حدود نیمی از هواپیماهای ایران زمین‌گیر شده‌اند

By | ۱۳۹۷-۱۲-۱۲

به گفته رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس، در آشیانه شرکت‌های هواپیمایی ایران تنها ۱۵۰ فروند هواپیمای فعال وجود دارد. کاظم زاده می‌گوید که دولت توان خرید هواپیمای جدید ندارد و بخش خصوصی باید در این زمینه فعال شود.

روز شنبه، ۱۱ اسفند (دوم مارس) “خبرگزاری‌ خانه ملت” به نقل از شادمهر کاظم زاده، رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گزارش داد که نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی ایران “بسیار ضروری” است، زیرا حدود نیمی از هواپیماها قابل استفاده نیستند.

نماینده دهلران، آبدانان و دره‌شهر در مجلس اظهار داشت: «بر اساس آمارها از  حدود ۲۶۰ هواپیمای موجود در آشیانه ایرلاین‌ها، تنها حدود ۱۵۰ فروند فعال هستند.»

به گفته‌ کاظم زاده، در سال‌های اخیر اقداماتی برای نوسازی ناوگان هوایی صورت گرفته است. او در این راستا به خرید ۱۳ فروند هواپیمای آی تی آر و چند فروند ایرباس اشاره کرد که به گفته او، از این طریق بخشی از مشکلات این حوزه رفع شده، «اما هنوز ناوگان باید مورد اصلاح قرار گیرد».

ناتوانی دولت

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرده است که وزارت راه و شهرسازی باید تا پایان سال جاری میلادی ۱۰۰ فروند هواپیمای جدید خریداری کند، زیرا به گفته او «این میزان حداقل نیاز ناوگان حمل و نقل هوایی است».

پس از توافق هسته‌ای قراردادهای خرید۲۰۰ فروند هواپیمای بوئینگ، ایرباس و ای تی آر بسته شدند اما با خروج ایالات متحده از برجام، این قراردادها تعلیق شده‌اند.

سال گذشته گفته شد که قرار است چین به ایران هواپیما بفروشد اما این خبر از جانب شرکت دولتی “کامرشال ایرکرافت” چین تکذیب شد.

دویچه وله:

جمهوری اسلامی مایل به خرید هواپیماهای مسافربری سوپرجت سوخو ۱۰۰ است، اما این معامله هم با دو مشکل روبروست: نخست اینکه بیش از ۱۰ درصد قطعات این هواپیما آمریکایی است، به همین دلیل برای صادرات آن باید از آمریکا مجوز گرفته شود، دوم اینکه دولت ایران توان خرید هواپیما ندارد.

“خبرگزاری خانه ملت” به نقل از شادمهر کاظم زاده نوشت: «بخش دولتی توان خرید و واردات هواپیماهای جدید را ندارد، از این رو بخش خصوصی باید به این مسئله ورود کند و به هر شکل ممکن اقدام به خرید هواپیما کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *