کمپین حکومتی حذف چهارشنبه‌ سوری

By | ۱۳۹۷-۱۲-۰۶

حمله به سرمایه‌های فرهنگی و تاریخی ایران تبدیل به یک اقدام برنامه‌ریزی‌شده، سازمان‌یافته و مداوم در جمهوری اسلامی شده و حکومت اکنون از شبکه‌های اجتماعی برای این حمله‌ها استفاده می‌کند.

به گزارش «شبکه بیان» سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از آغاز سومین دور کمپین «نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک» در سراسر کشور خبر داده و به خبرگزاری ایسنا گفته است «مراسم چهارشنبه‌سوری در سال‌های گذشته به دلایل مختلفی نظیر برخی بی‌توجهی‌ها و تبلیغات نادرست و… بیشتر از جشن، به میدان جنگ شباهت پیدا کرده است.»

جلال ملکی که حالا از شهرت خود در حادثه پلاسکو سرخوش است چنان درباره چهارشنبه‌سوری صحبت می‌کند که گویی از یک جنگ اتمی صحبت می‌کند. حال اینکه برخلاف ادعای او، طی سال‌های گذشته مردم به ویژه جوانان در برگزاری این جشن باستانی نهایت دقت و ایمنی را به خرج داده‌اند.

ملکی در حالی مدعی شده که چهارشنبه‌سوری به «میدان جنگ» شباهت یافته است که حتی آمارهای اورژانس کشور نیز نشان می‌دهند تعداد تلفات و مصدومان چهارشنبه‌سوری طی پنج سال گذشته روند کاهشی داشته است.

کمپین نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک در حالی راه‌اندازی شده است که رسانه‌های حکومتی هرساله در آستانه عید نوروز تبلیغات وسیعی علیه این مراسم ملی به راه می‌اندازند. برخی مسئولان حکومتی نیز آئین باستانی چهارشنبه‌سوری را «شیطانی» خوانده‌اند.

روحانیون تندرو هم چهارشنبه‌سوری را به آتش‌پرستی تشبیه و علیه آن موضع‌گیری می‌کنند. آیت‌الله مکارم شیرازی طی فتوایی گفته است «چهارشنبه‌سوری از خرافات است و چنانچه برخی اعمال موجب آزار و اذیت دیگران شود حرام است.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز که دشمنی عمیقی با مظاهر ملی و باستانی ایران دارد، درباره مراسم چهارشنبه‌سوری نظری منفی دارد و در یکی از فتواهای خود گفته است «چهارشنبه‌سوری هیچ مبنای شرعی ندارد و حرام است.»

جمهوری اسلامی که بر پایه عقاید افراطی و شیعه‌گری رادیکال بنا شده است، برگزاری آداب‌ورسوم ملی ایرانیان را هرگز تحمل نمی‌کند؛ برای مثال آبان 95 و 96 حکومت اجازه برگزاری مراسم بزرگداشت کوروش، شاهنشاه هخامنشی را به مردم نداد. حال اینکه تجربه نشان می‌دهد چنین برخوردهایی موجب بروز و ظهور بیشتر احساسات ناسیونالیستی جامعه می‌شود.

اسفند 1395 پلیس شیراز بیش از 80 نفر از کسانی را که در جشن چهارشنبه‌سوری شرکت کرده بودند، به اتهام اخلال در نظم عمومی دستگیر کرد و برای اینکه آن‌ها را در مقابل مردم تحقیر کند، به هر نفر یک جارو داد تا سطح خیابان‌ها را پاک‌سازی کنند.

به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی روندی را آغاز کرده است که طی آن قصد دارد سپهر اجتماعی کشور را از هرگونه مراسم تاریخی و فرهنگی پاک کند. حکومت در اقدام‌های ضد میهنی از هیچ ابزاری دریغ نمی‌کند و صرفاً روش‌های مبارزاتی خود را تغییر می‌دهد. راه‌اندازی کمپین نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک در شبکه‌های اجتماعی نیز که در پی خسارت‌بار جلوه دادن این آئین ملی است، یک تغییر روش محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *