مصوبه مجلس ایران: نمایندگان بیش از سه دوره متوالی نمی‌توانند نامزد انتخابات شوند

By | ۱۳۹۷-۱۲-۱۲

نمایندگان مجلس ایران روز یکشنبه ۱۲ اسفند به مصوبه‌ای رای دادند که نمایندگانی را که سه دوره متوالی در مجلس حضور داشته‌اند از نامزدی برای دوره چهارم منع می‌کند.

این مصوبه در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

دوره نمایندگی در مجلس ایران چهار سال است و در صورت تأیید این مصوبه نمایندگان تا حداکثر ۱۲ سال متوالی می‌توانند در مجلس حضور داشته باشند.

این طرح که با ۱۳۴ رأی موافق، ۹۵ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع تصویب شد، در صورت تأیید شورای نگهبان به قانون تبدیل می‌شود.

در صورت تأیید چنین طرحی پیش از انتخابات بعدی که حدود یک سال دیگر برگزار می‌شود نمایندگانی مانند علی لاریجانی، علی مطهری و مسعود پزشکیان، رئیس و دو نایب رئیس مجلس و نمایندگان شناخته‌شده دیگری مانند علاء‌الدین بروجردی، محمدرضا تابش، علیرضا محجوب، نادر قاضی‌پور و جواد کریمی قدوسی نمی‌توانند در انتخابات نامزد شوند.

“میدان دادن به جوانان” و “گردش نخبگان ” از جمله دلایل اصلی موافقان این مصوبه بود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت حسین امیری خامکانی، نماینده زرند و کوهبنان در موافقت با این طرح آن را با محدودیت دو دوره‌ای برای ریاست جمهوری در ایران مقایسه کرد.

آقای خامکانی همچنین گفت: “قانون عدم به‌کارگیری بازنشستگان که با هدف تجربه‌سازی، نخبه‌پروری و نیروسازی در مجلس تصویب و در جامعه از آن استقبال شد، ما را به این نتیجه می‌رساند که برای مجلس هم همین اهداف در نظر گرفته شود.”

اما این طرح مخالفانی هم داشت که آن را مغایر با حق انتخاب رای‌دهندگان می‌دانستند. از جمله شادمهر کاظم‌زاده، نماینده دهلران که پیش از رأی‌گیری گفت: “باید اجازه دهیم مردم خود انتخاب کنند که چه کسی را به عنوان نماینده به مجلس بفرستند.”

پیش از این هم بعضی نمایندگان به بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس در حالی که حدود یک سال به پایان دوره دهم مجلس ایران باقی مانده انتقاد کرده بودند.

وزارت کشور ایران به تازگی اعلام کرد که انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، روز دوم اسفند سال ۱۳۹۸ برگزار می‌شود.

دوره جاری مجلس در خرداد سال ۱۳۹۹ به پایان می‌رسد و مطابق مقررات، انتخابات باید چند ماه پیش از شروع رسمی دوره بعد، برگزار شود.

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *