فرش قرمز زیر پای «آیت‎الله اعدام»: استیصال استمرارطلبان

By | ۱۳۹۷-۱۲-۱۴

-محمود صادقی نماینده عضو فراکسیون امید که رئیس جمهور شدن رئیسی را «وزارت اشرار» می‎دانست و او را به خاطر ملاقات با امیر تتلو مسخره می‏‌کرد در توییتی از ریاست رئیسی بر قوه قضائیه استقبال کرده است.
-شهاب‌الدین طباطبائی فعال سیاسی اصلاح‎طلب در روزنامه شرق به نقل از موسوی‎تبریزی دادستان پیشین انقلاب و یونسی وزیر اسبق اطلاعات نوشته به انتصاب رئیسی خوشبین است.
-نعمت احمدی حقوقدان: رئیسی «بهترین گزینه‌» و «خیرالموجودین» است.
-احسان مازندرانی روزنامه‎نگار و فعال سیاسی: آقای رئیسی در شرایط فعلی بهترین گزینه قاضی‌القضاتی است.

کیهان لندن:

(+ویدئو) برکناری صادق آملی‎لاریجانی از ریاست قوه قضائیه و سپردن مسئولیت دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به ابراهیم رئیسی حاکی از اعتمادی است که علی خامنه‎ای به او دارد.

یکی از سلبریتی‎هایی که در ایام انتخابات با حمایت از ابراهیم رئیسی او را ستایش کرد امر تتلو رَپر و خواننده پرحاشیه است که اتفاقاً به شدت مورد تمسخر اصلاح‎طلبان قرار گرفت

روز یکشنبه ۱۲ اسفندماه، غلامحسین محسنی‌اژه‎ای سخنگوی قوه قضائیه ریاست رئیسی بر دستگاه قضایی ایران را تایید کرد. گفته می‌شود وی پس از تعطیلات نوروز ۱۳۹۸ رسماً کار خود را آغاز خواهد کرد. سیدابراهیم رئیسی رقیب اصلی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ بود. وی بسیار «بدسابقه» است چنانکه به خاطر نقش‌اش در اعدام‎های وسیع دهه ۶۰ و عضویت او در «کمیته مرگ» از او به عنوان «آیت‎الله اعدام» و «آیت‎الله قتل عامل» نام می‎برند. در دوران انتخابات ۹۶ برخی، از جمله اصلاح‌طلبان، تبلیغ می‌کردند که اگر او رئیس جمهور شود نه تنها حقوق شهروندی و آزادی‎های نیم‎بند اجتماعی محدود می‎شود بلکه فضای امنیتی بار دیگر بر جامعه سایه می‎افکند. حالا ابراهیم رئیسی نه بر کرسی دولت هیچکاره بلکه بر مقام ریاست قوه قضائیه که ریش و قیچی نظام حقوقی جمهوری اسلامی را در دست دارد تکیه می‌زند.

سیدابراهیم رئیسی شاگرد سیدعلی خامنه‎ای بود و کارنامه‎‌ی سیاه او به یک برگ‎ برنده برای اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۶ تبدیل شد. آنها مدعی شدند که رای به روحانی در برابر رئیسی یک رفراندوم است و مردم با این کار به حکومت می‌گویند که چه می‎خواهند و چه نمی‎خواهند! به عنوان مثال عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات می‎گفت، اگر رئیسی رئیس جمهور شود در تمام رتبه‎های جهانی در زمینه حقوق بشر جابجایی نزولی صورت خواهد گرفت و یا آذر منصوری قائم‌مقام حزب «اتحاد ملت» عنوان کرده بود، پیشینه او نشان می‎دهد که نه به توسعه باور دارد و نه به حقوق شهروندی و آزادی.

همچنین روز پنجم اردیبهشت سال ۱۳۹۶، محمد شریعتمداری رییس ستاد انتخاباتی حسن روحانی در یک سخنرانی در همایش سراسری مسئولان ستادهای فرهنگیان روحانی در مورد آثار مخرّب دولت احمدی‌نژاد صحبت‎کرد و با انتقاد از عملکرد او ‎گفت «بعد از تحریم‌ها عزت ملت به ذلت تبدیل شد. واردات محدود شد در حالی که بنجل‌ترین کالاها را باید می‌خریدیم. دانشجویان ما را اخراج می‌کردند و کارگران بیکار شده بودند. کشور دچار فروپاشی اعلام نشده‌ای قرار گرفت. کشتی‌های جمهوری اسلامی امکان رفت و آمد نداشتند و با پرچم کشورهای دیگر رفت‌وآمد می‌کردیم.»

یکی از معلمان معترض که در این همایش حضور داشت درباره‎ی زندانی بودن فعالان صنفی انتقاد کرد و شریعتمداری خطاب به او گفت «ما اینجا جمع شدیم که انتخاب اصلح داشته باشیم. شما فکر می‌کنید اگر آقای قالیباف که رییس پلیس و آقای رییسی که رییس دادگستری بودند به عنوان رییس جمهور انتخاب شوند، تعداد معلمان زندانی کمتر می‌شود؟» واقعیت روشن‌تر از آن است که برای این پرسش، پاسخی نیافت!

در جریان مناظره‎های انتخاباتی که از صدا و سیما جمهوری اسلامی منتشر می‎شد نیز گوشه‎هایی از سوابق سیاه رئیسی از زبان روحانی علنی شد از جمله اینکه روحانی خطاب به او گفت «به عنوان قاضی و دادستان ویژه روحانیت چه کرده و علما از دست او چه کشیدند!» روحانی همچنین او را متهم کرد که نهادهای انقلابی و امنیتی از پول بیت‎المال برایش تبلیغ می‎کنند و با اتوبوس جمعیت می‎آوردند. وی از رئیسی پرسید شما که قاضی هستید پولش را از کجا می‎آورید؟!

در بُعد اقتصادی نیز در مورد رئیسی حرف و حدیث زیاد بود. به عنوان نمونه علی مطهری در همان دوران می‎گفت، روحانی کشور را سوئیس نمی‎کند اما ونزوئلا هم نمی‎شویم! خود حسن روحانی هم اشاره‎های خفیفی به مفاسد رئیسی و اطرافیان او داشت.

استمرارطلبان مدام تبلیغ می‌کردند به حسن روحانی رأی بدهید تا ابراهیم رئیسی رئیس قوه مجریه نشود. قوه‎ای که ظاهرا انتخابی است و رئیس آن عملاً هیچکاره‌ است. حالا تقریبا دو سال از آن زمان گذشته و رئیسی که ریاست یکی از بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی- مذهبی آسیا یعنی آستان قدس رضوی را بر عهده داشته، حالا «قاضی‌القضات» شده و رئیس دستگاه قضائی و عملاً همه‌کاره؛ چنانکه تا کنون نیز روحانی و دولت‌اش در برابر اقدامات خودسرانه عاملان قوه قضائیه نتوانسته‌اند هیچ کاری انجام دهند و این ناتوانی خود را زیر عنوان «استقلال قوه قضائیه» توجیه کرده و می‌فروشند. قوه‌‌ قضائیه که یک نهاد انتصابی است از یکسو  مستقیم زیر نظر خامنه‎ای قرار دارد و از سوی دیگر بازوی امنیتی آن در کنار دسترسی به منابع مالی بی‎ترمز هر کاری بخواهد می‎کند.

اما مسئله فقط انتصاب ابراهیم رئیسی نیست. قضیه وقتی ابعاد دیگری پیدا می‌کند که عده‎ای از اصلاح‎طلبان روی آمدن او حتی حساب باز کرده‎اند. محمود صادقی نماینده اصلاح‎طلب مجلس شورای اسلامی که ظاهرا حقوقدان است، روز ۱۲ اسفند در توییتیمی‎نویسد، «بسیاری از قضات دادگستری نسبت به تغییرات قریب الوقوع در مدیریت قوه قضاییه خوشبین هستند؛ باتوجه به پیشینه‎ی گزینه احتمالی ریاست قوه، امید می‎رود سازمان بازرسی جایگاه بایسته خود را در مقابله با فساد باز یابد و دیگر هیچ بازرس وظیفه شناسی به اتهام افشای اسرار بازداشت نشود»!

از واکنش کاربران زیر توییت صادقی نباید گذشت: «چه راحت مردم رو خر می‌کنید، اول از رئیسی می‎ترسونیدشون. بعد ازش حمایت می‎کنید؟»، «رمال‌ها نان به نرخ روز خور یه شبه رنگ عوض می‌کنند…»، «شما چجوری اینقدر وقیح و چرک هستین؟»
توییت‎های صادقی قبل از انتخابات ۹۶ علیه ابراهیم رئیسی؛ به عباراتی که او به کار برده باید دقت کرد از جمله «وزارت اشرار»!

سیدابراهیم رئیسی که همین جماعت درباره‌اش می‎گفتند اگر بیاید وسط خیابان دیوار می‌کشد، حالا یک‎باره محبوب گروهی از اصلاح‎طلبان شده است! موضعی که حتی برای روزنامه «جوان» وابسته به سپاه پاسداران نیز عجیب است و آن را «مشکوک» می‌خواند. اشاره این روزنامه به مقاله شهاب‌الدین طباطبایی از فعالین سیاسی اصلاح‎طلب در روزنامه شرق درباره‎ی ابراهیم رئیسی است که با تکیه بر اظهارات دیگران نوشته و برخی روزنامه‎ها از جمله اطلاعات و خبرگزاری ایسنا آن را بازنشر کرده‌اند.

نویسنده در این مقاله حسین موسوی‎تبریزی دبیرکل مجمع محققین و مدرسین (دادستان کل انقلاب در دوران خمینی) را به عنوان یکی از چهره‎هایی معرفی می‎کند که به انتصاب رئیسی خوشبین است. موسوی‎تبریزی در مورد رئیس جدید قوه قضاییه به وبسایت «انصاف نیوز» گفته «من تا الان چیز بدی از آقای رئیسی ندیده‌ام. رفتارش هم در آن زمان با مردم ملایم بود و اصلاً روحیه خشنی نداشت… احتمالاً وضعیت قوه قضائیه در زمان ریاست ابراهیم رئیسی بهتر خواهد بود.» طباطبائی نقل کرده «علی یونسی وزیر اسبق اطلاعات نیز چنین نظری دارد.»

عمق تباهی در این است که نویسنده مقاله برای غسل تعمید رئیسی، مهره‎های امنیتی  و «بدسابقه» نظام را با کارنامه‎های سیاهی که دارند شاهد گرفته است! اما او به این نیز قانع نشده و در ادامه برای اطمینان دادن به مخاطبان، خاطره‎ای هم از عباس معروفی (نویسنده و روزنامه‎نگار ساکن آلمان) و تبرئه شدنش در دادگاه با حکم رئیسی روایت کرده و به نقل از معروفی، رئیسی را «دادستان جوان، خوش‌سیما و خوش‌تیپ» معرفی می‎کند!

دلخوش کردن به انتصاب رئیسی از سوی برخی اصلاح‌طلبان چنان مشمئزکننده شد که واکنش منفی مصطفی تاجزاده که خود از پرچمداران استمرارطلبی است را در پی داشت.

از صفحه توییتر مصطفی تاجزاده عضو حزب مشارکت و معاون امنیتی وزارت کشور در دولت خاتمی؛ دوشنبه ۱۳ اسفند

از قرار معلوم آن گروه از اصلاح‎طلبان (نه همه آنها) که چشم امید به سیدابراهیم رئیسی دارند، معتقدند او «تخصص»، «شناخت» و «سلامت» کافی برای اداره قوه قضائیه را دارد و برخی دیگر از آنها می‎گویند «برای ما ثابت نشده که او جنایتکار است». نعمت احمدی وکیل و حقوقدان یکی از آنهاست. او می‎گوید، باید دانست با توجه به گزینه‌هایی که در این مدت مطرح بود ابراهیم رئیسی «بهترین گزینه‌» و «خیرالموجودین» است. او همچنین گفته رئیسی مناسب‌ترین گزینه‌ ادوار قوه قضاییه است و همه مراحل ترقی را با توان علمی خود پیموده است!

واکنش کاربران توییتر در مورد این موضوع در نوع خود جالب است:

احسان مازندرانی روزنامه‎نگار و فعال سیاسی که سال ۱۳۹۶ از زندان پیام داده بود به روحانی رای دهید تا رئیسی نیاید، در توییتی نوشته، آقای رئیسی در شرایط فعلی بهترین گزینه قاضی‌القضاتی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *