پاسخ صادق لاریجانی به روحانی: سخن ایشان هضم‌ناپذیر است

By | ۱۳۹۷-۱۲-۱۲

صادق لاریجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، به صحبت‌های هفته گذشته حسن روحانی، رئیس جمهور، در خصوص بررسی لوایح FATF در این مجمع که گفته بود “نمی‌شود کشور را به دست ۱۰ تا ۲۰ نفر سپرد” واکنش نشان داده و لحن آقای روحانی را “قابل قبول” ندانسته و سخنانش را “هضم‌ناپذیر” خوانده است.

آقای لاریجانی در ابتدای جلسه امروز (شنبه ۲ مارس/ ۱۱ اسفند) مجمع تشخیص مصلحت نظام که با هدف بررسی لوایح چهارگانه FATF تشکیل شده بود، قانون اساسی را “میثاق ملی” جمهوری اسلامی خواند و خواستار احترام به “نهادهای برآمده از قانون اساسی” از سوی همه شد.
بی بی سی:

اشاره آقای لاریجانی به بخشی از سخنان رئیس جمهور ایران است که گفته بود “تصمیم‌گیری در کشورمان یا با دولت، یا با مجلس و یا با رهبری است”.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص غیرانتخابی بودن برخی نهادها گفت: “چه کسی گفته که نهادهای قانونی، برآمده از رای مردم نیستند؟ فقهای شورای محترم نگهبان منصوب رهبر معظم انقلاب هستند، اما رهبری هم با تعیین مجلس خبرگان که منتخب مردم هستند برگزیده شده است”.

آقای لاریجانی همچنین گفت: “چرا مسئول عالی مقام نظام جمهوری اسلامی، که سوگند خورده پاسدار قانون اساسی باشد، باید این طور صحبت کند؟ اولا اعضای مجمع، ده بیست نفر نیستند و این یک سخن خلاف است، دوم آنکه اگر یک نفر در قانون اساسی اختیارات و مسئولیت هایی دارد مانند خود رئیس جمهور، آیا در هر موردی به آرای عمومی مراجعه می‌کند؟”

به گفته آقای لاریجانی جای تعجب است که “آقای رئیس جمهور که نسبت به مسائل حقوقی هم مطلع است، چرا اینگونه سخن می‌گوید؟”

وی به پاسخ رهبر جمهوری اسلامی به نامه وزاری دولت اشاره کرد و گفت: “مجمع تشخیص به دنبال مصلحت عمومی مردم است و تا نظری را با امعان به دست نیاورد طبیعتاً اقدامی نمی‌کند”.

رییس همزمان قوه قضاییه و مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران معتقد است که “عده‌ای تیشه گرفتند که به ریشه انقلاب بزنند” و از دیدگاه او “حرف‌های غیر قابل قبولی” زده‌اند که “باید به این ادعاها در جای خود پاسخ مناسب داده شود”.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز پس از جلسه امروز در گفتگو با خبرنگاران به صحبت‌های حسن روحانی واکنش نشان داد و گفت: “این حرف، حرف دوستانه‌ای نیست و حرف قانونی هم نیست. موضع قانونی به یک نفر یا ۳۰ نفر ارتباطی ندارد و اگر قانون به جمعی اختیار داده باشد که تصمیمی را در چارچوب قانونی مشخص بگیرد، دیگر سایر موضوعات اهمیتی ندارد.”

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، ۷ اسفند در سخنرانی‌اش در مجمع سالیانه بانک مرکزی به ضرورت تصویب دو لایحه بلاتکلیف مانده مرتبط با FATF اشاره کرده بود و گفته بود “نمی‌شود کشور را به ۱۰ الی ۲۰ نفر داده و بگوییم تابع تصمیمات شما هستیم”. او همچنین ادامه داد که “عده‌ای می‌خواهند دور کشور دیوار بکشند.”

او گفت “تصمیم‌گیری در کشورمان یا با دولت، یا با مجلس و یا با رهبری است و رهبری چندین بار به من گفته‌اند که با لوایح ۴ گانه‌ مخالفتی ندارند. دولت و مجلس هم که مشکلی با آن ندارد، پس چه کسی مخالف است”.

رئیس دولت دوازدهم از بلاتکلیف ماندن دو لایحه باقیمانده از لوایح لوایح چهارگانه مرتبط با FATF انتقاد کرد و تأکید کرد که “اگر رابطه کشورمان با گروه اقدام مالی قطع شود، فعالیت بانکی‌مان در سطح دنیا با مشکل مواجه می‌شود”.

قرار بود در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام لوایح چهارگانه مرتبط با FATF بررسی شود اما به در پایان جلسه اعلام شد که تصمیم گیری در مورد این لوایح به سال ۱۳۹۸ موکول شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *