خامنه ای حکم شلاق مرتضوی را بخشید

By | ۱۳۹۷-۱۲-۱۴

ایران اینترنشنال – مصطفی‌ ترک‌همدانی، وکیل دادگستری، خبر داده است که حکم ۱۳۵ضربه شلاق سعید مرتضوی، مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی، با عفو اخیر رهبر جمهوری اسلامی بخشیده شده است.

مرتضوی آبان‌ماه سال ۱۳۹۵ با رای دادگاه به دلیل تصرف غیرقانونی و اهمال در انجام وظیفه به ترتیب به تحمل ۷۰ و ۶۵ ضربه شلاق محکوم شد.

این اتهامات مربوط به دوران حضور او در راس سازمان تامین اجتماعی در دولت محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۹۰ بود.

محمود احمدی‌نژاد ششم اسفندماه امسال در گفت‌وگویی که در خبرگزاری فارس منتشر شد، گفت: «مسئولیت مرتضوی با انتخاب مستقیم من نبود.»

در فرمان عفو آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که ۱۸ بهمن‌ماه امسال صادر شد «کلیه محکومان به شلاق‌های تعزیری» مورد عفو قرار گرفته بودند. مرتضوی نیز با استناد به این بخش از فرمان خامنه‌ای از مجازات شلاق رهایی یافته است.

مجازات شلاق، به عنوان یکی از موارد نقض حقوق بشر و شکنجه غیرانسانی در ایران، بارها مورد انتقاد فعالان حقوق بشر و نهادهای بین‌المللی قرار گرفته است، اما مقام‌های قوه‌قضاییه از آن به عنوان مجازاتی اسلامی دفاع می‌کنند.

هادی صادقی، معاون قوه‌قضاییه ایران، خردادماه امسال گفته بود مجازات شلاق «بسیار تاثیرگذارتر از حبس است».

مرتضوی در حال حاضر، به دلیل محکومیت دو سال حبس در پرونده کهریزک در زندان است. او در این پرونده به جرم معاونت در قتل محسن روح‌الامینی، یکی از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، محکوم شد. مرتضوی در زمان وقوع حوادث بازداشتگاه کهریزک در جریان اعتراض‌های بعد از انتخابات ۱۳۸۸ دادستان تهران بود.

او همچنین به جرم ورود غیرمجاز به خانه یک نماینده مجلس به شش ماه حبس محکوم شده است.

مرتضوی دوم اردیبهشت‌ماه امسال در یکی از شهرهای شمالی ایران بازداشت و به زندان اوین انتقال داده شد. در طول ماه‌های گذشته، بارها خبرهایی در مورد آزادی او منتشر شده که مقام‌های قضایی تکذیب کرده‌اند.

مرتضوی پرونده‌های متعددی در زمینه فساد در دانشگاه آزاد، مرگ زهرا کاظمی، روزنامه‌نگار کانادایی-ایرانی، و بازداشت‌های غیرقانونی دارد که تاکنون مورد رسیدگی قرار نگرفته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *