ورود سه فروند ایرباس دست‌دوم به ایران‌ایر

By | ۱۳۹۷-۱۲-۰۹

با ورود سه فروند ایرباس دست دوم، ایران‌ایر که ازخرید هواپیمای نو ناامید شده شروع به بازسازی ناوگان خود با هواپیمای دست دوم کرده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته است «شرایط نسبت به قبل پیچیده و سخت‌تر شده است و هر شرکت بسته به توان مالی و برنامه توسعه ناوگان خود در راستای واردات هواپیما اقدام خواهد کرد».

ایران‌ایر به تازگی اقدام به خرید سه فروند ایرباس ۳۱۹ که در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ تولید شده‌اند کرده است. این هواپیماها قرار است تا پایان سال ۱۳۹۷ عملیاتی شوند.

فرزانه شرفبافی مدیر عامل هما گفته است «سوخو خواسته‌های ما را تامین نکرد و در شرایط موجود به دنبال هواپیمای دست دوم با کارکرد مناسب هستیم و در ابتدا سه فروند هواپیما ایرباس به ایران‌ایر اضافه می‌شود.»
رادیو فردا:

آنگونه که تسنیم گزارش داده است وی با اعلام این که از کمپانی سوخو برای انجام مذاکرات دعوت کردیم، توضیح داده است «مدیران این هواپیماسازی هم به ایران آمدند، اما هنوز موارد مورد نظر ایران‌ایر را تامین نکرده‌اند».

به‌تازگی با انصراف شرکت سیتی‌جت ایرلند در استفاده از سوخو سوپر جت ۱۰۰ به دلیل مشکلات بسیار در تعمیرات، این هواپیما از بازار اروپا خارج شده است.

هواپیماهایی که به ایران‌ایر اضافه شده‌اند هواپیمای خریداری‌شده توسط یک شرکت دیگر ایرانی با نام تهران‌ایر بوده است. این هواپیماها یک سالی بود به دلیل عدم اجازه پرواز در فرودگاه مشهد بودند و حالا ایران‌ایر این هواپیماها را خریداری کرده است.

این هواپیماها توسط تهران ایر از یک شرکت مجارستانی خریداری شده بود.

روزنامه همشهری نوشته است «محمدعلی ایلخانی، رئیس اسبق شرکت فرودگاه‌ها، مدیرعاملی تهران‌ایر را بر عهده داشته و با دور زدن تحریم از مسیر یک شرکت واسطه» این سه فروند هواپیما را خریده است.

به گفته همشهری «همین امر موجب شده تهران‌ایر در فهرست تحریم آمریکا قرار گیرد. حالا این هواپیماها در شرایطی به هما فروخته شده که تهران‌ایر همچنان در فهرست تحریم قرار دارد».

در بهمن ۱۳۹۷ محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفته بود «در حال خرید تعدادی هواپیما هستیم که هواپیماهای خوبی هستند و وارد آسمان کشور می‌شوند».

او درباره موضوع افتتاح کانال مالی ویژه حمل و نقل هوایی برای خرید هواپیما که چندی پیش از سوی مدیرعامل ایران‌ایر اعلام شد، توضیخ داده بود «در حال خرید و ابتیاع تعدادی هواپیما هستیم».

آنگونه که خبرگزاری مهر گزارش داده است وی در پاسخ به این پرسش که آیا هواپیماهای در حال ورود به کشور، دست دوم هستند؟ پاسخ داده است «نو و دست دوم ندارد؛ هواپیماهای خیلی خوبی هستند».

علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی ایران درباره جزئیات خرید این هواپیماها گفته «قرار است به زودی تعدادی هواپیما از سوی شرکت‌های واردکننده هواپیما، وارد ناوگان حمل و نقل هوایی کشور شوند و سازمان هواپیمایی کشوری مجوز واردات این هواپیماها را صادر کرده است.»

با بازگشت تحریم‌های آمریکا خرید هواپیمای نو از شرکت‌های بزرگ جهان عملا غیر ممکن شده است و حال بار دیگر این پرسش قدیمی مطرح است که ایران باید به دنبال خرید هواپیمای دست دوم شرکت‌های اصلی باشد یا باید به سمت خرید هواپیماهای روس، چینی یا اوکراینی برود؟

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند خرید هواپیمای دست دوم ایرباس با کارکرد زیر ۱۰ سال فعلا بهترین گزینه برای ایران است. چرا که هنوز نمی‌توان از ایمنی هواپیماهای چینی یا روسی مطمئن بود. از طرفی هزینه عملیاتی این هواپیماها هم ممکن است با گذشت زمان افزایش چشمگیری پیدا کند. برای نمونه می‌توان به ​شرکت هواپیمایی بروکسل اشاره کرده که اخیرا گفته است سوخو سوپر جت ۱۰۰ را به دلیل مشکلات فروان آن و تعمیرات فراوانی که سبب لغو یا تاخیر پروازهای این شرکت شده، به سوخو پس می‌دهد.

اخیرا دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته است «شرایط نسبت به قبل پیچیده و سخت‌تر شده است و هر شرکت بسته به توان مالی و برنامه توسعه ناوگان خود در راستای واردات هواپیما اقدام خواهد کرد».

بنا به گفته کمیسیون کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی سن ناوگان هوایی کشور بیش از ۲۲ سال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *