همزمان با حضور اسد در تهران، ظریف استعفا داد؟ یا استعفا داده شد؟ عطای وزارت را به لقایش بخشید یا جام زهر نوشید؟ روحانی هم باید استعفا بدهد…

By | ۱۳۹۷-۱۲-۰۷

واکنش ها به استعفای وزیر خارجه جمهوری اسلامی: …استعفای ظریف آخرین پرده شکست تلخ پروژه میانه روی است …روحانی هم باید استعفا بدهد…

استعفای ظریف حتی اگر پذیرفته نشود، جلوه کاملی از فروپاشی دیپلماسی دولت روحانی است؛ کابوس‌ شیخ دیپلمات.

رسانه‌های جمهوری اسلامی خبر دادند که جواد ظریف وزیر خارجه دولت روحانی استعفا داده است. ظریف با انتشار پستی در اینستاگرام استعفایش را تائید کرد.

ظریف دوشنبه شب ساعاتی پس از ورود بشار اسد به تهران استعفایش را رسما تقدیم روحانی کرد و در اینستاگرام خود نوشت: از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستیها و کوتاهیها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم.

ظریف پس از استعفای ناگهانی خود، چند کلمه‌ای به صورت پیامکی درباره این اتفاق سخن گفت.

به گزارش ایسنا، پس از اعلام استعفای وزیر خارجه، خبرنگار «انتخاب» بصورت پیامکی صحت و سقم این خبر را از او جویا شد که ظریف در پاسخ این پیامک را ارسال کرد: بعد از عکس‌های ملاقات‌های امروز، دیگر جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه در جهان اعتباری ندارد.

به نظر می‌رسد مقصود او از ملاقات‌های امروز، دیدار دوشنبه بشار اسد با خامنه ای و روحانی باشد؛ دیدارهایی که در تصاویر منتشرشده از آنها ظریف حضور ندارد.

به گفته ناظران، استعفای ظریف نمودی از بحران حاد در درون حاکمیت جمهوری اسلامی است که در روابط بین‌المللی بویژه در مسئله برجام و اف.ای.تی.اف به بن‌بست رسیده است.

علیرضا رحیمی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در توییتی نوشت: ظریف، دومی ندارد. جانشین او یا با کرنش مدیریتی خسارت‌ ساز خواهد شد یا به نام ⁧ انقلابیگری ⁩ دستاوردهای زیادی را بر باد خواهد داد. اگر استعفای ⁧ ظریف ⁩ جدی و قطعی باشد ثابت می‌کند خنجر مخالفان داخلی اثرگذار بوده است.

مصطفی داننده از حامیان دولت روحانی هم در این باره نوشته است: ….این بهترین کاری بود که ظریف می‌توانست انجام دهد. وقتی می‌بینید نمی‌توانید کاری کنید باید کنار بروید. ظریف در این سال‌ها تلاش کرد، با دیپلماسی، درهای ایران را به سوی جهان باز کند. خیلی‌ها این رفتار او را دوست نداشتند. خیلی‌ها ظریف را متهم به خیانت کردند. ظریف در این چند ماه به دنبال پیوستن ایران به FATF بود. تلاش برای مبارزه با پول‌شویی. دولت موافق، مجلس موافق اما …واقعا با این شرایط چرا باید ظریف، به کار خود ادامه دهد؟ چرا وقتی نمی‌تواند یا بهتر بگویم اجازه نمی‌دهند، باید در مسند وزارت خارجه بماند؟ نه تنها ظریف، بلکه فکر می‌کنم روحانی هم باید استعفا بدهد.

نسرین وزیری (خبرنگار) هم نوشت: ‏همزمان با حضور اسد در تهران، ظریف استعفا داد؟ یا استعفا داده شد؟ عطای وزارت را به لقایش بخشید یا جام زهر نوشید؟

علی ملیحی (روزنامه‌نگار) هم نوشت: ‏ظریف موقع ظریفی را برای استعفا برگزید. روزی که بشار اسد به تهران آمده و در دیدارش با مقامات؛ سردار سلیمانی حاضر بود و ظریف نه.

علیرضا خوشبخت (فعال سیاسی) هم نوشت: استعفای ظریف آخرین پرده شکست تلخ پروژه میانه روی است… انگار قهرمان ما به تاریخ پیوسته و شهر سقوط کرده رفقا…

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *