نیروی دریایی سپاه: تنگه هرمز تا زمانی که نفت‌مان را صادر می‌کنیم باز است

By | ۱۳۹۷-۱۲-۰۶

فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه بیگانگان به دنبال این هستند که منطقه را بدوشند و وقتی که نفت را بردند منطقه را رها می کنند، توضیحاتی پیرامون ادعاهای اماراتی ها درباره جزایر سه گانه ایرانی، امنیت دریایی، تنگه هرمز و تجهیزات نظامی کشورمان در دریا ارائه داد.

به گزارش ایسنا، سردار دریادار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که چگونه تقسیم کار بین نیروهای نظامی ما در جزیره هرمز اتفاق می‌افتد و فلسفه وجودی دو نیروی دریایی چیست؟ گفت: در دریا تقسیم مرزها را داریم، در منطقه، خلیج فارس تقسیم شده است. نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در آب‌های دریای عمان از تنگه هرمز به سمت آب‌های اقیانوس هند و آب‌های جنوبی است. خلیج فارس تماماً با مسئولیت نیروی دریایی سپاه است و از تنگه هرمز شروع می‌شود و با ۱۳۷۵ کیلومتر مرز مشترکی که ما با خلیج فارس داریم. در استان هرمزگان ۱۴ جزیره سوق الجیشی و بسیار مهم وجود دارد. در استان بوشهر سه جزیره و در خوزستان دو جزیره مهم که در دهانه تنگه خور موسی قرار دارد.

وی در پاسخ به این سوال که تنگه هرمز موقعیت بسیار حساسی را در دنیا دارد و چهل درصد نفت دنیا از همین تنگه هرمز صادر می‌شود و بعد از خروج آمریکا از برجام، آنها سعی داشت که صادرات ایران را به صفر برساند در آن زمان بعضی از مسئولین جمهوری اسلامی تلویحاً اشاره کردند که تنگه هرمز را خواهیم بست، آیا این قضیه بالفعل می‌تواند انجام بشود؟ گفت: قبلاً هم عرض کردیم که تا زمانیکه نفت ما از تنگه هرمز خارج می‌شود و منعی برای خروج و ورود کشتی‌های ما صورت نگیرد این تحقق پیدا نمی‌کند و منطقی نیست که ما بخواهیم این کار را انجام دهیم اما اگر روزی احساس کنیم که منعی وجود دارد که نفت از اینجا خارج شود و نفت ما خارج نشود آن موقع هر عقل سلیم و سالمی اجازه نمی‌دهد که این اتفاق بیافتد چراکه ما که این ساحل طولانی را داریم و نگهبان این تنگه هرمز هستیم و به آن تسلط کامل داریم اگر نتوانیم نفت‌مان را صادر کنیم اما یک بیگانه فرامنطقه‌ای بیاید و بتواند نفت را از اینجا ببرد و صادر کند، خب این منطقی نیست، قطعاً بدانید که جوانان غیور این مملکت اجازه این موضوع را نخواهند داد و تا زمانیکه ما از تنگه هرمز استفاده می‌کنیم و نفت‌مان را صادر می‌کنیم و منعی برای ما وجود ندارد این تنگه باز است اما زمانیکه بخواهند جلوی نفت ما و کشتی‌های ما را بگیرند این منطقی است و هر منطقی این را می‌گوید و خواهند دید که ایا این اتفاق می‌افتد یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *