-۱۲-۰۶

تبصره‌ای از لایحه بودجه ۹۸ که اجازه می‌دهد برای مصارف نظامی، تا یک‌ونیم میلیارد یورو از محل صندوق توسعه ملی برداشت شود، به دستور علی خامنه‌ای و «بدون آنکه رئیس مجلس به نمایندگان اجازه بحث بدهد» به تصویب رسید.

مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی لایحه بودجه ۹۸، روز یکشنبه، ۵ اسفند، به دولت اجازه داد که مبلغ دو میلیارد و ۳۷۵ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برداشت و آن را طبق جدول مشخص‌شده، به موارد ۱۰گانه اختصاص دهد.

سقف برداشت برای ۹ مورد از موارد این جدول، بین ۴۰ تا ۱۵۰ میلیون یورو مشخص شده اما برای عنوان «تقویت بنیه دفاعی در اجرای ماده ۱۰۶ قانون برنامه ششم توسعه» مبلغ یک‌ونیم میلیارد یورو در نظر گرفته شده است.

خبر تخصیص این مبلغ به دستور رهبر جمهوری اسلامی را حدود سه هفته پیش یک نماینده مجلس اعلام کرده بود اما روز یکشنبه رئیس مجلس اجازه بحث بر سر جزئیات را نیز نداد.

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، با اشاره به اینکه این بند «با یک کلیک تصویب شد» در توئیترش نوشت: «رئیس به نمایندگان اجازه بحث نداد».

به گزارش خبرگزاری «خانه ملت»، هنگامی که شماری از نمایندگان قصد داشتند پیشنهادهای خود را درباره برداشت‌ها از صندوق توسعه ملی مطرح کنند، رئیس مجلس اجازه بحث نداد.

بنابر این گزارش، علی لاریجانی خطاب به نمایندگان گفت: درباره جزئیات این موضوع، از آیت‌الله خامنه‌ای «اذن دریافت شده» و تغییر در آن منوط به «استعلام دوباره» از او است «که این موضوع امکان‌پذیر نیست و موارد، جزء به جزء، به ایشان اعلام شده است».

این نخستین بار نیست که از صندوق توسعه ملی برای هزینه‌های نظامی برداشت می‌شود. رهبر جمهوری اسلامی سال گذشته نیز دستور برداشت چهار میلیارد دلار از این صندوق را داده بود که ۲.۵ میلیارد دلار آن به مقاصد نظامی و بنابر گزارش‌ها به جنگ در سوریه اختصاص یافت.

در لایحه بودجه ۹۸ مجموع بودجه‌ای که به نهادهای نظامی و امنیتی اختصاص یافته به بیش از ۶۲هزار میلیارد تومان می‌رسد که بیش از ۲۵هزار میلیارد تومان آن در اختیار «ستاد مشترک سپاه» قرار می‌گیرد.

با این حال به باور کارشناسان نظامی، از جمله حسین آرین، بودجه نظامی جمهوری اسلامی همواره در هاله‌ای از ابهام است و جدا از آنچه در بودجه رسمی سالانه ارائه می‌شود، منابع و ابعادی ناپیدا دارد.

دستور رهبر جمهوری اسلامی برای برداشت از صندوق توسعه ملی و هزینه آن در مصارف نظامی در حالی است که آمریکا، اتحادیه اروپا و شماری از کشورهای عربی، تهران را به «اقدامات بی‌ثبات کننده در منطقه» متهم کرده و از «فعالیت‌های موشکی بالیستیک جمهوری اسلامی» به‌شدت ابراز نگرانی کرده‌اند.

با استفاده از خانه ملت، توئیتر و رادیو فردا ؛ ج / پ.پ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *